مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین و هفته ملی پارالمپیک صبح امروز با حضور مسئولین استانی در یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد در این مراسم مدیرکل بهزیستی استان یزد طی سخنانی گفت: استان یزد پیشرفتهای خوبی در حوزه معلولین داشته است که یکی از این حوزه ها توانمندسازی معلولین است.

محمدحسین رحیمی نسب با بیان اینکه ورزش دروازه توانمندسازی است گفت: ورود معلولین به عرصه ورزش آنها را از انزوا بیرون می آورد. تجربه نیز نشان داده است معلولانی که به ورزش روی آورده اند هزینه‌های کمتری برای امور توانبخشی خود پرداخته‌اند.

وی با اشاره به زحمات هیات های ورزشی در زمینه ورزش معلولین گفت: بهزیستی نیز تلاش دارد رشته های مختلف ورزشی را به معلولین و خانواده های آنها بشناساند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد، خواهان توجه ویژه به بحث پیشگیری از معلولیتها شد و گفت: در حال حاضر 40 هزار معلول در استان یزد هستند که از این تعداد 22 هزار نفر در بهزیستی پرونده دارند.

 وی طرح پیشگیری از تنبلی چشم را یکی از طرح های پیشگیری از معلولیتها در بهزیستی ذکر کرد و گفت: این طرح هم اکنون در حال اجراست و سال گذشته نیز 40 هزار کودک 3 تا 6 سال در استان معاینه چشم شدند.

محمدحسین رحیمی نسب با بیان اینکه دومین علت نابینایی و کم بینایی در افراد تنبلی چشم است گفت: سال گذشته 273 کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان یزد شناسایی شدند.

وی مناسب سازی اماکن عمومی را بحث روز معلولان دانست و گفت: متاسفانه 30 درصد فضاها و اماکن عمومی مناسب سازی شده است و در بقیه اماکن و معابر،  معلول با بن بست مواجه است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به افزایش حضور معلولین در جامعه، مناسب سازی را ضروری دانست و گفت: 250 هزار نفر در استان یزد از مناسب سازی بهره مند می شوند که معلولین با 40 هزار نفر جمعیت یک گروه از آنها به شمار می روند.

به گفته وی جانبازان، بیماران، زنان باردار، سالمندان و کودکان از جمله این گروه ها هستند.

 گفتنی است؛ در این مراسم مدیرکل ورزش و جوانان استان، فرماندار یزد، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استاندار و جمعی از ورزشکاران معلول استان حضور داشتند و در پایان از قهرمانان ورزشکار معلول تقدیر شد.

لازم به ذکر است؛ در حاشیه این مراسم نیز غرفه های ورزش معلولین برپا شده بود که معلولین جسمی حرکتی در رشته های مختلف ورزشی به بازی می پرداختند.  

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا