ادامه مهره چینی های همسو با مدیران ارشد در استان یزد: خداحافظی پرگلایه مدیر کل منابع طبیعی در پی خداحافظی ناگهانی دو مدیر دیگر حوزه آب و کشاورزی در ماه‌های گذشته

 عالم: برخی منابع طبیعی را موانع طبیعی و محیط زیست را محیط ایست می‌خوانند

در حالی که تنها چند ماهی به پایان دولت نهم نمانده که جابجایی قطعات پازل‌های مدیریتی استان شتاب قابل توجه و تاملی گرفته است.

 برکناری حسين بري ابرقويي از سمت رياست سازمان جهادكشاورزي استان در خرداد ماه امسال و پس از آن تودیع راعی از سمت مدیر عاملی  شرکت آب منطقه‌ای در مهر ماه سالجاری و اکنون تودیع ناگهانی محمدرضا عالم. این برکناری‌های متوالی و ناگهانی همه در حالی انجام شد که تنها محمدرضا عالم در مراسم تودیع خود به ابراز گلایه از این روند پرداخت. البته این گلایه‌ها بدون جواب نماند و در حالی که به نظر می‌رسید مراسم بدون حضور مدیریت ارشد استان برگزار شود ناگهان وی خود را نیز به جلسه رساند.

عالم از جمله مدیرانی بود که برخی مخالفت‌ها را با توسعه و بهره برداری معادن مس و چاههای آب به نفع برخی شرکت‌های خصوصی داشت. معاون استاندار که در جلسه حضور داشت بر توقعات خود مبنی بر توسعه و بهره‌برداری از مسائلی که در چالش جدی با منابع طبیعی قرار دارند سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که مدیر جدید این توقعات را برآورده کند.

محمدرضا عالم در نطقی گلایه آمیز و در پاسخ، ضمن گلایه از برخوردهای انجام شده از سوی برخی مدیران، با اشاره به نظر مقام معظم رهبری که فرمودند"صنعت، توليد و اشتغال اهميت دارد اما اگر اينها باعث تخريب محيط زيست و منابع طبيعي شود اين صنعت و اشتغال را براي چه مي‌خواهيم"  اظهار داشت: هرگونه تخريب در عرصه‌هاي منابع طبيعي و محيط زيست همواره با مخالفت‌هايي از سوي همكاران منابع طبیعی مواجه شده ولي متاسفانه مورد ظلم قرار مي‌گيرند بر همین اساس است که برخی «محیط زیست» را «محیط ایست» و «منابع طبیعی» را «موانع طبیعی» می‌خوانند.

محمدرضا عالم همچنین در حالی که به نظر می‌رسید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد تنها به برخی از انجام وظایف خود در سمت سابقش از جمله پروژه معدن مس دره‌زرشک اشاره کرد و در این خصوص گفت: معدن مس دره زرشك و علي آباد در حوزه شيركوه واقع شده، از سويي شيركوه نيز در بالا دست حوزه آبريز تفت، يزد، صدوق، ميبد و اردكان قرار دارد و تخريب آن باعث تخريب محيط زيست مي‌شود که در این زمینه مخالفت‌هایی صورت گرفت.

از سوی دیگر، رضا راعی که چندی پیش نیز به طور ناگهانی برکنار و البته مدتی بعد در تهران پست مدیریتی داخلی گرفته بود در این زمینه گفت: "این برکناری بسیار ناگهانی بوده است و دستور آن از سوی وزارت خانه ابلاغ گردید تا در سمت کنونی فعالیت داشته باشم. راستش را بخواهید علت را جویا نشدم و تنها سمت جدید را پذیرفتم."

به این جمع می‌توان حمید جلالوندی مدیر کل سابق محیط زیست نیز اضافه کرد که البته تنها چند ماه پیش جابجا شد و به سمت مدیر کلی محیط زیست در خراسان رضوی منصوب شد. گرچه جلالوندی نیز در ماههای پایانی خود به نوعی ساز مخالفت کوک کرده بود و اخطاریه‌هایی به شرکت مس داده بود اما رفتن وی از یزد با این جمع شباهت به موضوعات یاد شده نداشت چه آنکه حسین ابرقویی مدیر جهاد کشاورزی به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص به دانشگاه برگشت و البته جابجایی وی به مانند جابجایی رضا راعی مدیر آب منطقه‌ای بیشتر به برکناری شباهت داشت و در این مورد شایعاتی در سایت‌ها منتشر شد که کسی به آن پاسخ نداد.

اما محمدرضا عالم در حالی میز مدیریتی خود را به وکیلی واگذار کرد که به نظر می‌رسید از میان این جمع تنها کسی بود که به قول معروف پیه رفتن را به بدن خود مالیده بود و آماده رفتن بود. چراکه بی‌پروا از بازپس گیری زمین‌های منابع طبیعی که به شرکت مس واگذار شده به دلیل نگرفتن مجوزهای لازم از این شرکت خصوصی سخن می‌گفت، او همچنین در زمینه واگذاری 5 حلقه چاه در ابرقوه برای مصرف صنایع و شرکت‌های خصوصی علی‌رغم میل مدیریت ارشد و مدیرانی که علاقه به آبادانی و توسعه ابرقوه داشتند مقاومت کرده بود. او همچنین از نظر حقوقی پیگیر برخورد با شرکت خصوصی مس بود و این در حالی بود که میلی برای همراهی او در سایر مجموعه‌های مرتبط دیده نمی‌شد همه اینها و بسیاری از موارد ناگفته دیگر موضوعاتی است که عالم را برای رفتن مستعد کرده بود و حتی شایع رفتن او به طور جدی مدتها بود که قوت گرفته بود و البته او هم واهمه‌ای نداشت.

این در حالی است که در مورد مدیران آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی رفتنشان بسیار ناگهانی‌تر بود و برعکس عملکردشان در بسیاری از این زمینه ها همسوتر و ملایم‌تر به نظر می‌رسید و همچنین با مدیریت ارشد هماهنگ‌تر بودند که البته تعجب از رفتن آن دو، دو چندان می‌شود.

مديركل سابق منابع طبيعي استان يزد با بيان اينكه منابع طبيعي و محيط زيست از مظلومترين دستگاه‌ها هستند گفت: این سازمان حامي ندارد و همه جا كنده زير ساتور است. فعاليت در اداره منابع طبيعي، سخت‌ترين شغل در طي 33 سال فعاليتم بود، که مسائل حاكميتي، اجرايي، تفاوت ديدگاههاي مسائل منابع طبيعي و محيط زيست ميان مسئولان و وسعت عرصه‌ها در منابع طبيعي بخشي از مشكلات این حوزه است.

وی در ادامه يادآور شد: بارها گفته شده: "منابع طبيعي و محيط زيست مهم است اما اينها نبايد مانع توسعه شوند،‌ اين در واقع تداعي كننده معني موانع طبيعي و محيط ايست برای برخی است"!

وي همچنين در خصوص اهميت منابع طبيعي از ديدگاه مقام معظم رهبري گفت: ايشان در اسفند سال 89 در هفته منابع طبيعي فرمودند"صنعت، توليد و اشتغال اهميت دارد اما اگر اينها باعث تخريب محيط زيست و منابع طبيعي شود اين صنعت و اشتغال را براي چه مي‌خواهيم" به همين دليل كارشناسان منابع طبيعي در مقابل برخي فعاليت‌هايي كه باعث تخريب محيط زيست مي‌شود مقاومت مي‌كنند.

عالم مخالفت با بهره‌برداري معدن مس دره‌زرشك و علي‌آباد را نمونه‌اي از مقاومت‌هاي كارشناسان منابع طبيعي دانست و افزود: معدن مس دره زرشك و علي آباد در حوزه شيركوه واقع شده، از سويي شيركوه نيز در بالا دست حوزه آبريز تفت، يزد، صدوق، ميبد و اردكان قرار دارد مسلما تخريب آن باعث تخريب محيط زيست مي‌شود و اثرات آن در همه جا محسوس است.

وي با تاكيد بر اينكه با صنعت و معدن مخالف نيستم ادامه داد: هرگونه تخريب در عرصه‌هاي منابع طبيعي و محيط زيست اتفاق مي‌افتد تاثير آن را مي‌توان به وضوح ديد كه همواره با مخالفت‌هايي از سوي همكاران منابع طبیعی مواجه بوده ولي متاسفانه مورد ظلم قرار مي‌گيرند.

مدیرکل سابق منابع طبيعي با اشاره به فعاليت 5 سال و 9 ماهه خود در اين سازمان، تصريح كرد: اگر قصوري پيش آمده مقصر من هستم و در اين خصوص عذرخواهي مي‌كنم.

منابع طبيعي درجه دوم نیست بلکه حیاتی است

رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور نيز در اين مراسم اظهار داشت: برخلاف آنچه گفته می‌شود، کارکنان اداره منابع طبیعی ضمن توجه به ثروت ملی و بهره‌برداری پایدار از آن، هیچ‌گاه در راستاي نیازهای توسعه‌ای کشور یا استان مقاومت نداشته و معمولا به نحوه مطلوب پاسخ دادند.

عليرضا اورنگي با بيان اينكه موفقيت‌‌هاي كسب شده در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور مرهون تلاش در عرصه‌های منابع طبیعی است، اظهار داشت: از نظر عملی، فنی، اجرایی و براساس تجارب ملی و بین المللی ثابت شده هر کشوري بخواهد به یک توسعه پایدار دست یابد باید به ابعاد مختلف منابع طبیعی توجه نمايد.

وي همچنين ادامه داد: بر همین اساس مقام معظم رهبری به این بخش توجه ویژه‌ای دارند و مي‌فرمايند" منابع طبیعی از موضوعات درجه دوم نیست بلکه موضوعي حیاتی است".

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بيان اينكه پیشرفت و توسعه یک کشور به توجه به منابع طبیعی منتهی می‌شود، تاكيد كرد: پشتوانه اصلی در حوزه پیشرفت بخش کشاورزی نيز مدیون اهمیت و توجه به مباحث منابع طبیعی است.

وي همچنين خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبری همواره تاكيد دارند منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، مراد از کلمه معارف در سخن ايشان، معرفت است در واقع انسان به هرچیزی معرفت و باور داشته باشد به آن عمل می‌کند. همچنين ضروري است در عمل، آموزه‌های دینی در مبحث منابع طبیعی با مسائل فنی و اجرایی تلفیق گردد.

اورنگي با بيان اينكه عالم انصافا در مجموع یکی از مدیران خوب منابع طبیعی كشور است، اظهار داشت: ضرورت دارد یک مدیریت جامع بر مباحث حوزه منابع طبیعی کشور اعمال گردد.

وي در ادامه، اهميت اعمال اين مديريت را مربوط به ويژ‌گي‌هاي خاص آن دانست و گفت: در این مدیریت، انسان محوري به جاي  اقتصاد محوري حاكم است و به نقش انسان‌ها در عرصه توجه دارد، دوم اینکه در این مدیریت سعی شده تمام دست اندرکاران دیگر را به خدمت بگیرد تا صرفا به اعتبارات دولتی تکیه کند، معمولا در مدیریت جامع، تلفیقی از دانش بومی و جدید اتفاق می‌افتد.

رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور همچنین به دفاع غیر مستقیم از مدیر کل سابق پرداخت و عملكرد اداره منابع طبيعي استان را خوب ارزيابي كرد و گفت: در استان یزد مسائل منابع طبيعي به خوبی تشخیص و هدف‌گذاري مي‌شود ولی باید تجدیدنظری در نحوه استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی در سیاستها داشته باشیم.

وي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: منابع طبيعي باید از چارچوب تنها تامین کننده‌ي واگذاری اراضی برای سایر فعالیتهای اقتصادی خارج شود.

حتي يك بوته هم  در یزد اهميت دارد

معاون عمراني استاندار يزد نيز اظهار داشت: بياباني بودن اين استان باعث شده حتي يك بوته هم در استان از اهميت ويژه‌اي برخوردار باشد. بنده معتقدم ارزش يك درخت در استان عين ارزش يك انسان است بر اين اساس منابع طبيعي در استان در مقايسه با ديگر عرصه‌ها از اهميت بالايي برخوردار است و اين نظر تمامي مسئولين استان است.

حیدر نوروزي خاطرنشان كرد: اين كه گفته مي‌شود منابع طبيعي كنده زير ساتور است صحيح نمي‌باشد و همواره اين اداره را همراهي خواهيم كرد.

اعمال نظر تمامي مديران در واگذاري‌هاي زيربنايي

وي در خصوص واگذاري‌هاي صورت گرفته در عرصه منابع طبيعي گفت: در واگذاريهاي زير بنايي موارد مهم بررسي مي‌شود پس از آن نظر تمامي مديران استان و تعدادي كارشناس را اخذ كرده، در نهايت براساس اين نظرات تصميم‌گيري مي‌شود.

نوروزي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: صنايعي كه قبلا خارج از حريم بوده و متاسفانه با توسعه حريم به داخل آن وارد شده يكسري مشكلات را براي صنعت استان پيش آورده كه بر اين اساس مقرر شده جهت رفع اين مشكل، تفاهم‌نامه‌اي با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نوشته شود.

معاون عمراني استاندار يزد با بيان اينكه عالم در مسند مديريت منابع طبيعي زحمات بسياري كشيده و همراهي‌هاي خوبي داشته، به بيان چند خواسته از مدير جديد منابع طبيعي استان پرداخت و خواستار پيگيري مجدانه وي در اين زمينه‌ها شد.

نوروزي همچنین ضمن درخواست پیگیری پارک جنگلی بزرگ و کمربند سبز و پارک گلستان، اهميت منابع طبيعي براي استان، ارتقاء توسعه در استان ضروري دانست و گفت: در واقع توسعه بايد با منابع طبيعي سازگار باشد.

وی تاکید کرد: حفاظت، احيا، توسعه و بهره برداري پايدار از منابع طبيعي، توانمند سازي ساختار منابع طبيعي و زيست محيطي، اجراي اصولي و با كيفيت پروژه‌هاي عمراني، دقت در پروژه‌هاي آبخيزداري و تعامل سازنده با مسئولان محيط زيست از ديگر مسائلي كه مديريت جديد بايد به آنها توجه داشته باشد.

نه جوسازيها مهم است و نه بارك‌الله گفتن‌ها

محمدرضا فلاح‌زاده استاندار يزد نيز که در دقایق پایانی خود را به جلسه مذکور رساند، خطاب به روساي حاضر در مراسم گفت: هر جايي اشكال در كار مشاهده كرديد ناگزير به مطرح كردن آن هستيد و هركجا خوب عمل شده باشد بايد تشكر شود بدون در نظر گرفتن اينكه خوششان مي‌آيد يا بدشان.

وي تاكيد كرد: عملكرد افراد بايد به گونه‌اي باشد كه خدا خوشش بيايد و قيام امام حسين هم بر همين اساس بود كه هرجا معروف است معروف‌ها را ترويج كند و هرجا منكر است منكرها را كنار بزند در حوزه عمل نيز به همين صورت است و اگر فردي خوب عمل كند لوح تقدير دريافت مي‌كند.

فلاح‌زاده همچنين ادامه داد: با خداي خودم عهد كردم با صراحت آنچه را كه كارشناسي شده و تشخيص داده شده يا هركجا تشخيص دهم حرفي را بزنم براي رضاي خدا آن حرف را بگويم، نه جوسازيها مهم است و نه بارك‌الله گفتن‌ها و هيچ كدام از اينها به كار ما نمي‌آيد چراكه رضاي خدا، مصلحت نظام، مصلحت كشور، استان و مردم بالاتر است و هركس بايد به تنهايي پاسخگوي عمل خود باشد.

وي با تاكيد بر اجراي عدالت تاكيد كرد يادآور شد: عليرغم عملكرد خوب منابع طبيعي استان، حرف براي گفتن در حوزه منابع طبيعي بسيار است و در اين حوزه مشكلات بسياري در كل كشور وجود دارد.

فلاح‌زاده به نمونه‌اي از مشكلات اين بخش اشاره كرد و گفت: به مسئولين وزارت نفت و پيمانكاراني مجري خط انتقال لوله گفتيم جنايت است كه خط انتقال لوله را از زاگرس عبور داده، به پاتابه ياسوج مي‌بريد پس از آن، بلوط‌ها را قطع مي‌كنيد تا به تهران ببريد ارتفاعات يك كوه را جلوي چشم انسان منفجر مي‌كنند كه چهره بسيار نازيبايي را به منطقه مي‌دهد.

در پايان اين مراسم حكم انتصاب سیدابوالفضل وكيلي و لوح تقدیر به محمدرضا عالم با امضاي رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور اهدا شد.

گفتنی است، عالم چندي پيش به عنوان رييس دانشگاه علمي- كاربردي ملاصدرا یزد منصوب شد، سيد ابوالفضل وكيلي نيز به عنوان مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌های استان یزد مشغول بوده و مديريت در بخش‌هاي مختلف سازمان جهاد كشاورزي استان را در كارنامه کاری خود دارد.

 به نقل از دو روزنامه بشارت نو - شماره ۴۸۳ - مورخ شنبه ۱۱ آذرماه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا