گاف صدا و سیما ی مرکز یزد :آب چشمه غربال بیز جاری شد !!!!!!!!!

نمایندگی یزدفردا در  مهریز :مردم استان یزد  و شاید مخاطبان شبکه تابان از سراسر جهان شاهد پخش خبری خوشحال کننده بودند که فوران آب از چشمه فصلی غربال بیز را نشان می داد .

بخش خبری 20:45 دقیقه دوشنبه 3 بهمن خبری مبنی بر جاری شدن آب چشمه غربالبیز و در پی آن خوشحالی کشاورزان این شهرستان را همراه با تصاویری از جاری شدن آب این چشمه زیبا پخش کرد .

مردم مهریز و شهر  یزد  با توجه به تعطیلی سه شنبه البته با تعجب  برای دیدن  این چشمه به منطقه غربالبیز سرازیر شدند و با کمال تعجب منطقه خشک و  خبری از جاری شدن آب نبود .

 

گزارش ویژه یزدفردا:بررسی  وضع موجود و گذشته چشمه غربالبیز مهریز :مردم آمده متعجب و چشمه کاملا خشک  !!!!!+گزارش تصویری

 

 

یکی از شهوندان مهریزی به خبرنگار یزدفردا گفت :ماجرای پخش این خبر را از یک فرد مطلع سئوال نمودیم که  وی نیز ماجرا را از خبرنگار صدا و سیما پرس وجو میکند خبر نگار صدا وسیما در جواب اعلام نمودند  فردی به او اطلاع داده که آب چشمه غربالبیز جاری شده است و خبر به استان ارسال می شود و  صدا وسیما نیز با پخش تصویری ارشیو شده این خبر را به تصویر میکشند و باعث سردر گمی مردم در روز سه شنبه می شوند .

حال سئوال اینجاست :که انعکاس اینگونه اخبار که تنها با فاصله چند ساعت کذب بودنش بر همگان واضح می شود تا چه حد بر اعتماد مخاطبان صدا سیما بر دیگر اخبار انعکاس یافته توسط خبر نگاران زحمتکش این رسانه خواهد گذاشت ؟

و آیا 20 و 30 حاضر است رسانه ملی را سوژه برنامه خود نموده و همانگونه که رییس سازمان انتقال خون استان را سوژه ای کشوری نمودند خود را نیز به عنوان یم اتفاق ساده کشوری نمایند .

 و آیا انتشار خبر واقعی خشکسالی و کم آبی چند ساله غربالبیز توسط شبکه تابان  و یک عذر خواهی ساده نمی تواند کمکی باشد در جهت کمک به کشاورزانی که طول سال امید به آب این چشمه فصلی بسته اند و متضرر می شوند .

در پایان امید واریم که انتشار این خبر به منزله نادیده گرفتن تلاش همکاران خوب و صادق خبرنگار در صدا و سیمای مرکز یزد تلقی نشود و سهل انگاری یک همکار به پای همه همکاران شبکه استانی صدا و سیمای مرکز یزد که در تمامی صحنه ها و خبر ها پیش قراول بوده و به حق با تحمل سختی های فراوان کار تهیه خبر اقدام به انعکاس خبر های استان می نمایند نوشته نشود .

البته یزدفردا آمادگی دارد تا توضیحات همکاران رسانه ملی را نیز انعکاس دهد .

 

از غربال بیز بیشتر بدانید :

غربالبیز
محوطه‌ي غربال‌بيز نيز در كنار بخشي از ارتفاعات شيركوه قرار دارد و يكي از دو چشمه مهم استان است.

 نام غربال‌بيز به دليل حفره‌هاي متعدد دامنه كوه بر اين منطقه گذاشته شده كه در فصل‌هاي پر باران، آب‌ چشمه‌ي غربال‌بيز از دامنه كوه جاري مي‌كند.

 ماهي‌هايي كه همراه با اين آب از كوه بيرون مي‌آيند، از نوع ماهي كور هستند و مردم معتقدند كه اين ماهي‌ها در طول قرن‌ها در زير زمين و داخل كوه توليد مثل كرده و پرورش مي‌يابند؛ اين ماهي‌ها به دليل آن كه در معرض نور خورشيد قرار نداشتند رنگي روشن دارند.

ماهي‌هاي كور منبع غذايي پرنده‌هاي ماهي‌خواري هستند كه در فصل كوچ، از طرف بخش‌هاي شمالي به سمت جنوب مهاجرت مي‌كنند.

 اين مساله‌ يكي از جاذبه‌هاي طبيعي منطقه است؛ چراكه هيچ‌كس انتظار ندارد در استان يزد كه منطقه‌اي كويري است، مرغ ماهي‌خوار ديده شود


غربالبیز چشمه ای تاریخی و بسیار کهن در اطراف مهریز است. این چشمه با مرکز شهرستان مهریز 10 کیلومتر و با مرکز استان یزد 40 کیلومتر فاصله دارد و در روستای مزوار واقع شده است.

این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوههای منطقه جاری می شود و در این فرو رفتگی می ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می شود.در اطراف این چشمه آثاری به دست آمده که قدمت این منطقه را بیان می کند و از گذشته های دور و از دوران ساسانی حکایت دارد.

از جمله این آثار می توان به گودی هاون شکل در بالای چشمه که با دست کنده شده و سه برج مثلث شکل در کوه بالای چشمه با قدمت بیش از چهار هزار سال و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیاء و نشانه‌ هایی از عصر ناهید پرستی و هزاران یادگار بزرگ زمانهای بسیار دور بیرون آمده و حکایت از تاریخ کهن این ناحیه دارد.

چشمه غربالبیز از گذشته های دور دستخوش تغییرات بسیاری در محوطه خود شده است اما طی چند سال گذشته محوطه سازی زیبایی در اطراف آن شکل گرفته است.

روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایقها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.

طی چند سال اخیر خشکسالی سبب شد این چشمه به طور کامل خشک شود اما از چندی پیش این چشمه جانی دوباره گرفت و هم اکنون حیات در آن جاری است.



چشمه غربالبیز که یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است، شرایط محیطی مناسب برای زندگی انسان و طبیعت زیبای این ناحیه از جمله مهمترین عوامل شکل ‌گیری حوزه‌ ای فرهنگی در این بخش از کشور ایران از زمان باستان تاکنون بوده است.

حفاری ‌های باستان ‌شناسی در بقایای بنایی باستانی در جنوب غربالبیز در سال 2000 آغاز شده و به مدت 75 روز در سال ادامه یافته است.

در سال 83 علاوه بر حفاری در بقایای این بنا در بخش ‌های مختلفی از ناحیه نیز گمانه‌ زنی‌ هایی برای رسیدن به اطلاعات بیشتر انجام شده و بخش ‌هایی از گورستان غربالبیز در شمال این ناحیه نیز حفاری شده است.

حفاری سال 80 در بقایای بنای مذکور که در جنوب ناحیه واقع است به کشف قدیمی ترین بقایای باستانی در استان یزد منجر شده است.

بنا بر شواهدی که تاکنون جمع ‌آوری شده است، این بنا در زمینی به شکل ذوزنقه و به مساحت 2200 متر مربع ساخته شده و عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت خام بوده و در قسمت‌هایی از آن از سنگ نیز برای استحکام بیشتر بنا استفاده شده است.

بخشهای باستانی چشمه غربالبیز

طبق شواهد باستان‌ شناسی جمع‌ آوری شده، بنای باستانی غربالبیز قدیمی‌ ترین اثر باستانی استان یزد و تنها بقایای باستانی شناخته‌ شده مربوط به دوره اشکانی در مرکز ایران است.

در این سازه، قدیمی‌ ترین نمونه‌ های سه عنصر مهم از معماری ایرانی برای اولین بار مشاهده شده است که عبارتند از خندق، درگاهی و نقشه مدور.

این چشمه به دلیل چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی و ... مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است.

ضمن اینکه از کنار این چشمه باستانی تا دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان مهریز و برخی دیگر از شهرستانهای استان یزد فاصله ای نیست و مجموعه کوه ریگ، سنگ نوشته های کوه ارنان، قلعه خورمیز، رباط زین الدین، حمام استهرج، مجموعه مهرپادین، خانه اخوان طباطبایی، باغ پهلوان پور، مجموعه قلعه سریزد و بسیاری دیگر از بناهای تاریخی اطراف آن به راحتی قابل دسترسی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا