نقل است که مرحوم شیخ صادق خلخالی در اوایل انقلاب به عنوانِ حاکم شرع، خیلی انقلابی حکم می داده و بی درنگ هم احکام را اجرا می کرده و در پاسخ به منتقدان و عقلای قوم می گفته که: حالا اعدام می‌کنیم! اگر بی‌گناه بودند، می‌روند به بهشت!! [گفتگوی مهندس مصطفی میرسلیم با روزنامه همشهری ۱۳۹۸/۱۲/۲۴]

این اقدامِ انقلابی خلخالی بی شباهت به کارِ دوستان شورای شهر اردکان - که خود را جهادی و انقلابی می دانند و می نامند- نیست!
ابتدا عملیاتِ تعریض بلواری را آغاز می کنند و می کَنند و می کاوند و چندین ماه مردم و رهگذران و اینهمه درختانِ سبز را در برزخِ بودن و نبودن معطّل نگاه می دارند و بعد هم که به مانعی همچون قانون یا افکار عمومی بر می خورند در به در به دنبال مجوّزِ قانونی از اینجا و آنجا می گردند! و البته همواره چنتۀ شان پُر است از توجیه و تفسیر و موادِ قانونی قابلِ تأویل..

امّا آیا بهتر نبود قبل از اقدام به اجرای چنین طرحی، با اطلاعرسانی صحیح و فراگیر و جمع بندی نظرات کارشناسی موافق و مخالف و اخذِ مجوزهای لازم و‌ محکم، از اینهمه حواشیِ بیهوده و هدررفتِ بیت المال پیش گیری می کردند؟! 
آیا قابل قبول است که برای تخریبِ چنین بلواری - که برای اکثریتِ مردم به نوعی نوستالژی و میراثِ معنوی به شمار می آید- به استنادِ رأیِ مثبتِ فلان شورای چند نفره، فوراً مهیّای بیل و کلنگ شد..؟مانند تخریبِ بازارِ بزرگ و تاریخی اردکان در دهه های پیشین که مایۀ حسرت و تأسّفِ همگان گردید.

اجرای ابتر و ناقص این طرح در اردکان البتّه به مانند صدها طرح و پروژۀ دیگر در طول همۀ این سالها - که باعثِ نابودی عرصه های زیست محیطی و بافتهای تاریخی و هدررفت سرمایه های مادی و معنوی در جای جای کشور شده (همچون سدّ گتوند و نمونه های بسیار دیگر) - نتیجۀ سکّانداری افراد و گروه هایی است که ادّعای جهادی عمل کردن و انقلابی پیش بردنِ کارها را بهانه و سرپوشی بر فقدانِ دانش و تجربه و مدیریت علمی در خود کرده اند.

جهادی و انقلابی و تند و سریع و بی ملاحظه و بی مجوّز و بی خبر، طرحی را اجرا کردن و در هنگام پاسخگویی به افکار عمومی، برآشفتن و رو ترش نمودن، البتّه برای موقعیت های بحران و جنگ و انسدادِ ساختارهای فَشَلِ اداری  توجیه پذیر و قابل قبول است و نه در مدیریتِ شهری و به هنگامی که همهٔ امور، نظام مند و قانونمدار و مطابق با هنجارهای عُرفی و علمی پیش می رود‌‌؛ کار کردن با چنین تفکراتِ منسوخی غالباً به نتایجی منتهی می شود که بر خلاف انتظار و گاهی مصیبت بار است.. چنان که دیده ایم و چنان که می بینیم..

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا