یکی از وظایفی که بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده مقابله با رواج تکدی‌گری و جلوگیری از گدایی در سطح شهر می‌باشد اما این معزل در شهر صنعتی و روبه رشد میبد با پیچیدگی‌هایی همراه است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری میبد یکی از وظایفی که بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده مقابله با رواج تکدی‌گری و جلوگیری از گدایی در سطح شهر می‌باشد اما این معزل در شهر صنعتی و روبه رشد میبد با پیچیدگی‌هایی همراه است.

خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته امداد امام خمینی(ره) و نهادهای حمایتی دیگری مثل سازمان بهزیستی روند کمک به نیازمندان جامعه سازماندهی شده است. هرچند مردم نیکوکار میبدی با نگاهی معنوی و با نیت خیر همواره به قشر ضعیف جامعه و فقرای شهر توجه داشته‌اند اما با توسعه صنعت در شهرستان میبد و افزایش فرصت‌های شغلی به خصوص در زمینه کارگری که نیاز به تخصص و علم چندانی ندارد شاهد حضور قابل توجه نیروهای غیربومی در سطح شهر هستیم که این مسئله مشکلات فرهنگی اجتماعی و حتی امنیتی به همراه داشته است.

طبق گزارش واحد بازرسی و اجرائیات شهرداری میبد تمام متکدیانی که طی مدت یکماه در شهریور سال جاری با آنها برخورد شده است افراد غیربومی و اغلب زن بوده‌اند. اختیارات شهرداری در مقابله با آنها دادن تذکر جدی و یا تشکیل پرونده و همچنین اخراج آنها از شهر می باشد.

متأسفانه حضور این‌گونه افراد تبعاتی به دنبال دارد از جمله اینکه حضور آنها در امکن عمومی و پارک‌ها علاوه بر زشت نمودن چهره شهر به نوعی برای خانواده ها و شهروندان میبدی ایجاد مزاحمت می‌نماید. در بیشتر موارد این متکدیان در ساعات مختلف روز و در موقع استراحت خانواده‌ها به درب منازل مراجعه کرده و حتی در برخی موارد گزارش‌هایی مبنی بر سرقت و دیگر آسیب‌های اجتماعی از سوی آنها گزارش می‌شود.

مبارزه جدی با رواج تکدی‌گری همراهی عموم مردم را می طلبد و ضرورت دارد تا تنها با پرداخت وجوه صدقات خود به کمیته امداد و دیگر متولیان امر و صرفا دلجویی و مساعدت از همسایگان و اقوام نیازمند خود و آنهایی که مستحق واقعی هستند به متکدیان که اغلب با تحریک احساسات مردم و فریب آنان قصد کسب درآمد دارند توجهی نداشته باشیم و در صورت مشاهده اینگونه موارد با سامانه تلفنی 137 تماس گرفته و واحد اجرائیات شهرداری را مطلع نمائیم.

از سوی دیگر مسئولین شهرستان نیز باید به دنبال راه‌حلی کلی برای مقابله با رواج تکدی‌گری و کنترل بیشتر بر حضور نیروهای غیربومی در سطح شهر باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا