به گزارش یزدفردا: به مناسبت هفته صنایع دستی ،همایشی در راستای تجلیل از هنرمندان و صنعتگران پیشکسوت صنایع دستی برگزار شد.
برگزاری این همایش کهبه همت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در تالار یزد برگزار شد آقای فلاح زاده استاندار،آقای میرسعیدی معاون استاندار،آقای مهندس سیفی رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری ، آقای بهشتی نژاد معاون صنایع دستی و جمع کثیری از هنرمندان و صنعتگران در آن حضور داشتند.
در ابتدای مراسم بهشتی نژاد ضمن تبریک به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی به بیان عملکرد این معاونت پرداخت و گفت:در راستای ترویج و حمایت از صنایع دستی استان،معاونت صنایع دستی با برگزاری دوره های آموزشی به آموزش رشته های صنایع دستی در 16 مرکز در سطح استان پرداخته است و نیز با انعقاد 7 تفاهم نامه در این خصوص ، مابین معاونت صنایع دستی استان و سازمان هایی همچون: سازمان آموزش وپرورش،جهاد کشاورزی،امور زندانها،بهزیستی،کمیته امداد امام خمینی ونهضت سواد آموزی طی یک سال گذشته داشته که با پیگیری های به عمل آورده با برگزاری 311 دوره در 30 رشته از هنرهای سنتی و صنایع دستی و با 110 مربی به آموزش 3235 نفر اهتمام ورزیده و در انتها 2771 نفر موفق به اخذ مدرک گواهینامه مهارت آموزشی شدند.
وی افزود :در سال جدید و پیرو اهداف سازمانی، توسعه آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی به عموم مردم در سال تحصیلی 89-88 در یزد با آموزش 19 رشته بومی ومصوب، در 7 مرکز آموزشی در سطح استان و با 285 نفر آغاز گردیده است.
وی افزود صنایع دستی عنصر بسیار مهم و حیاتی است و رونق آن موجب توسعه پایدار کشور می شود و در واقع بازتاب ذوق، سلیقه، سنن و آداب و رسوم اهالی هر منطقه است و در این زمینه برای حفظ واحیاء رشته های بومی و منسوخ استان رشته هایی همچون :دارایی بافی،احرامی بافی،در اولویت های آموزشی در مراکز آموزشی در نظر گرفته شده است.
بهشتی نژاد در ادامه به بررسی اجمالی نقش و اهمیت اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی صنایع دستی پرداخت و نقش آن را در بالا بردن سطح اشتغال،در آمد سرانه و تولید ملی و نیز توسعه صادرات و اثر آن بر روی صنعت توریسم و مبادلات فرهنگی پرداخت.
در ادامه مراسم فلاح زاده استاندار محترم استان با بیان اینکه هنرمندان و صنعتگران با استفاده از طرح های اصیل، سنتی و بومی ، با طرح ها و نقش هایی که از پیشینیان خود به ارث برده اند ، به تولید محصول می پردازند تصریح کرد: به همین دلیل این صنعت ملی نیاز به کارشناس خارجی ، اقلام وارداتی و تکنولوژی خارجی ندارد.
وی ادامه داد: فعالیت در بیشتر رشته های صنایع دستی نیاز به ابزار و وسایل پیچیده و سرمایه زیاد ندارد و مهمترین عامل تولید، ذوق و استعداد و خلاقیت صنعتگر محسوب می شود.
وی افزود: صنایع دستی افزون بر تولیدات فرهنگی و هنری خود، دارای اثرات مهم و تعیین کننده در بخش اقتصادی است و از مهمترین اثرات صنایع دستی می توان به نقش آن در ایجاد اشتغال در جوامع شهری و روستایی اشاره کرد چرا که از طریق آموزش با دوره های کوتاه مدت می توان در یکی از رشته های متنوع صنایع دستی فعالیت کرد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از سریع ترین طرق دستیابی توسعه و پیشرفت ، تولید صنایع دستی است که بر خلاف صنایع ماشینی ، دارای ارزش افزوده بالا و کارآفرینی گسترده است و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می کند.
در این مراسم از 27 نفر از هنرمندان فعال و پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی تجلیل بعمل آمد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا