زمان : 23 Aban 1401 - 18:58
شناسه : 176923
بازدید : 3367
این نانِ فطیر از آن خمیر است این نانِ فطیر از آن خمیر است

نقل است که مرحوم شیخ صادق خلخالی در اوایل انقلاب به عنوانِ حاکم شرع، خیلی انقلابی حکم می داده و بی درنگ هم احکام را اجرا می کرده و در پاسخ به منتقدان و عقلای قوم می گفته که: حالا اعدام می‌کنیم! اگر بی‌گناه بودند، می‌روند به بهشت!! [گفتگوی مهندس مصطفی میرسلیم با روزنامه همشهری ۱۳۹۸/۱۲/۲۴]

این اقدامِ انقلابی خلخالی بی شباهت به کارِ دوستان شورای شهر اردکان - که خود را جهادی و انقلابی می دانند و می نامند- نیست!
ابتدا عملیاتِ تعریض بلواری را آغاز می کنند و می کَنند و می کاوند و چندین ماه مردم و رهگذران و اینهمه درختانِ سبز را در برزخِ بودن و نبودن معطّل نگاه می دارند و بعد هم که به مانعی همچون قانون یا افکار عمومی بر می خورند در به در به دنبال مجوّزِ قانونی از اینجا و آنجا می گردند! و البته همواره چنتۀ شان پُر است از توجیه و تفسیر و موادِ قانونی قابلِ تأویل..

امّا آیا بهتر نبود قبل از اقدام به اجرای چنین طرحی، با اطلاعرسانی صحیح و فراگیر و جمع بندی نظرات کارشناسی موافق و مخالف و اخذِ مجوزهای لازم و‌ محکم، از اینهمه حواشیِ بیهوده و هدررفتِ بیت المال پیش گیری می کردند؟! 
آیا قابل قبول است که برای تخریبِ چنین بلواری - که برای اکثریتِ مردم به نوعی نوستالژی و میراثِ معنوی به شمار می آید- به استنادِ رأیِ مثبتِ فلان شورای چند نفره، فوراً مهیّای بیل و کلنگ شد..؟مانند تخریبِ بازارِ بزرگ و تاریخی اردکان در دهه های پیشین که مایۀ حسرت و تأسّفِ همگان گردید.

اجرای ابتر و ناقص این طرح در اردکان البتّه به مانند صدها طرح و پروژۀ دیگر در طول همۀ این سالها - که باعثِ نابودی عرصه های زیست محیطی و بافتهای تاریخی و هدررفت سرمایه های مادی و معنوی در جای جای کشور شده (همچون سدّ گتوند و نمونه های بسیار دیگر) - نتیجۀ سکّانداری افراد و گروه هایی است که ادّعای جهادی عمل کردن و انقلابی پیش بردنِ کارها را بهانه و سرپوشی بر فقدانِ دانش و تجربه و مدیریت علمی در خود کرده اند.

جهادی و انقلابی و تند و سریع و بی ملاحظه و بی مجوّز و بی خبر، طرحی را اجرا کردن و در هنگام پاسخگویی به افکار عمومی، برآشفتن و رو ترش نمودن، البتّه برای موقعیت های بحران و جنگ و انسدادِ ساختارهای فَشَلِ اداری  توجیه پذیر و قابل قبول است و نه در مدیریتِ شهری و به هنگامی که همهٔ امور، نظام مند و قانونمدار و مطابق با هنجارهای عُرفی و علمی پیش می رود‌‌؛ کار کردن با چنین تفکراتِ منسوخی غالباً به نتایجی منتهی می شود که بر خلاف انتظار و گاهی مصیبت بار است.. چنان که دیده ایم و چنان که می بینیم..