یزدفردا"محمدرضا ابوالحسنی رئیس انجمن هنرهای نمایش استان با بیان این مطلب گفت: انجمن هنرهای نمایش استان یزد با لحاظ کردن مجموعه تجاربی که از گذشته داشت،  با تدوین و ارایه برنامه سال 92 تئاتر استان حرکتی خوب و تاریخی را استارت زده  و آغاز کرده است که اگر این حرکت روبه جلو، حداقل 2 یا 3 سال دیگر ادامه یابد، تئاتر و شاید مجموعه هنر یزد تحولی چشمگیر را شاهد خواهد بود.

وی با تشریح «گامی به سوی حرفه ای سازی تئاتر»، که یکی از سرفصل های 14 گانه برنامه سال 92 تئاتر استان می باشد آن را مهمترین و ضروری ترین برنامه برای تئاتر و تولید تئاتر دانست و گفت: در این بخش کمک هزینه های حداکثر 5/1 میلیون تومانی، به 5 میلیون تومان رسید که طبق مکانیزمی که شورای فنی تئاتر استان طراحی کرده است برای تولید نمایش های نیمه حرفه ای استان پرداخت خواهد شد.

ابولحسنی نگاه به معیشت و رفاه هنرمندانی که در عرصه تولید هستند را از ضروری ترین سیاستها در بسط و گسترش تولید هنر و تولید اندیشه ذکر کرد و گفت: برنامه ما این بود که سال به سال، کمک هزینه  تولید آثار نمایشی خوب و ارزنده و ترجیحاً بومی، ایرانی (اورژینال) را اضافه کنیم. وی گفت: اجرای این برنامه، هم کمیت تئاتر و هم کیفیت آثار نمایشی را ارتقا خواهد داد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در ادامه اظهار داشت: یکی از تاثیرات بسیار خوب و مثبتی که برنامه ریزی یکساله92 تئاتر در استان داشت این بود که، دیگر ارگانها و نهادهای فرهنگی که تا قبل از اجرای این برنامه فقط یک مهر و عنوان در ذیل پوستر ها و بروشورهای نمایش بودند و با بهره جستن از هنرمندان برای خودشان گزارش کار می ساختند، حرکت تولیدی خود و حمایتشان از نمایش ها را عملیاتی خواهند کرد و الزام خواهند داشت تا برای جلب نظر هنرمندان و حمایت هرچه بهتر آنها و آثارشان در روند تولید به صورت واقعی دخالت داشته باشند، نه مثل گذشته فقط در نام و عنوان.

 ابوالحسنی گفت: هرچند هنوز هم آن دستگاهها و ارگانها بعضاً به دلیل نداشتن فضای تمرین و اجرا نمی توانند تولید کاملاً مستقل و همه جانبه را داشته باشند، و تا این شرایط است ما دست آنان را می گیریم، اما همین که به این باور برسند که باید برای تولید و داشتن عنوان تهیه کنندگی تئاتر، هم باید کار کنند و هم باید هزینه کنند، خوب است و به نفع تئاتر و به نفع هنرمندان تئاتراستان است.  بدیهی است ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی از این حرکت خوب و مستقل ارگانهای فرهنگی وهنری درجهت تولید تئاتر باید حمایت کند که این به نفع مجموعه هنر و هنرمندان استان خواهد بود. همه باید این نفع را در نظر داشته باشیم تا تولید تئاتر بیشتر و بهتر شود و سرمایه اصلی کار تولید شده که مردم اند پررنگتر شود. اعضای شورای انجمن هنرهای نمایشی موظفند چتر حمایتی خود را بر روی تمامی کار های نمایشی بخصوص کارهای باکیفیت، داشته باشند.

این هنرمند تئاتر گفت، این بنده کمینه در سه سالی که تصدی انجمن استان را عهده دار بودم همه ی تلاشم بر این بود هنرمندان تئاتراستان درهرنهاد، ارگان ویا موسسات دولتی وخصوصی که کاری را تولید کرده اند، با راهنمائیهای شورای ارزشیابی وصدور پروانه نمایش بتوانند مجوز متن و تمرین را بگیرند تا به اجرا برسند و رؤسای انجمن هنرهای نمایشی شهرستانها که به عنوان نماینده انجمن استان درشهرستان هستند مکلف اند امکانات موجودی که در اختیارشان است خالصانه در اختیارهنرمندان قرار دهند وآنان را از هر حیث و مجموع حامی باشند.که این حمایت خود نیز هزینه برای رؤسای انجمن  ادارات ارشاد دارد. در این مدت تصدی اینجانب، مرکز هنرهای نمایشی به جز طرح استقرارکه به گروهها کمک کرده است، هیچ کمک مالی به انجمنهای استانی خود نکرد، اما با درایت ودلسوزی وبلند نظری که جناب آقای عبدالحسینی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی داشته و دارند مبلغی در قالب طرح آموزش و تولید تئاتر در سطح استان، برگزاری بیست و یکمین تا بیست سومین جشنواره تئاتر استانی،گامی بسوی حرفه ای سازی تئاتر، چاپ و در دسترس قرار دادن نمایشنامه های نویسندگان بومی، راه اندازی و تقویت سایت انجمن، راه اندازی سامانه پیام کوتاه، و.......... که همه ی طرحها مستلزم هزینه است، در حد توان به انجمن پرداخت نمودند.

انجمن نیز موظف است مبلغ گرفته شده را در قالب بند های تعریف شده هزینه کند، از طرفی دست رؤسای انجمن شهرستانهای خود را باز گذاشته ایم تا بتوانند بهر شکل ممکن به کمک هم جذب اسپانسر داشته باشیم ودر مقابل مبلغ اخذ شده، دو یا سه برابر فاکتور فرهنگی هنری پرداخت نمائیم که شخص حقوقی پرداخت کننده بتواند معافیت مالیاتی داشته باشد.

ابوالحسنی ابراز امیدواری کرد در آینده ای نه چندان دور، همه ارگانها و نهادهای فرهنگی هنری با تاسیس سالنهایی خوب و حرفه ای برای تئاتر، ایجاد رقابتی جدی و سازنده را با ارشاد اسلامی وانجمن در جهت حمایت از تولید، حمایت از هنرمندان و حمایت از فرهنگ و هنر داشته باشند.

وی با یادآوری سابقه نزدیک به سی ساله انجمن نمایش در سراسر کشور و با همه فراز و نشیب هایش،گفت: انجمن هنرهای نمایشی که یک نهاد صنفی است،متعلق به هنرمندان تئاترمی باشد و خانه و مأمن هنرمندان است وبعنوان مسئول مقتدرانه گفت: هیچ کس حق ندارد و نمیتواند که بگوید هنرمند متعلق به یک ارگان یا نهاد یا حتی انجمنی خاص است. هنرمند آزاد است در هرکجا که خواسته باشد می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و دارای شخصیتی مستقل و والا و این شخصیت نباید خدشه دار شود و نباید در جهت منافع و مطامع این و آن ضبط شود. یعنی نمی توان به او هنرمند ارشادی یا انجمنی یا حوزه هنری یا کانونی یا ... اطلاق کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در بخش دیگری از سخنانش گفت : بیش از 70درصد برنامه ی سال 92 تئاتراستان اجرایی شده، جشنواره بیست و سوم هم با توجه به این که در برنامه سال 92 تئاتر به این شکل پیش بینی نشده بود، اضافه تر از برنامه و به صورتی مطلوب و قابل قبول اجرا شد. در این برنامه80درصد بودجه تئاتر مستقیما صرف آموزش وتولید تئاتر شده و به هنرمندان مولد، طبق برنامه پرداخت شده یا تعهد پرداخت داریم که طبق قرارداد های منعقده با گروه ها پرداخت خواهد شد.جدول اجراهای  نمایش تا پایان اردیبهشت 93 بسته شده و هرگروه میداند که چه زمانی و چند سانس اجرا دارد واطلاع رسانی شده ومی شود تا مردم هم بدانند که هر موقع اراده کردند می توانند بیایند و تئاتر ببینند.

ابوالحسنی گفت: اینها حرکتهایی تاریخی و ماندگار در تئاتر یزد است که باید ادامه داشته باشد و با رفع نواقص اجرایی آن درسالهای آتی بهتر و منظم تر و موثرتر و البته با کیفیت تر،  پی گرفته شود.

این هنرمند با سابقه تئاتر اضافه کرد: به امید خدا و با حمایت خوب مدیر کل دلسوز و تلاشگر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تا پایان سال یک تا 3جلد نمایشنامه از نویسندگان بومی استان هم از سوی انجمن هنرهای نمایشی به چاپ خواهد رسید ودر کشور توزیع خواهد شد که همه ی اینها نشان از این دارد که صحنه ای روشن تر و بهتر در انتظار تئاتر استان است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_35997.jpeg

ابوالحسنی در پایان صحبت هایش گفت: انشاا... در فرصتی دیگرکامل تر و جامع تر به ارائه گزارش کار این دوره انجمن خواهم پرداخت. وی در این باره ازحمایت دلسوزانه مدیر کل فرهنگ و ارشا د اسلامی آقای عبدالحسینی و همدلی مشفقانه معاون هنری ایشان، هادی ورشوی قدردانی کرد و گفت: جادارد از زحمات و تلاش های اعضای شورا ی انجمن قبلی آقایان: سید حسین پیغمبری،عباس ملازینلی،سید خلف حوتی نژاد، رسول شجاعی و اعضای شورای اخیر انجمن آقایان: علی مزیدی، رامین قادری نسب و احمد ندافی تشکر کنم. و از همراهی صمیمانه و همه جانبه مشاور هنرهای نمایشی مدیرکل، آقای عباس ملازینلی که در همه مراحل یارو یاور فکری و عملی بنده بودند و خالصانه بدون هیچ گونه چشم داشتی دلسوزانه وقت گذاشتند، تشکری ویژه داشته باشم.

ابوالحسنی همچنین، اعلام کرد در نشستی که با مدیر کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی و معاون هنری و مشاور نمایشی ایشان داشتیم و پس از اصرار مکرر بنده مبنی بر ضرورت تغییر در کادر مدیریت انجمن، به این تفاهم رسیدیم که در نظر خواهی و هم اندیشی با بزرگان و نخبگان تئاتراستان،  فرد یا  افرادی که مقبولیت و محبوبیت لازم را برای تصدی ریاست انجمن نمایش دارند به مدیر کل معرفی شوند تا ایشان یک نفر از این منتخبان که تمایل به فعالیت به عنوان رئیس انجمن را دارند به انجمن نمایش کشور معرفی نمایند.


http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_35996.jpeg

ابوالحسنی اظهار داشت: لیست 100نفره ای از بین پیشکسوتان، میانسالان، جوانان، تحصیل کردگان و هنر مندان تئاتر استان تهیه شده و برای این هم اندیشی به معاون هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی ارائه شده است.تا اطلاع رسانی شود که ان عزیزان هنرمند بتوانند افراد مورد نظر خود را برای ریاست انجمن وشورای آن انتخاب نمایند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به رشد روز افزون در عرصه تئاتر و نمایش کشور به ویژه تئاتر استان یزد آمادگی همیشگی خود  را برای همراهی و همکاری همه جانبه با همه هنرمندان تئاتر استان اعلام کرد و قول داد در نشستی که با حضور همه دلسوزان و زحمتکشان این هنر والا انجام خواهد شد به بحث و بررسی آسیب شناسانه رویدادهای چند سال اخیر اعم از فرصتها و تهدیدها و ملایمات و ناملایمات آن بپردازد تا چراغ تجربه ای باشد فراسوی راه آیندگانی که قصد خدمت در این عرصه را دارند

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا