حاشیه ای بر خبر  مربوط به « گاف صدا و سیما ی مرکز یزد:آب چشمه غربال بیز جاری شد !!!!!!!!!»و سئوالات جدید مطرح شده


یزدفردا :در پی انتشار خبر " گاف صدا و سیما ی مرکز یزد :آب چشمه غربال بیز جاری شد !!!!!!!!! "  اخباری در رسانه های مختلف پیرامون موضوع منتشر شده بود که بررسی آنها خالی از لطف نیست .

 لینک اول :ایسنا: چشمه باستانی غربالبیز در مهريز جانی دوباره گرفت

چشمه باستانی غربالبیز در مهريز جانی دوباره گرفت

فرهنگی و هنری 1/11/1390 14:26:30
9011-11100-5 كد خبر
چشمه غربالبیز یکی از چشمه‌های قدیمی و باستانی مهریز که ماه‌ها خشک بود، پس از هشت ماه با جوشش آب از میان حفره‌ها جانی دوباره گرفت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد و به نقل از روابط عمومی فرمانداری مهریز، کارشناسان منابع طبیعی بارش باران در چند روز اخیر بر روی برف‌های دامنه شیرکوه را علت اصلی جاری شدن آب در چشمه غربالبیز که یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است، می‌دانند.
شرایط محیطی مناسب برای زندگی انسان و طبیعت زیبای این ناحیه از جمله مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری حوزه‌‌ای فرهنگی در این بخش از کشور ایران از زمان باستان تاکنون بوده است .
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه‌های منطقه در آن جاری می‌شود و در این فرو رفتگی می‌ریزد و به دریاچه‌ای طبیعی تبدیل می‌شود.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق‌ها بر روی آب روان حرکت می‌کردند و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند .
مجموعه گردشگری غربالبیز با مساحتی قریب به 10 هکتار در مجاورت روستای «مدوار» و در دامنه کوهی به همین نام با چشم‌اندازی زیبا، طبیعتی منحصر به فرد و با محوریت چشمه‌ای که آب را از حفره‌های داخل کوه در محل جاری می‌سازد، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه به شمار می‌رود.
با جوشش آب از دل کوه‌های غربالبیز و طبیعت زیبای این منطقه، امسال نیز این منطقه زیبا، میزبان خیل مسافران و مهمانان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود

لینک دوم :خبرگزاری فارس

فضای مجازی -شماره : 8912211112

89/12/21 - 18:30

چشمه باستاني غربالبيز جاني دوباره گرفت

خبرگزاري فارس: چشمه باستاني غربالبيز مهريز كه نزديك به هفت ماه خشك بود، امروز با جوشش آب از حفره‌ها و لابلاي سنگ‌ها جاني دوباره گرفت.

به گزارش خبرگزاري فارس از يزد،

كارشناسان منابع طبيعي بارش باران در چند روز اخير بر روي برف‌هاي دامنه شيركوه را علت اصلي جاري شدن آب در چشمه غربالبيز كه يكي از دو چشمه اصلي استان يزد است، مي‌دانند.

شرايط محيطي مناسب براي زندگي انسان و طبيعت زيباي اين ناحيه از جمله مهم‌ترين عوامل شكل‌گيري حوزه‌‌اي فرهنگي در اين بخش از كشور ايران از زمان باستان تاكنون بوده است.

اين چشمه به صورت يك فرورفتگي طبيعي است و هر ساله در اوايل بهار آبي گوارا و زلال از كوه‌هاي منطقه در آن جاري مي‌شود و در اين فرو رفتگي مي‌ريزد و به درياچه‌اي طبيعي تبديل مي‌شود.

روزگاري اين چشمه به قدري پر آب بود كه در رود پايين دستي آن قايق‌ها بر روي آب روان حركت مي‌كردند و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به اين منطقه شده بودند. مجموعه گردشگري غربالبيز با مساحتي قريب به 10 هكتار در مجاورت روستاي «مدوار» و در دامنه كوهي به همين نام با چشم‌اندازي زيبا، طبيعتي منحصر به فرد و با محوريت چشمه‌اي كه آب را از حفره‌هاي داخل كوه در محل جاري مي‌سازد، از نخستين مجتمع‌هاي زيستي انسان در منطقه به شمار مي‌رود.

با جوشش آب از دل كوه‌هاي غربالبيز و طبيعت زيباي اين منطقه، امسال نيز اين منطقه زيبا، ميزبان خيل مسافران و ميهمانان نوروزي و گردشگران داخلي و خارجي خواهد بود. انتهاي پيام/ز30

لینک سوم :ایرنا

کد خبر: 30772397 (2332173) تاريخ انتشار : 29/10/1390 - 09:06

چشمه غربال بیز مهریز بار دیگر جاری شد
یزد - بخشدار مركزی مهریز گفت: چشمه غربال بیز مهریز در جوار روستای تاریخی و ییلاقی مدوار بار دیگر جاری شد .
چشمه غربال بیز مهریز بار دیگر جاری شد

  حسن ملك پور  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش نزولات جوی در ارتفاعات مشرف بر این منطقه ییلاقی و كوهستانی موجب جاری شدن آب در چشمه و جوی های غربال بیز مهریز گردید .

وی اضافه كرد:جاری شدن این چشمه به عنوان یكی از مناطق گردشگری و طبیعی ، موجب خوشحالی مردم و حضور آنها در منطقه گردیده است .

بخشدار مهریز خاطر نشان كرد: در سالجاری تاكنون این چشمه برای دومین بار پس از جاری شدن آب طی چند روز ، مجددا آب آن خشك و سپس پس از چند هفته جاری شده است .

ملك پور تصریح كرد: بارش باران طی چند روز گذشته بر روی برف‌های دامنه شیركوه از علل اصلی جاری شدن دوباره این چشمه شده است .

وی با اشاره به اینكه چشمه غربال بیز كه در بخش مركزی مهریز و در جوار روستای تاریخی مدوار قرار دارد از مناطق مهم محور گردشگری یزد محسوب می گردد یادآورشد: شرایط محیطی مناسب برای زندگی انسان و طبیعت زیبای این ناحیه از جمله مهمترین عوامل شكل‌گیری حوزه‌‌ای فرهنگی در این بخش از كشور از زمان باستان تاكنون می باشد .

این مقام مسئول افزود: این چشمه زیبا به صورت یك فرو رفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از كوههای منطقه در آن جاری می‌شود و در این فرو رفتگی می‌ریزد و به دریاچه‌ای طبیعی تبدیل می‌شود.

بخشدار مركزی مهریز ادامه داد: روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود كه در رود پایین دستی آن قایق‌ها بر روی آب روان حركت می‌كردند و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.

ملك پور متذكر شد: مجموعه گردشگری غربالبیز مهریز با مساحتی قریب به 10هكتار در مجاورت روستای مدوارو در دامنه كوهی به همین نام با چشم‌اندازی زیبا، طبیعتی منحصر به فرد و با محوریت چشمه‌ای كه آب را از حفره‌های داخل كوه در محل جاری می‌سازد، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: با جوشش آب از دل كوه‌های غربال بیز و طبیعت زیبای غربال بیز ، امسال نیز این منطقه زیبا میزبان خیل مسافران و میهمانان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود. ك/3

لینک چهارم :پرتال فرمانداری مهریز

تاریخ: ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ ۱۷:۰۴

چشمه باستانی غربالبیز جانی دوباره گرفت

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، چشمه باستانی غربالبیز مهریز که نزدیک به هشت ماه خشک بود، امروز با جوشش آب از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها جانی دوباره گرفت.
غربالبیز، یکی از چشمه‌های قدیمی و باستانی مهریز که ماه‌ها خشک بود، پس از هشت ماه با جوشش آب از میان حفره‌ها جانی دوباره گرفت.
کارشناسان منابع طبیعی بارش باران در چند روز اخیر بر روی برف‌های دامنه شیرکوه را علت اصلی جاری شدن آب در چشمه غربالبیز که یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است، می‌دانند.
شرایط محیطی مناسب برای زندگی انسان و طبیعت زیبای این ناحیه از جمله مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری حوزه‌‌ای فرهنگی در این بخش از کشور ایران از زمان باستان تاکنون بوده است.
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه‌های منطقه در آن جاری می‌شود و در این فرو رفتگی می‌ریزد و به دریاچه‌ای طبیعی تبدیل می‌شود.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق‌ها بر روی آب روان حرکت می‌کردند و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.
مجموعه گردشگری غربالبیز با مساحتی قریب به 10 هکتار در مجاورت روستای «مدوار» و در دامنه کوهی به همین نام با چشم‌اندازی زیبا، طبیعتی منحصر به فرد و با محوریت چشمه‌ای که آب را از حفره‌های داخل کوه در محل جاری می‌سازد، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه به شمار می‌رود.
با جوشش آب از دل کوه‌های غربالبیز و طبیعت زیبای این منطقه، امسال نیز این منطقه زیبا، میزبان خیل مسافران و مهمانان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

لینک پنجم: ایسنا:  پس از 4 روز جوشیدن، چشمه غربال بیز مهریز دوباره خشکید

پس از 4 روز جوشیدن،چشمه غربال بیز مهریز دوباره خشکید

اجتماعی  6/11/1390  12:45:55

 

9011-28100-5 كد خبر

 

بخشدار مرکزی مهریز از خشک شدن دوباره آب چشمه غربال بیز مهریز پس از 4 روز جوشیدن خبر داد.

حسن ملک پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه یزد در مهریز گفت: چشمه غربالبيز مهريز كه نزديك به هشت ماه از خشكیدن آن می گذشت اوایل همین هفته با جوشش آب از حفره‌ها و لابلاي سنگها جاني دوباره گرفت که متاسفانه این جریان آب بیشتر از 4 روز دوام نداشت.

وی در ادامه افزود : طی 3 ماه گذشته این برای دومین بار است که پس از چند روز جوشیدن آب از دل کوه دوام نیاورده و دوباره منجر به خشک شدن میشود .

ملک پور گفت : کارشناسان منابع طبیعی علت خشکیدن چشمه غربالبیز پس از 4 روز جاری شدن را با اشاره به بارش بارانهای پی در پی در دل کوه غربالبیز و منابع این چشمه، کاهش سطح آب های زیرزمینی این منطقه دانسته اند .

گفتنی است غربالبیز چشمه ای تاریخی و بسیار کهن در اطراف مهریز است که این چشمه با مرکز شهرستان مهریز 10 کیلومتر و با مرکز استان یزد 40 کیلومتر فاصله دارد و در روستای مزوار واقع شده است.

روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایقها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.

لینک ششم :پرتال فرمانداری مهریز: در اتفاقی کم نظیر؛ جاری شدن آب چشمه غربالبیز مهریز بیشتر از 4 روز دوام نداشت

 

تاریخ: ۱۳۹۰/۱۱/۶ ۱۱:۵۶

 

 

در اتفاقی کم نظیر؛ جاری شدن آب چشمه غربالبیز مهریز بیشتر از 4 روز دوام نداشت

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، بخشدار مرکزی مهریز در گفتگو با خبرنگار پرتال فرمانداری مهریز گفت:  در اتفاقی کم نظیر؛ جاری شدن آب چشمه غربالبیز مهریز بیشتر از 4 روز دوام نداشت و  دوباره خشک شد.
حسن ملک پور گفت: چشمه غربالبيز مهريز كه نزديك به هشت ماه از خشكیدن آن می گذشت اوایل همین هفته با جوشش آب از حفره‌ها و لا بلاي سنگها جاني دوباره گرفت که متاسفانه این جریان آب بیشتر از 4 روز دوام نداشت.
کارشناسان منابع طبیعی علت خشکیدن چشمه غربالبیز پس از 4 روز جاری شدن را بارش بارانهای پی در پی در دل کوه غربالبیز و منابع این چشمه عنوان کردند.
چشمه غربالبیز همچون نگینی فیروزه ای بر انگشتری کویر جا خوش کرده است و حواشی تاریخی این چشمه بر جذابیت آن افزوده است.
غربالبیز چشمه ای تاریخی و بسیار کهن در اطراف مهریز است. این چشمه با مرکز شهرستان مهریز 10 کیلومتر و با مرکز استان یزد 40 کیلومتر فاصله دارد و در روستای مزوار واقع شده است.
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوههای منطقه جاری می شود و در این فرو رفتگی می ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می شود.
در اطراف این چشمه آثاری به دست آمده که قدمت این منطقه را بیان می کند و از گذشته های دور و از دوران ساسانی حکایت دارد.
از جمله این آثار می توان به گودی هاون شکل در بالای چشمه که با دست کنده شده و سه برج مثلث شکل در کوه بالای چشمه با قدمت بیش از چهار هزار سال و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیاء و نشانه‌ هایی از عصر ناهید پرستی و هزاران یادگار بزرگ زمانهای بسیار دور بیرون آمده و حکایت از تاریخ کهن این ناحیه دارد.
چشمه غربالبیز از گذشته های دور دستخوش تغییرات بسیاری در محوطه خود شده است اما طی چند سال گذشته محوطه سازی زیبایی در اطراف آن شکل گرفته است.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایقها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.

 

توضیح و سئوالات جدید یزدفردا :

توضیح یزدفردا :یزدفردا حاشیه  خبر صدا و سیمای مرکز یزد در بخش خبری 20:45 دقیقه دوشنبه 3 بهمن  و گزارش خبرنگار یزدفردا از مهریز که حکایت از خشک بودن غربال بیز داشت خواستار پاسخگویی صدا و سیمای مرکز یزد شده بود  وسئوالاتی در حاشیه آن خبر مطرح گردیده که  ضمن مطرح کردن آنها امید واریم متولیان امر پاسخ لازم را جهت شفاف سازی موضوع ارائه دهند .

سئوال اول :صدا و سیمای مرکز یزد هرچند که خود را فراتر از آن می داند که در مقابل سئوالات رسانه ها ی دیگر پاسخگو باشند  اما لازم است برای این سئوال به خود پاسخ دهند  که آیا  دیگر اخبار منتشره در بخش های خبری صدا و سیمای مرکز یزد هم با تاخیر 5 روزه به اطلاع عموم رسانده می شود؟؟؟ (با توجه به انتشار همان خبر دلینک سوم :ایرنا  تاریخ 29 دی ماه در ایرنا و لینک اول :ایسنا: چشمه باستانی اول بهمن ماه در ایسنا و ولینک چهارم : 29 دی ماه در سایت فرمانداری مهریز که وظیفه انتشار فعالیت های دولت را دارد نه خبر های عمومی )

سئوال دوم :از خبرگزاری های محترم ایرنا ،ایسنا ،فارس و صدا و سیما ی مرکز یزد :علت یکنواختی اخبار منتشره شما با دیگر رسانه ها در چیست ؟و آیا تمام رسانه های فوق یک خبرنگار در مهریز دارند و یا خبر نگاران متفاوت خبر های یکنواختی را تولید نموده اند ؟

جهت اطلاع خبر لینک سوم که مربوط به ایرنا می باشد با خبر لینک چهارم که مربوط به فرمانداری مهریز می باشد تفاوتش در چیست ؟ایرنا مطالب را به نقل از   حسن ملك پور  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا . و پرتال فرمانداری مطالب را به نقل از روابط عمومی بیان نموده اند .

خبر لینک دوم :خبرگزاری فارس مربوط به سال 89-89/12/21 - 18:30 می باشد و اتفاقی با خبر  لینک اول :ایسنا: چشمه باستانی غربالبیز در مهريز جانی دوباره گرفت تاریخ اول بهمن ماه 90 و لینک چهارم :پرتال فرمانداری مهریز29 دی ماه نود  می باشد کاملا یکسان و بدون یک کلمه تغییر می باشد .

خبر لینک پنجم: ایسنا:  پس از 4 روز جوشیدن، چشمه غربال بیز مهریز دوباره خشکید و لینک ششم :پرتال فرمانداری مهریز: در اتفاقی کم نظیر؛ جاری شدن آب چشمه غربالبیز مهریز بیشتر از 4 روز دوام نداشت هم کاملا یکسان و با تفاوت بخشدار مرکزی مهریز در گفتگو با خبرنگار پرتال فرمانداری مهریز و در دیگری حسن ملک پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه یزد و با یکساعت اختلاف منتشر شده است که البته سایت فرمانداری یکساعت زود تر از دوستان ایسنا منتشر شده است .

سئوال چهارم :آیا بهتر نیست رسانه های استان به جای اتکا به یک خبرنگار که در صورت بروز اشتباه دیگر رسانه ها را نیز به عنوان تایید کننده اشتباه خود می داند و به جای اتکا به خبر نگار دولتی سعی نمایند از خبرنگاران مستقل در شهرستانها استفاده نمایند و به جای کپی خبر های یکسال قبل خبر های تولیدی خود را منتشر نمایند و باعث دلزدگی مردم از خبر های تکراری نشوند؟

سئوال پنجم از صدا و سیما :با توجه به خبرهای فوق که بعد از انتشار خبر در یزدفردا جاری شدن آب غربال بیز را تنها  چهار روز تایید می کنند و اولین خبری که از این موضوع منتشر شده است در تاریخ 29 دی ماه 90 بوده آیا قبول دارید که مطلب قبلی یزدفردا صحیح بوده است و شما در در بخش خبری 20:45 دقیقه دوشنبه 3 بهمن ماه گاف داده اید و در آن ساعت غربالبیز با استناد به خبر های فوق کاملا خشک بوده است ؟حال اگر اتفاقی خبرنگار محترم صدا و سیما در مهریز خبرنگار ایرنا و ایسنا و سایت فرمانداری هم باشد صدا و سیمای مرکز یزد اولویت چندم این خبرنگار بوده ؟

یزدفردا در گزارشات مستند خود موضوع جاری شدن آب در چشمه غربال بیز طی یک ماهه گذشته را بررسی و تقدیم مخاطبان خواهد کرد .

لینک پایانی:البته این نکته هم ناگفته نماند که یزدفردا نیز خبری توسط خبرنگارسابق( موقت یزدفردا) در تاریخ :21 اسفند 89 کاملا مشابه با خبر خبرگزاری فارس در همان سال منتشر نموده بود که اتفاقی با خبرهای 90 تعدادی از خبرگزاری ها مو نمی زند

   

 

21 اسفند 1389 - بعدازظهر 09:37                         تعداد باردید : 1265                          کد خبر : 31712

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا