گروه گفتگو: سیدداود میرباقری (زاده 1337 در شاهرود) کارگردان و فیلمنامه نویس  مطرح کشور است که همگان او را با مجموعه های امام علی(ع) و مختارنامه می شناسند. وی پس از گذراندن یک دوره سه ساله هنرآموزی تئاتر در «تئاتر شهر» در سال ۱۳۵۹ فعالیتش در تئاتر و همزمان در تلویزیون را آغاز کرد. او اول بار سینما را با نویسندگی و کارگردانی فیلم «آدم برفی» تجربه کرد. در دهه ۱۳۸۰ اکثر زندگی هنری او به تولید سریال "مختارنامه" سپری شد. از دیگر مجموعه های او می توان به مختارنامه، معصومیت از دست رفته، مسافر ری، رعنا، گنج پنهان و شاهگوش و از فیلم های سینمایی او می توان به ساحره اشاره کرد.

به پاس خدمات ارزنده میرباقری به ویژه در حوزه آئینی و مذهبی، در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی از وی تقدیر  شد.

با وی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

اثر مذهبی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

شرط اساسی برای ساخت فیلم مذهبی، داشتن باور و ایمان است.اگر فیلمی بخواهد مفاهیم خود را به صورت تاثیرگذار بیان کند، باید فکر فیلمساز با مساله ای که مطرح می کند، درگیر باشد.به طور کلی بدون باور مذهبی، نمی توان چنین فیلمی را تعریف کرد.اگر من همفیلمی ساخته ام که مورد استقبال مردم قرار گرفته، به دلیل عشق و علاقه ام به این حیطه بوده است.

با توجه به اینکه علاوه بر موضوعات مذهبی، به موضوعات طنز نیز پرداخته اید، تفاوت این دو حوزه را در چه مواردی می دانید؟

من تفکیکی بین آثارم نمیبینم. زیرا اگر به زیرلایه های فیلم های طنزی که ساخته ام با دقت توجه شود، می توان باورهای دینی را مشاهده کرد؛ مثلا فیلم شاهگوش علیرغم فضای طنز، طعم مذهب و عدالتخواهی دارد، اما با زبانی شیرین که منحصر به فرد نبوده و در ادبیات ایران وجود دارد با مردم ارتباط برقرار کردم.زیرا باید سلیقه مردم نیز مورد توجه قرار گرفته و اندیشه های خود را به زبان آنها بیان کرد تا ارتباط وسیع تری برقرار شود.

بنابر صحبت های جنابعالی، فیلمساز باید با علومی مثل مردم شناسی و جامعه شناسی آشنا باشد؟

بله، سینما رشته ای است که با بسیاری از علوم به ویژه علوم انسانی مرتبط است.به اقتضای هر قصه ای به مجموعه ای از اطلاعات نیاز است.

چرا برخی از فیلم ها اثرگذاری بیشتری بر روی مخاطبان دارد؟

تصور می کنم فیلمها پس از انقلاب بیش از حد به سمت معنا پیش رفته و مردم را دلزده کرده است. وقتی مفاهیم را بصورت الزام در فیلمی بگنجانیم، شعاری شده و مردم از شعار فراری هستند. اشکال اصلی را در همین راستا باید یافت.

برگزاری این جشنواره ها آنهم به صورتی که هم مذهبی و هم در شهرستان است، تا چه اندازه در ارتقای سینمای ایران تاثیر دارد؟

هنرمند نیاز به دیده شدن و تشویق دارد.هر اجتماع و تشکلی که باعث تشویق و دلگرمی هنرمندان شود، مفید خواهد بود.

نظرتان در مورد یزد چیست؟

من مدتها پیش چندبار به یزد آمده ام، یزد جغرافیای منحصر به فرد و معماری ویژه دارد و سنت ها هنوز در این شهر زنده مانده است.مواجهه با این فضا نوستالژی و احساس خوبی به انسان می دهد.

توصیه تان برای علاقه مندان به این رشته چیست؟

جوانان بهتر است به سوژه هایی که خوب می شناسند و با آن در ارتباط هستند، بپردازند. به نظر من بهتر است از شهر خود و فرهنگ بومی خود که بر آن تسلط دارند، آغاز کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا