زمان : 19 Ordibehesht 1392 - 00:24
شناسه : 68853
بازدید : 6715
سوریه از جنبش مردمی تا میدان انتقام بیگانه سوریه از جنبش مردمی تا میدان انتقام بیگانه دکترمحمدرضاسلمانی ندوشن

خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس آغازگر بهار عربی در خاورمیانه بود که ابتدا بن علی را پس از بیش از سی سال از کرسی ریاست به زیر کشید و بعد به سراغ مبارک و قذافی و علی عبدا... صالح رفت و یکی پس از دیگری از کرسی ریاست به زیر کشید ، در سوریه نیز در آغاز راه جنبشی مردمی با خواسته های روشن شکل گرفت که طبیعتی آرام و بدور از خشونت داشت ، ولی موقعیت استراتژیک سوریه و دخالت های سران ساده لوح برخی کشورها فرصتی را فراهم کرد که دولت های مغرض منطقه در زمین مردم سوریه با هم بجنگند .
در راس این گروه های درگیر و به صورت مخفیانه اسرائیل به نیت ماهیگیری از آب گل آلود مشغول بود ولی سران برخی کشورهای عربی که از بصیرت و شم سیاسی تهی بودند آب در آسیاب دشمن ریختند تا جایی که اسرائیل به خود جرات داد رسما به دمشق حمله کند.
اکنون مردم سوریه ، تاریخ و تمدن چندهزار ساله شام و زنان و کودکان مظلوم سوریه بازیچه دعوای چند کشور ساده لوح شده اند و مشتی تندرو که به حق از خوارج نهروان بدترند از گوشه و کنار جهان به سوریه آمده اند و به نام آزادی ، به هر جنایتی دست می زنند ، از دزدی مردم مظلوم سوریه برای تجارت اعضای بدن انسان گرفته تا تخریب آثار مذهبی ، تاریخی فرهنگی این کشور و توهین به صحابه رسول اکرم (ص).
راستی آیا سران برخی کشورهای عربی در کنار ترکیه ، از خطر تندروی های خوارج گونه بی اطلاع هستند یا با اندیشه ماکیاولی ، بر این عقیده اند که هدف وسیله را توجیه می کند؟ ، آیا باور ندارند که روزی این تندروهای دور از واقعیت اسلام دامن خودشان را خواهند گرفت؟
در این بلای خانمانسوزی که به جان ملت ، دولت و تاریخ و فرهنگ سوریه افتاده است تکلیف جهان اسلام چیست ؟ آیا باید فقط نشست و نظاره کرد تا ساده لوح ترین سران کشورهای اسلامی همچنان آب در آسیاب دشمن بریزند؟