دکترمحمدرضاسلمانی ندوشن

خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس آغازگر بهار عربی در خاورمیانه بود که ابتدا بن علی را پس از بیش از سی سال از کرسی ریاست به زیر کشید و بعد به سراغ مبارک و قذافی و علی عبدا... صالح رفت و یکی پس از دیگری از کرسی ریاست به زیر کشید ، در سوریه نیز در آغاز راه جنبشی مردمی با خواسته های روشن شکل گرفت که طبیعتی آرام و بدور از خشونت داشت ، ولی موقعیت استراتژیک سوریه و دخالت های سران ساده لوح برخی کشورها فرصتی را فراهم کرد که دولت های مغرض منطقه در زمین مردم سوریه با هم بجنگند .
در راس این گروه های درگیر و به صورت مخفیانه اسرائیل به نیت ماهیگیری از آب گل آلود مشغول بود ولی سران برخی کشورهای عربی که از بصیرت و شم سیاسی تهی بودند آب در آسیاب دشمن ریختند تا جایی که اسرائیل به خود جرات داد رسما به دمشق حمله کند.
اکنون مردم سوریه ، تاریخ و تمدن چندهزار ساله شام و زنان و کودکان مظلوم سوریه بازیچه دعوای چند کشور ساده لوح شده اند و مشتی تندرو که به حق از خوارج نهروان بدترند از گوشه و کنار جهان به سوریه آمده اند و به نام آزادی ، به هر جنایتی دست می زنند ، از دزدی مردم مظلوم سوریه برای تجارت اعضای بدن انسان گرفته تا تخریب آثار مذهبی ، تاریخی فرهنگی این کشور و توهین به صحابه رسول اکرم (ص).
راستی آیا سران برخی کشورهای عربی در کنار ترکیه ، از خطر تندروی های خوارج گونه بی اطلاع هستند یا با اندیشه ماکیاولی ، بر این عقیده اند که هدف وسیله را توجیه می کند؟ ، آیا باور ندارند که روزی این تندروهای دور از واقعیت اسلام دامن خودشان را خواهند گرفت؟
در این بلای خانمانسوزی که به جان ملت ، دولت و تاریخ و فرهنگ سوریه افتاده است تکلیف جهان اسلام چیست ؟ آیا باید فقط نشست و نظاره کرد تا ساده لوح ترین سران کشورهای اسلامی همچنان آب در آسیاب دشمن بریزند؟


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا