معرفي مطالب وبلاكهاي يزدي در يزدفردا 

 

کويرنشينان، ميزبان رهبر

مهندس سيدحميد كلانتري(استاندار اسبق يزد ) 


استان يزد استان علم و ادب است.بزرگان علم و مرجعيت چون آيت ا... العظمي حائري يزدي – مؤسسه حوزه علميه قم- آيت ا... سيد محمدکاظم طباطبايي، آيت ا... داماد، سومين شهيد محراب حضرت آيت ا... صدوقي و آيت ا... خاتمي از يزد برخاسته اند.
فرخي و وحشي و رياضي و ديگر اديبان و شاعران بزرگ، پرورش يافته اين ديارند. صدها دانشمند و صنعتگر برجسته و کارآفرين بزرگ و انديشمندان حوزه و دانشگاه در ايران و جهان محصول فضاي تربيتي اين خطه از کشورند و اين است که به حق اين ديار در گذشته علاوه بر دارالعباده به دارالعلم نيز معرفي گشته است.

بالاخره پس از سال ها انتظار، درخواست و دعوت هاي مکرر مسئولين و مردم استان دارالعباده، مقام معظم رهبري براي اولين بار در اين جايگاه در روزهاي آينده در يزد حضور خواهند يافت. اميد است مردم شريف، متدين و شهيدپرور يزد از آثار پرخير و برکت سفر بهره هاي لازم را ببرند.
در آستانه اين سفر انتظار مي رود دست اندرکاران و برنامه ريزان سفر، با عنايت ويژه به اهميت اين رويداد به گونه اي اقدام نمايند که از حداکثر اثربخشي برخوردار و دستاوردهاي فراواني به همراه داشته باشد . طبيعتاً در استان يزد بايد از نيروهاي خوشفکر، توانا، مجرب و متعهد براي اداره هر يک از بخش ها و برنامه هاي سفر استفاده شود، تا هم مردم، هم نخبگان و معتمدان و هم رهبر عزيز از حاصل کار راضي و خشنود باشند.

اما يادآوري چند نکته از زبان مردم به نمايندگان و مسئولين دفتر مقام معظم رهبري براي عنايت در برنامه ها خالي از لطف و صواب نخواهد بود .
1- شهر و استان يزد درست در بطن و مرکز کشور و در بياباني ترين منطقه کشور واقع شده است . بيش از 50% وسعت استان را بيابان و کوير تشکيل داده است. مردم استان با مقاومت و پايداري و با انديشه و تدبير، سختي و دشواري اين ديار خشک و کم آب را همراه با تازيانه هاي طوفان ها و شن هاي روان، زندگي توأم با کار و تلاش و همت والا تجربه نموده اند. حفر قناتهاي با مسير طولاني به گستره بالغ بر سه هزار کيلومتر درسطح استان، معماري بناها در بافت هاي قديمي و تاريخي با تدابير ويژه چون بادگيرها، ساباط ها و ديوارهاي بلند و باريک براي کنترل دما و استفاده از باد و آب براي کاهش گرما، بهترين گواه اين مدعاست.

اما ديگر بسياي از قناتها از آبدهي افتاده اند و خشک و کم آب شده اند و با زحمت و تلاش طاقت فرسا و انجام لايروبي ها و مرمت ها بعضاً هنوز از تداوم حيات برخوردارند. سفره هاي زيرزميني به شدت افت کرده اند، چاه هاي عميق از اعماق 150 تا 180 متري و گاهي بيشتر بايد از سفره خود آب را به سطح زمين برسانند و گاه همراه آب ريگ هاي فراوان را مکش نمايند.
در بسياري از مناطق نه تنها کشاورزي محدود استان با کم آبي شديد روبروست، بلکه براي شرب و بهداشت و صنعت استان که مهم ترين ظرفيت آفرين اشتغال و توسعه اقتصادي است، با محدوديت و دشواري فراوان روبرو است . قطعاً رهبر بزرگوار پاي حرف و سخن هر گروه و جمعيتي از هر قشر و منطقه بنشينند، ترجيع بند درخواستشان آب است و آب. مزيد آگاهي اينکه در دولت هشتم با استناد به قانون برنامه چهارم و در راستاي توازن منطقه اي و مجاز بودن طرح هاي انتقال حوزه اي، مصوب شد که از سرشاخه هاي کارون براساس مطالعات کارشناسي انجام يافته توسط وزارت نيرو براي سه استان کويري اصفهان ، يزد و کرمان طرح انتقال آب به اجرا درآيد. در سفر هيات دولت نهم به استان اين مصوبه مورد تأکيد ويژه براي پي گيري و اقدام قرار گرفت. اينک مهمترين درخواست مردم و مسئولين استان اين است که با عنايت و دستور خاص رهبر معظم انقلاب، اعتبارات مورد نياز پروژه تأمين و تخصيص و اقدامات اجرايي براساس يک طرح زمان بندي روشن آغاز گردد که اين بهترين و ارزشمندترين هديه و برکت اين سفر خواهد بود.
2- استان يزد استان علم و ادب است.بزرگان علم و مرجعيت چون آيت ا... العظمي حائري يزدي – مؤسسه حوزه علميه قم- آيت ا... سيد محمدکاظم طباطبايي، آيت ا... داماد، سومين شهيد محراب حضرت آيت ا... صدوقي و آيت ا... خاتمي از يزد برخاسته اند.
فرخي و وحشي و رياضي و ديگر اديبان و شاعران بزرگ، پرورش يافته اين ديارند. صدها دانشمند و صنعتگر برجسته و کارآفرين بزرگ و انديشمندان حوزه و دانشگاه در ايران و جهان محصول فضاي تربيتي اين خطه از کشورند و اين است که به حق اين ديار در گذشته علاوه بر دارالعباده به دارالعلم نيز معرفي گشته است. آخرين نکته اين که يزد از نهاد آموزش و پرورش توانمند و برجسته اي برخوردار است. به گونه اي که با همت خانواده هاي علاقه مند و تلاش مربيان عزيز، براي چهارده سال متوالي رتبه اول کنکور را حفظ کرده است. از بعد دانشگاه و پارک علم و فن آوري و پرداختن به فن آوري هاي نوين نيز از جمله استان هاي مطرح و سرآمد کشور است .
به اختصار يادآوري مي شود که يکي از اصلي ترين مزيت هاي استان، ظرفيت خوب براي تربيت نيروي انساني، آموزش و پژوهش هاي مورد نياز کشور مي باشد .
يزد مي تواند قطب علمي، پزشکي و پژوهشي براي کشور باشد و هديه دوم حضرت آيت ا... خامنه اي، دستور قدرداني شايسته از اين تلاش ها همراه با تقويت، توسعه و ارتقاء کيفي ظرفيت ها و امکانات آموزشي، تربيتي، آموزش عالي و مراکز پژوهش مي باشد.
3- استان يزد برخوردار از معادن غني آهن، سرب و روي، ذغال سنگ، خاک هاي معدني ارزشمند، مواد کاني غيرفلزي، سنگ و سيمان مي باشد.توجه خاص به اين مزيت هاي طبيعي، اقدامات انجام يافته براي بهره برداري و گسترش صنايع مکمل، ضرورت تقويت ، توسعه و تکميل چرخه توليد در کليه موضوعات فوق را به خوبي توجيه مي نمايد تا با توجه به استعداد نيروي انساني فعال در استان، شاهد گسترش اشتغال و افزايش ارزش افزوده ناشي از رشد صنايع وابسته و مرتبط باشيم و از روش نادرست فعلي که سنگ آهن و ذغال سنگ با هزينه هاي بالاي حمل و نقل به کارخانه هاي فولاد در اصفهان و خوزستان انتقال مي يابد، خودداري و به ايجاد و توسعه ظرفيت هاي توليد فولاد در استان بهاي لازم داده شود. با عنايت به ساير زيربخش ها و بخش هاي مرتبط در استان از قبيل فولاد آلياژي، گندله سازي و الکترودهاي گرافيتي که در دست بهره برداري با اجراي پروژه مي باشند، ضرورت اين اقدام توجيه بيشتري خواهد يافت.
در پايان شايسته است علاوه بر آنچه ذکر شد، توجه و عنايت مقام معظم رهبري به حفظ و ارتقاء ويژگي هاي مثبت فرهنگ عمومي در استان، به ويژه در زمينه کار و کارآفريني، علم و دانش و فن آوري، قناعت و صرفه جويي با اعمال روش هاي درست خرج کردن، توجه به ارزش هاي معنوي، اخلاقي و ديني همراه با پرهيز از رفتارهاي خرافه گرايانه و متحجرانه معطوف گردد.
اميد است با تدبيري همه جانبه و برنامه ريزي اصولي و مناسب، شاهد سفري به يادماندني و نمونه و برتر باشيم .

منبع :وبلاك شهر خوبان

يزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا