درباره فرهنگ و هنریزد طی این دو ماه

 

امیر ترقی نژاد

- دو ماه از سال گذشت . حوزه فرهنگ و هنر یزد وارد فاز جدیدی شده است . این را هنرمندان منتقد می گویند ؟چه که در دوره مدیریت محمود عالیشوندی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد همچون شش ماهه آخر سال گذشته که وی پا به عرصه فرهنگ و هنر دارالعباده یزد گذاشت فعالیت های هنری بر فعالیت های فرهنگی چربید.
- ارشاد اسلامی یزد امسال با یک ابتکار نو یعنی راه اندازی دارقالی در باغ تاریخی دولت آباد کار خود را آغاز کرد. این دار قالی با شعار هر مهمان یک گروه مخاطبان و دوستداران زیادی پیدا کرد. به طوری که حتی وقتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در تاریخ دوم اردیبهشت پا به این استان گذاشت به سراغ این دار قالی رفت و یک گره به آن اضافه نمود.
- دوستان و همکاران من در امور هنری از اول سال تاکنون هنوز نتوانسته اند عرقی را که بر پیشانیشان چروک انداخته است خشک نمایند. تئاتر های خیابانی جان تازه ای گرفته است . عید نوروز گرچه میزبان مسافران نوروزی بودند ولی باید تا چند روز دیگر میزبان دوستداران دفاع مقدس به مناسبت سوم خرداد ، سالروز فتح خرمشهر باشند. کمی آنطرف تر( 28 اردیبهشت) از فعالین عرصه تئاتر تقدیر و تجلیل بعمل آمد. به اعتقاد نگارنده چند سالی بود که اینچنین مراسمی را تئاتری ها به چشم خود ندیده بودند.
- معتقدم انجمن هنرهای تجسمی همچنان از لحاظ نظم ، برنامه ریزی و استراتژیک یک سر وگردن بالاتر از انجمن های فرهنگی و هنری استان است. هفته ای نیست که نمایشگاهی در آن میزبان علاقه مندان هنرهای تجسمی نباشد و اینطرف تر هفته ای نیست که آقای مدیر کل در آن چرخی نزند ؟ هفته پیش با آقای عالیشوندی سری به انجمن زدیم آثار "حجم "استاد غنیمت در آنجا برپا شده بود، واقعا معرکه بود پس به جرات می توانم بگویم آنهایی که سری به این نمایشگاه نزدند یک فرصت پر از غنیمت را از دست دادند.
- کلید تورهای عکاسی درستکه به صورت نیمه رسمی از اوایل اسفند ماه پیش آغاز شد ولی تراژدی رسمی آن از 5 اردیبهشت همزمان با سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس شروع بکار کرد. هفته پیش هم از جاذبه های شهرستان خاتم و این هفته مهریز میزبان این تور20نفره عکاسان برجسته یزدی است. قرار است در آخر امسال عکس های برگزیده ضمن چاپ در کتاب "عکس یزد" در نمایشگاهی در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد . البته به شرط اینکه این تور در تمامی شهرستانهای سرکی بکشد.
- حتما می پرسید که چرا از خوشنویسی حرفی نمی زنم ؟ استان دارالعباده یزد هفت دوره میزبان جشنواره خوشنویسی رضوی در دهه کرامت بوده است.امسال هم برنامه های هشتمین دوره آن با همت دوستان ارشاد شهرستان یزد آغاز شده است. اوایل هفته آینده فراخوان آن در میان هنرمندان سراسر کشور توزیع می گردد. رونمایی از تمبر و پوستر جدید این دوره و اضافه نمودن اعضای شورای سیاستگذاری از برنامه های جدید خوشنویسی رضوی در سالجاری است.
- دوستان، برنامه ریزی های خاصی برای اجرای برنامه های هنری صورت پذیرفته است . جشنواره امید و انتظار با موضوع مهدویت در حوزه های مختلف گرافیک ، تجسمی ، قطعات ادبی ، وبلاگ نویسی با همکاری فرهنگسرای مهدویت امسال برگزار می شود. تازه جشنواره تصویر گری کتاب آذریزدی ، تجسمی فجر ، کتابت کلام وحی ، بیستمین جشنواره استانی تئاتر ، جشنواره ملی تئاتر عروسکی و ... از اهم برنامه های اداره کل ارشاد اسلامی در امور هنری است .
- توجه کردید که نفس جدیدی در حوزه سینمایی استان یزد دمیده شده است ؟این نفس و بو را استشمام کرده اید ؟ توسط بخش خصوصی با حضور وزیر ارشاد مجتمع پردیس سینمایی تک یزد شروع بکار کرد درآن طرف شهرهم با یک هزینه بالغ بر 4 میلیارد ریالی سینما جام جم بازسازی شد و طبق آماری که امور سینمایی ارشاد اسلامی یزد اعلام کرده علاقه مندان سینما رشد افزون تری را نسبت به سال گذشته از خود نشان داده اند. امسال تفاهمنامه هایی آماده شده است که این اداره کل از فیلمسازانی که در حوزه فرهنگ و هنر بومی استان و حوزه دین بپردازند حمایت می نماید.
- جشنواره فیلم اقتباس با موضوع متون کهن ادبیات ایرانی ، چهارمین سوگواره ملی فیلم لحظه های عاشورایی و نمایشگاه بزرگ رسانه های دیجیتال از دیگر برنامه های امور سینماییمی باشدکه برنامه ریزی های آن برای نیمه دوم سالجاری صورت گرفته است.
- برگزاری کنگره وحشی بافقی به طور حتم یکی از برنامه های مهم امور فرهنگی ارشاد اسلامی یزد است. برگزاری نمایشگاه بزرگ علوم قرآنی که باید تا چند ماه دیگر برگزار شود حتما از همین حالا علاقه مندان خاص خود را در ماه مبارک رمضان فرا خوانده است. اما جدای از اینها دوستداران حوزه کتاب منتظر نمایشگاه بزرگ کتاب استانی هستند که چهارم اسنفد ماه با حضور 700 ناشر برگزار می گردد.
- شنیدم که امسال یکی از برنامه های این اداره کل برگزاری حشنواره منطقه ای مطبوعات و خبرگزاری ها است .خیلی دوست دارم که حتما این جشنواره برگزار شود چرا که علاقه خاص من تحقیق و پژوهش در حوزه رسانه است. از این مسئله که بگذریم اولین نشریه تخصصی حوزه کودک در استان منتشر شد. امیدوارم این نشریه بتواند گامهای رو به جلویی در این راه بردارد.
- سخن نگفتن از حوزه فعالیت های اداری و مالی نامردی است. درستکه اداره از حضور یکسری افراد غیر متخصص و کارنابلد رنج می برد و به دلیل مشکلاتی همچون بودجه در حوزه فرهنگ و هنر با نارسایی هایی مواجه است ولی امید زیادی داریم که در دور سوم سفر ریاست محترم جمهوری غباررویی جدی در این مسئله صورت پذیرد. دوستان اداری و مالی همیشه با یک همت مضاعف پشتیبان اصحاب فرهنگ و هنر بودند و پشت صحنه ها آلترناتیو این قشر هستند. پس یک خسته نباشید خدمت شما همکاران اداری و مالی.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا