مشاورین استاندار یزد از سه مرکز بهزیستی بازدید کردند
مشاور امور سلامت و مشاور ورزش و جوانان استاندار یزد به همراه مدیرکل بهزیستی استان یزد و جمعی از فعالان اجتماعی از شیرخوارگاه قائم، مرکز نگهداری از فرزندان دختر بی سرپرست و بدسرپرست بنت الهدی و مرکز اورژانس اجتماعی یزد بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد دکتر محمد دهستانی مشاور سلامت و مهندس محمدرضا علمدار یزدی مشاور ورزش و جوانان استان به نمایندگی از استاندار یزد و با همراهی دکتر محمدحسین رحیمی نسب مدیرکل بهزیستی استان یزد از شیرخوارگاه قائم یزد دیدن کردند.
بنا بر این گزارش؛ مشاورین استاندار ضمن دیدار با کودکان زیر ۳سال شیرخوارگاه قائم، دقایقی را در کنار این کودکان حضور داشتند و هدایایی را به مناسبت نوروز ۹۳ به این کودکان اهداء کردند.
در این بازدید مدیرکل بهزیستی استان یزد طی سخنانی گفت: در حال حاضر ۵ کودک خردسال و نوزاد در این مرکز تحت سرپرستی بهزیستی قرار دارند.
دکتر محمدحسین رحیمی نسب گفت: این کودکان در صورتیکه شرایط فرزندخواندگی را نداشته باشند تا سن ۳ سالگی در این مرکز می مانند و بعد از آن به دیگر مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تحت نظارت بهزیستی تحت عنوان خانه کودکان و نوجوانان، با توجه به سن و جنس کودکان سپرده می شوند.
وی با بیان اینکه شیرخوارگاه قائم تنها مرکز دولتی نگهداری کودکان زیر ۳ سال استان است، خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران صلاحیت نگهداری از این کودکان تنها بر عهده دولت است.
دیدار با فرزندان خانه کودکان و نوجوانان
در ادامه این بازدید مشاورین استاندار همچنین با فرزندان دختر بی سرپرست و بدسرپرست مرکز بنت الهدی یزد داشتند. در این دیدار دکتر دهستانی و مهندس علمدار ضمن دیدار با فرزندان دختر این مرکز، از نزدیک در جریان مسائل آنها قرار گرفتند و در نشستی صمیمانه با آنها، وضعیت تحصیلی و درخواستهای آنها از استاندار یزد را جویا شدند.
مشاورین استاندار در این بازدید، مبلغی را به عنوان عیدانه به دختران این مرکز هدیه کردند.
بازدید از اورژانس اجتماعی یزد
مشاورین استاندار در پایان این دیدار، بازدیدی از اورژانس اجتماعی، خانه سلامت و مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی داشتند.
در این بازدید مدیرکل بهزیستی استان یزد هدف از راه اندازی این مرکز را کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: اورژانس اجتماعی جایگزین مداخلات اجتماعی قبل از مداخلات انتظامی و قضایی است.
دکتر محمدحسین رحیمی نسب، شناسایی آسیبهای اجتماعی شایع و در حال شیوع و پیشگیری و کنترل این آسیب ها را از دیگر اهداف اورژانس اجتماعی عنوان کرد.
وی کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی، فرار دختران، طلاق، کودکان خیابانی و کار، زنان آسیب دیده و اختلافات حاد خانوادگی را از جمله مواردی عنوان کرد که اورژانس اجتماعی برای کنترل و کاهش آنها اقدام به مداخله می کند.
دکتر رحیمی نسب خاطرنشان کرد: خدمات اورژانس اجتماعی به دو شکل در قالب پایگاههای اورژانس اجتماعی مستقر در محله های آسیب پذیر و همچنین از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ و حضور اورژانس سیار اجتماعی در مناطق مختلف ارائه می شود.
شمسی حق جو مدیر مرکز اورژانس اجتماعی یزد نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز گفت: دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خدمات سیار اورژانس اجتماعی را با رویکردهای به موقع بودن، تخصصی بودن و در دسترس بودن به اقشار آسیب‌پذیر جامعه ارائه می‌دهد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: جامعه هدف تیم سیار اورژانس اجتماعی یزد؛ کودکان آزاردیده، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب‌دیده اجتماعی، دختران فراری، افراد دارای اختلال هویت جنسی، افراد دارای اختلافات خانوادگی حاد و افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند؛ است.
به گفته مدیر مرکز اورژانس اجتماعی یزد؛ نیروهای متخصص مددکاری اجتماعی و روان شناس به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب هستند.
شمسی حق جو با بیان اینکه خشونت علیه زنان در یزد رو به افزایش است گفت: عمده مراجعین ما به دلیل خشونت ناشی از اعتیاد همسر یا والدین و اختلافات خانوادگی از سوی نیروی انتظامی و دادگاه به مرکز ارجاع داده می شوند.
وی همچنین افزایش اعتیاد و مصرف شیشه در بین زنان را هشداری برای مسئولین دانست و گفت: اعتیاد زنان آسیبی جبران ناپذیر است که این آسیب نه تنها خانواده بلکه جامعه را نیز از هم می پاشد.
گفتنی است در پایان این بازدید مشاورین استاندار بر پیگیری جدی مشکلات اجتماعی استان بویژه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد، اختلافات خانوادگی، کودک آزاری و همسر آزاری و مواردی از این قبیل قول مساعد دادند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا