یازدهمين جشنواره خيرين مدرسه ساز يزدي با حضور نماينده ولي فقيه وامام جمعه يزد ، استاندار، رئيس سازمان آموزش وپرورش ، مديركل نوسازي مدارس وجمعي ازخيرين مدرسه سازيزدي درمركز تربيت معلم شهيد پاكنژادبرگزارشد

حجه الاسلام راشد یزدی در این جشنواره گفت : دنیای امرور دنیای فرهنگ است و هیچ حرکتی بدون پشتوانه فرهنگی بدرستی انجام نمی شود و همه کشورهای عالم سعی دارند مسائل و مشکلات خود را از طریق حوزه و سنگر فرهنگ تأمین نمایند.

وی بر ضرورت شناخت علمی و تصمیم گیری ها و انجام امور تأکید کرد و گفت : شناخت علمی حداقل شناخت است وشناخت فلسفی بالاترین شناخت هاست .

راشد یزدی مدرسه سازی را ایثار و از خودگذشتگی در راه خدمت به جامعه دانست و گفت : هرکس بیشتر نوکری مردم کند نزد مردم عزیزتر است و بیشترین احترام در جامعه دارد وی به لزوم برنامه ریزی برای بازسازی مدارس قدیمی و فرسوده یزد تأکید و با توجه به رشد جمعیت دانش آموزی از خیرین مدرسه ساز خواست در توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی مسئولان را یاری کنند.

 به گزارش خبرگزاري فارس از يزد، مديركل سازمان نوسازي مدارس استان يزد پيش از ظهر امروز در اين جشنواره اظهار داشت: در حال حاضر حدود 10 سال از فعاليت مجمع خيرين مدرسه‌ساز در استان يزد مي‌گذرد و بيش از 700نفر در اين مجمع به عضويت درآمده‌اند.

حميدرضا محمدي نصرآبادي افزود: از ميان اعضا 40 نفر شخصيت‌هاي حقوقي، 50 خانواده شهيد، 50 نفر اقليت‌هاي مذهبي و 80 نفر را بانوان تشكيل مي‌دهند.

وي با اشاره به برپايي جشنواره دهم خيرين مدرسه‌ساز خاطرنشان كرد: در فاصله زماني جشنواره دهم تا يازدهم اتفاقات بسيار خوبي در مجمع خيرين مدرسه‌ساز رخ داده است و 58 پروژه آموزشي به مراحل تكميل رسيده و پيش‌بيني مي‌شود تا اوايل مهرماه سال‌جاري تحويل آموزش و پرورش استان يزد شود.

محمدي سال 88 را سالي استثنايي در راستاي احداث مدارس خيرساز اعلام كرد و بيان داشت: اوايل امسال بنياد بركت كه يك بنياد خيريه است، ساخت هفت مدرسه را عهده‌دار شد كه اين مدارس با اعتباري بالغ بر 30 ميليارد ريال در حال احداث است و تاكنون نيز 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

 مديركل سازمان نوسازي مدارس استان يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اعتبارات قابل توجهي كه دولت به تخريب، بهسازي، مقاوم‌سازي و نوسازي كلاس‌هاي درس اختصاص داده است، عنوان كرد: تاكنون 927 كلاس درس در طول اجراي اين طرح تخريب شده و 537 كلاس نيز احداث شده است. وي همچنين اظهار داشت: دولت در سفر دوم خود به استان يزد، اعتبارات خوبي به نوسازي مدارس اختصاص داد كه اميدواريم با جذب آن بتوانيم به سرعت مدارس را نوسازي كرده و تحويل آموزش و پرورش دهيم.

محمدي با اشاره به نياز ضرور برخي آموزشگاه‌هاي استان يزد به بازسازي عنوان كرد: تنها در ناحيه يك آموزش و پرورش يزد 40 مدرسه تخريبي وجود دارد كه براي تخريب و نوسازي آنها به كمك خيران نياز داريم. استاندار يزد نيز در اين جشنواره با اشاره به عمل نيكوي خيران در راه توسعه دانايي و دانش اظهار داشت: خيران به واسطه عمل نيك خود در صف شهدا و شهدا نيز در صف ائمه خواهند بود.

محمدرضا فلاح‌زاده با اشاره به اهميت مدرسه‌سازي و نقش مدرسه در تربيت دانش‌آموزان نخبه خاطرنشان كرد: از همين مدارس بود كه افرادي چون شيخ كليني، علامه طباطبايي، آيت‌الله بهجت و صدها عالم برجسته بيرون آمد. وي از خيران به واسطه تلاش در راه احداث مراكز آموزشي و همراهي آنها با دولت در انجام اين عمل خداپسندانه تقدير و اظهار اميدواري كرد: خداوند متعال اجر عمل خيرخواهانه آنها را در حيات دنيوي و اخروي به آنها عطا كند.

 رئيس سازمان آموزش وپرورش استان نيزدراين جشنواره گفت : عزم خيران مدرسه‌ساز براي كمك به خدمتگزاران مردم قابل تحسين است و اين قشر تاكنون كمك‌هاي بسياري به آموزش و پرورش در زمينه احداث مدارس كرده‌اند به نحوي كه به رغم پراكندگي جمعيت در بسياري از نقاط استان حتي در محروم‌ترين و كم‌ جمعيت‌ترين نقاط اين استان نيز مدرسه احداث شده است.

محمدرضا باغستاني افزود : در حال حاضر 2 هزار و 296 مدرسه در استان يزد وجود دارد كه 40 درصد اين مدارس به وسيله خيرين احداث يا تكميل شده است. اين مسئول، بيشترين حجم مدارس استان را مربوط به مقطع ابتدايي اعلام كرد و ادامه داد: هم‌اكنون 817 مدرسه ابتدايي با 3 هزار و 893 كلاس درس در استان يزد مشغول فعاليت است اما از آنجا كه تعداد دانش‌آموزان اين مقطع هر سال افزايش مي‌يابد، امكانات نيز بايد به همين نسبت افزايش يابد.

باغستاني خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي جاري هفت درصد به جمعيت دانش‌آموزان ابتدايي استان يزد اضافه شده كه اين روند در سال‌هاي بعدي نيز به طور قطع ادامه دارد. وي بيان داشت: در مجموع آمار اضافه شده به جمعيت ابتدايي استان يزد بيش از 2 هزار نفر است كه اين 10 درصد از اين آمار به مركز استان اختصاص دارد از اين‌ رو شهر يزد بيش از گذشته نيازمند كمك و همراهي خيران است.

 

 رئيس سازمان آموزش و پرورش استان يزد با اشاره به آمار مدارس دو نوبته در استان يزد، تاكيد كرد: در حال حاضر 150 مدرسه در استان يزد دو نوبته هستند كه دو نوبته بودن آنها سبب شده بسياري از فعاليت‌هاي آموزشي فوق‌برنامه حذف شود. باغستاني با بيان اينكه 90 درصد اين مدارس كه آمار آن معادل 112 باب مدرسه است، در استان يزد قرار دارد و براي يك نوبته كردن آنها نيز نياز به كمك خيران است.

 وي با اشاره به پراكندگي جمعيت دانش‌آموزي در استان يزد اظهار داشت: پراكندگي جمعيت سبب شده در مقطع راهنمايي 81 كلاس كمتر از 10 نفر و در رشته‌هاي فني حرفه‌اي 159 كلاس كمتر از 15 نفر تشكيل شود.

رئيس سازمان آموزش و پرورش استان يزد با اشاره به آمار مدارس با جمعيت كمتر از 40 نفر اعلام كرد: در حال حاضر 774 مدرسه در اين استان با تعداد دانش‌آموزاني كمتر از 40 نفر مشغول فعاليت هستند.

 باغستاني يادآور شد: از ميان اين مدارس، 299 مدرسه به مقطع ابتدايي، 97 مدرسه به مقطع متوسطه و 378 مدرسه به مقطع متوسطه اختصاص دارد. وي عنوان كرد: به رغم همين تعداد كم در مدارس، خيران مدرسه‌ساز براي احداث مدارس عزم خود را جزم كردند و حتي در دورترين و كم‌ جمعيت‌ترين نقاط استان اقدام به احداث مراكز آموزشي كرده‌اند. رئيس سازمان آموزش و پرورش استان يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سياست‌هاي آموزش و پرورش در سال‌ جاري بيان داشت: آموزش و پرورش استان يزد، اولويت اصلي خود را كيفيت بخشي آموزشي قرار داده و براي تحقق اين مهم احداث مدارس در مناطق پرجمعيت استان، احداث فضاهاي كيفيت‌بخشي آموزشي نظير نمازخانه‌ها، كانون‌هاي تربيتي ‌آموزشي، سالن‌ها و زمين‌هاي ورزشي،‌ آزمايشگاه‌ها، سالن مطالعه و تكميل فضاهاي خيرساز و فضاهاي نيمه تمام در اولويت قرار گرفته است. باغستاني تاكيد كرد: اگر دانش‌آموزان استان يزد موفق شده‌اند در طول 15 سال متوالي رتبه اول كنكور را از آن خود كنند به سبب وجود فضاهاي مناسب در آموزش و پرورش بوده است كه البته بخش اعظمي از اين فضاها مرهون خدمات خيرخواهانه خيران بوده است.

در حاشيه اين جشنواره نمايشگاهي از مدارس خيرساز استان يزد برپا شد. در اين نمايشگاه ماكت مدارس خيرساز، نيازمندي‌هاي مدارس خيرساز، فهرست اسامي خيران بزرگ استان يزد و ... به نمايش درآمد. در اين مراسم همچنين بيش از 70 نفر از دانش‌آموزان مدرسه ابتدايي «صغري كوچك» با اجراي سرودي زيبا و نثار گل و گلاب به خيران از آنها تجليل كردند. در اين مراسم بيش از 600 نفر از خيران مدرسه‌ساز، جمعي از مديران مدارس خيرساز، نماينده ولي‌فقيه در استان يزد و حجت‌الاسلام راشد يزدي همچنين مسئولان آموزش و پرورش واداره كل نوسازي استان يزد حضور داشتند.

یزدفردا  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا