سيد حسن خبيری


1

بازگرداندن  زندگی و پویایی به بافت های فرسوده شهری، از مهم ترین دغدغه های مدیران شهری است. رویارویی با مشكل بافت فرسوده به علت جنبه های متعدد و ملاحظات گوناگونی كه لازم است در ارتباط با اینگونه بافتها مورد توجه قرار گیرند، ماهیتا دارای پیچیدگی ها و ظرافت هایی است كه برنامه ریزی، تصمیم گیری و اقدام عملی در این خصوص از حساسیت و اهمیت وی‍ژه ای برخوردار می سازد.

2

این بافتها های شهری، بسته به ویژگی ها و قدمتی كه دارند، با مسائل و موضوعات متعدد و منتوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اعتقادی، تاریخی و ... ارتباط می یابدو به همین دلیل در مواجهه با بافت های شهری فرسوده، لازم است افزون بر ملاحظات فنی و مهندسی، سایر جنبه های موضوع نیز كه غالبا، ساختاربندی ، تبیین و تحلیل آنها به سهولت پارامترهای فنی مهندسی نیست- با دقت و ظرافت مد نظر قرار گرفته و در تصمیم سازیها و برنامه ها دخالت داده شوند.

 

3
طی سالیان گذشته، دولت راهكارهای گوناگونی را در راستای احیا، بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری تجربه كرده است اما حجم عظیم بافت های فرسودی موجود و نیمه كاره ماندن و طولانی شدن اجرای بسیاری از پروژه های  احیا و بهسازی این بافت ها، نشان دهنده ی نامتناسب بودن برنامه ها و مدل های در نظر گرفته شده با واقعیت این بافت هاست.


 4

گستردگی دامنه و اهمیت موضوع را می توان از سخنان وزیر مسكن و شهرسازی در جمع اعضای شورای مركزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضای نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی دریافت كه اظهار داشت: 50 هزار هكتار بافت فرسوده در یك صد و شصت شهر كشور شناسایی شده است كه این سخن مهر تاییدی رسمی بر دغدغه های همیشگی كارشناسان در خصوص گستردگی بسیاری زیادبافت های فرسوده است.

5

گذشته از جنبه ی موضوع، به این نكته هم توجه كرد كه احیای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده تحقق نخواهد یافت، مگر آنكه این فرایند با توجیه كامل و مشاركت همه جانبه ی شهروندان ساكن در اینگونه بافت ها و با در نظر گرفتن منافع آنها طراحی و اجرایی شود.
به عبارت دیگر چنانچه شوراها و شهرداری ها نتوانند اعتماد ساكنان این بافت ها را به دست آورند نمی توان به توفیق طرح های احیای بافت های فرسوده امید داشت، ضمن آنكه علاوه بر رضایت مندی ساكنان می بایست در اجرای اصول شهرسازی، معماری و اقتصاد شهری در خصو بافت های یاد شده، به قابلیت های هریك از مناطق مورد نظر نیز توجه داشت و با دیدی جامع نگر نسبت به احیای بافت اقدام كرد، كه دستیابی به این هدف نیز به نوبه ی خود در گرو فراهم آمدن بسترها و زیرساخت های لازم برای اجرای همه جانبه و هماهنگ طرح های سامان دهی و مداخله در بافت است.

 


واقعیت مسلم و انكار ناشدنی در ارتباط با بافتهای فرسوده ی شهری این است كه احیا و باز زنده سازی این بافتهای جدای از آنكه برای جلوگیری از گسترش تبعات منفی این بافتها   به سایر مناطق شهری ضروری است همچنین می تواند موجب دستاوردهای جذاب و بی بدیل برای شهر، شهروندان و مدیریت شهری است، همچنین می تواند موجد دستاورد های جداب و بی دلیل شهر، شهروندان و مدیریت شهری باشد كه بهبنه سازی بهره گیری از زمین شهری، ارتقای شاخصهای زندگی شهری، صیانت از سرمایه و منابع انسانی، كاهش آسیب های و خسارت ناشی از حوادث طبیعی، افزایش درآمدهای حاصل از رونق صنعت گردشگری و... نمونه های از این دستاوردهای به شمار می آید.

 


اما روی دیگر سكه این است كه اجرای برخی طرحهای بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده به علت فقدان رویكرد اصولی و همه جانبه نگر و برخوردار نبوده از مطالعات و بررسی های پایه ای در مرحله اجرای اجرا دچار انحرفاتی شده اند كه همین امر دغدغه ها و دل نگرانی ها یی را برای عامه ی شهروندان پدیدآورده  و انتقاد متخصصان را برانگیخته است، بی اهمیت یا كم اهمیت شمردن موضوع حفظ بناهای ارزشمند برجای مانده از دوره های گذشته، كم توجهی به مساله ی كیفیت و زیبایی ساختمانهای جدیدالاحداث جایگزین در بافت و ..... از مواردی هستندكه می توانند باعث سلب اعتماد شهروندان و ساكنان بافت ها شود و در نتیجه كل فرآیند را با بن بست مواجه كنند.

 


بنابراین به نظر می رسد، احیا و باز زنده سازی بافت های قدیمی و فرسودی شهر باید یكی از مهم ترین برنامه های داوطبان شورای شهر به عنوان سیاست گذاران شهری باشد به گونه ای كه شورای جدید عزم خود را برای اعتماد و مشاركت شهروندان به صورت عملی- متفاوت از رویه ی متداول شعاری و تبلیغی جزم كنند و نهایت تلاش خودرا به كار بندند كه هیچ یك از دل مشغولی ها و دغدغه های شهروندان ناشنیده و بررسی نشده نماند و این سرمایه عظمی نیز در دل شهر معطل و بی معطل استفاده روز به روز تحیلی نرود.

 

 
 


کارشناس ارشد عمران-گرایش زلزله و علاقمند به مباحث شهر و شهرسازی و عمرانی

 
فریدون حاتمی فرزانه
آفت دانش به کار نبستن آن, و آفت کار دلبستگی نداشتن به آن است. حضرت علی(ع)




1

بازگرداندن زندگی و پویایی به بافت­های فرسوده شهری، از مهم­ترین دغدغه­ های مدیران شهری است. رویارویی با مشكل بافت­های فرسوده به علت جنبه­ های متعدد و ملاحظات گوناگونی كه لازم است در ارتباط با اینگونه بافت­ها مورد توجه قرار گیرند، ماهیتاً دارای پیچیدگی­ها و ظرافت­هایی است كه برنامه­ ریزی، تصمیم­گیری و اقدام عملی در این خصوص را از حساسیت و اهمیت ویژه­ ای برخوردار می­سازد.


2

این بافت­های شهری ، بسته به ویژگی­ها و قدمتی كه دارند، با مسائل و موضوعات متعدد و متنوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اعتقادی، تاریخی و... ارتباط می­یابند و به همین دلیل، در مواجهه با بافت­های شهری فرسوده ، لازم است افزون بر ملاحظات فنی و مهندسی، سایر جنبه­ های موضوع نیز- كه غالباً ساختاربندی، تبیین و تحلیل آنها به سهولت پارامترهای فنی و مهندسی نیست- با دقت و ظرافت مد نظر قرار گرفته و در تصمیم­ سازی­ها و برنامه­ ها دخالت داده شوند.



 3

طی سالیان گذشته، دولت راهكارهای گوناگونی را در راستای احیا، بازسازی و به­سازی بافت­های فرسوده شهری تجربه كرده است؛ اما حجم عظیم بافت­های فرسوده ­ی موجود و نیمه كاره ماندن و طولانی شدن اجرای بسیاری از پروژه­ های احیا و به­سازی این بافت­ها، نشان دهنده­ ی نامتناسب بودن برنامه­ ها و مدل­های در نظر گرفته شده باواقعیت این بافت­هاست.


4

درواقع، مشكل اصلی پیش روی طرحها وپروژه­های نوسازی، بازسازی، و به­سازی بافت­های فرسوده ، تأمین سرمایه و اعتبار هنگفتی است كه برای احیای این بافت­ها مورد نیاز است.

گستردگی دامنه و اهمیت موضوع را می­توان از سخنان وزیر مسكن و شهرسازی در جمع اعضای شورای مركزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی دریافت كه اظهار داشت 50 هزار هكتار بافت فرسوده در یك صد و شصت شهر كشور شناسایی شده است؛ كه این سخن مهر تأییدی رسمی بر دغدغه ­ی همیشگی كارشناسان در خصوص در خصوص گستردگی بسیار زیاد بافت­های فرسوده است.

 5

گذشته از این جنبه­ ی موضوع، باید به این نكته هم توجه كرد كه احیاء نوسازی و به­سازی بافت­های فرسوده تحقق نخواهد یافت، مگر آن كه این فرآیند با توجیه كامل و مشاركت همه جانبه­ ی شهروندان ساكن در اینگونه بافت­ها، و با در نظر گرفتن منافع آنها طراحی و اجرا شود. به عبارت دیگر، چنانچه دولت ونهادهای عمومی (مانند شهرداری­ها) نتواننداعتماد ساكنان این بافت­ها را به دست آورند، نمی­توان به توفیق طرح­های احیای بافت­های فرسوده امید داشت ؛ ضمن آن كه علاوه بر رضایت­مندی ساكنان، می­باید در اجرای اصول شهرسازی ، معماری و اقتصاد شهری در خصوص بافت­های یاد شده، به قابلیت­های هر یك از مناطق مورد نظر نیز توجه داشت و با دیدی جامع­مگر نسبت به احیای بافت اقدام كرد؛ كه دست­یابی به این هدف نیز به نوبه­ ی خود، در گرو فراهم آمدن بسترها و زیر ساخت­های لازم برای اجرای همه جانبه و هماهنگ طرح­های سامان­دهی و مداخله در بافت است.

 

واقعیت مسلم و انكار ناشدنی در ارتباط با بافت­های فرسوده­ی شهری این است كه احیاء و باز زنده­ سازی این بافت­ها جدای از آن كه برای جلوگیری از گسترش تبعات منفی این بافت­ها به سایر مناطق شهری ضروری­ست، همچنین می­تواند موجد دستآوردهای جذاب و بی­بدیل برای شهر، شهروندان و مدیریت شهری باشد؛ كه بهینه­ سازی بهره­ گیری از زمین شهری، ارتقای شاخص­های زندگی شهری، صیانت از سرمایه و منابع انسانی، كاهش آسیب­­ها و خسارت ناشی از حوادث طبیعی، افزایش درآمدهای حاصل از رونق صنعت گردشگری و.... ، نمونه ­هایی از این دستآوردها به شمار می­ آیند.

 

اما روی دیگر سكه این است كه اجرای برخی طرحهای بازسازی و به­سازی بافت­های فرسوده، به علت فقدان رویكرد اصولی و همه جانبه ­نگر و برخوردار نبوده از مطالعات و بررسی­های پایه ­ای، در مرحله ­ی اجرا دچار انحرافاتی شده­ اند، كه همین امر دغدغه ­ها و دل­نگرانی­هایی را برای عامه ­ی شهروندان پدید آورده و انتقاد متخصصان را برانگیخته است. بیرون كردن ساكنان قدیمی یا كنونی بافت­های فرسوده، بی اهمیت یا كم اهمیت شمردن موضوع حفظ بناهای ارزشمند برجای مانده از دوره­ های گذشته، كم توجهی به مسأله ­ی كیفیت و زیبایی ساختمان­های جدیدلاحداث جایگزین در بافت و.... از مواردی هستند كه می­توانند باعث سلب اعتماد شهروندان و ساكنان بافت­ها شوند و در نتیجه كل فرآیند را با بن بست مواجه كنند.



بنا براین به نظر می­رسد، برای توفیق پروژه­های احیاء و باز زنده­ سازی بافت­های فرسوده­ی شهری، دست اندركاران، مسئولان و مدیران چاره­ ای ندارند جز آن كه عزم خود را برای جلب اعتماد و مشاركت شهروندان به صورت عملی- متفاوت از رویه­ ی متداول شعاری و تبلیغی- جزم كنند و نهایت تلاش خود را به كار بندند كه هیچ­یك از دل مشغولی­ها و دغدغه ­های شهروندان ناشنیده و بررسی نشده نماند.

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا