یزدفردا"معاون علوم سازمان یونسكو روز یكشنبه با استاندار یزد دیدار كرد.

 

به گزارش یزدفردا، "محمد رضا فلاح زاده"ضمن قدردانی از همكاری سازمان یونسكو با جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان كرد: مردم ایران برای تامین آب مورد نیاز برای بقای حیات خود 3500 قنات در استان حفر كرده اند كه طول این قنات ها به 80 كیلومتر می رسد.

 

وی اظهار داشت: كاربری این قنات ها بدون آسیب رساندن به سفره های زیرزمینی برای مصارف كشاورزی، تولید، صنعت، شرب و بهداشت بوده كه بدون استفاده از امكانات خاص و پیشرفته ایجاد شده است.

 

فلاح زاده در راستای تبیین جنبه های علمی قنوات گفت: انجام مراحل آب یابی، تعیین مسیر، تراز و شیب بندی، كشف نقاط سیلابی ، مهار نقاط ریزشی بدون هیچ امكاناتی صورت می گرفته است.

 

استاندار ادامه داد: اگر مركز قنات جهان را كشور ایران و مركز اصلی آن را استان یزد بدانیم سخن به گزاف نگفته ایم.

 

عالی ترین مقام اجرایی استان شرایط عصر جدید و كمبود منابع آبی را در استان یادآور شد و افزود: برای رفع كم آبی، خط اول انتقال آب از زاگرس مركزی اجرا و خط دوم هم طراحی شده است.

 

وی همچنین از انجام مطالعه انتقال آب از خلیج فارس به یزد و مطالعات بهره برداری از آب های فسیلی و استفاده از آب های لب شور حاشیه كویرها خبر داد.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به همكاری های یونسكو با ایران، اقدامات دولت ایران در راستای حفظ و نگهداری قنات ها را یادآور شد.

 

فلاح زاده راه اندازی دانشكده قنات برای انتقال این فناوری به نسل جوان، اختصاص ساختمان مستقل به مركز قنات، كمك های مالی سالیانه و ثبت 20  رشته قنات در آثار ملی برای جلوگیری از هرگونه تعرض را از جمله اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص برشمرد.

 

این مقام مسئول حمایت مالی یونسكو از مركز قنات یزد برای گسترش فعالیت های علمی ، آموزشی و تحقیقاتی، ثبت قنات های بزرگ و پرجاذبه استان در یونسكو و همچنین ثبت آسیاب های آبی را خواستار شد.

 

وی با اشاره به ملیت آمریكایی معاون علوم یونسكو اظهار داشت: ملت ایران با ملت آمریكا دوست هستند و تاكنون رفتار بدی با آمریكا نداشته ایم.

 

فلاح زاده اظهار داشت: ایران همیشه گفته است بر اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت حاضریم با خود آمریكا مذاكره كنیم.

 

استاندار همچنین ورود سالانه تعداد زیادی از توریست های آمریكایی به ایران و استان یزد و مهمان نوازی ایرانیان را یادآور شد.

 

معاون علوم یونسكو نیز در این دیدار ضمن تشكر از مسئولین استان یزد گفت: در این سفر تحت تاثیر دانش عمیق استاندار در حوزه قنات قرار گرفتم.

 

"كالونجی" با بیان اینكه از بین 4 مركز منطقه ای یونسكو، سه مركز در حوزه آب فعالیت می كند اظهار داشت: موضوع آب یكی از موضوعات مشترك ایران و یونسكو است.

 

وی ثبت قنات های استان در یونسكو را مهم دانست و پیشنهادات استاندار را بسیار خوب ارزیابی كرد .

 

كالونجی ایجاد یك مركز یونسكو در استان یزد را از جنبه عمومی و توسعه علم مثبت ارزیابی كرد.

 

وی به جمعیت جوان و دانشگاه های با كیفیت كشورمان اشاره كرد و افزود: این ویژگی ها می تواند منجر به همكاری های بیشتر ایران و یونسكو در حوزه علوم و تكنولوژی شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا