رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام‌خمینی(ره) دوم مهر ماه 1358 در مصاحبه با «اوریانا فالاچی» خبرنگار و نویسنده ایتالیایی در پاسخ به این سؤال که «منظورتان از دموکراسی چیست؟» ضمن ارائه توضیحاتی می‌گویند: «…با مثالی تاریخی مفهوم دموکراسی را که من می‌فهمم برایتان می‌گویم زمانی که علی(ع) جانشین پیامبر(ص) و رهبر دولت اسلامی شد و حکومت او از عربستان تا مصر و قسمت اعظم آسیا و حتی اروپا گسترش یافته بود و بر این کنفدراسیون حکومت می‌راند برای او اتفاقی افتاد که با یک یهودی اختلاف پیدا کند و یهودی از او پیش قاضی شکایت کرد علی(ع) از طرف قاضی احضار شد وقتی قاضی دید که علی(ع) وارد می‌شود به حالت احترام از جا برخاست، ولی علی(ع) با عصبانیت به قاضی گفت چرا وقتی من وارد می‌شوم احترام می‌کنی و وقتی آن یهودی آمد احترام نکردی؟ قاضی باید با طرفین مخاصمه به یک شیوه رفتار کند و بعد علی(ع) حکم محکومیت خویش را قبول می‌کند من از شما که سفرها کرده‌اید و هر نوع رژیمی و هم‌چنین تاریخ را می‌شناسید می‌پرسم مثال بهتری از این برای بیان دموکراسی سراغ دارید؟»(1)

در پی چندین دهه مبارزهِ عده زیادی از مخالفان رژیم ستم‌شاهی و به تبعید و زندان رفتن و شهادت بسیاری از مردان و زنان و جوانان و روحانیون و استادان و دانشجویان و اقشار و اصناف مختلف و همراهی و همگامی اکثریت ایرانیان با معترضین و پخش و نشر اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌ها و سخنرانی عده‌ای از مبارزان و علما و فضلای حوزه و دانشگاه و برگزاری جلسات و چاپ و نشر کتاب‌ها و درج مقالات توسط فعالان سیاسی و دعوت از طبقات مختلف مردم برای شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌ها و تحصن‌ها و پیوستن به صف انقلابیون، همگان آرزوی برپایی حکومت اسلامی منطبق با آیات قرآنی و متون فقهی و تعالیم ارزنده اسلام و از جمله آزاداندیشی و آزادی‌خواهی و رعایت حقوق شهروندی و احقاق حق تضییع شده مردم و پرهیز از تحجر و قشری‌گری و جلوگیری از استثمار و استعمار و غارت و چپاول‌گری و رانت‌خواری و فساد و دزدی و غارتگری داشتند و برای برپایی چنین حکومتی مبتنی بر آرای اکثریت مردم ایران زمین از هر نژاد و مذهب و قوم و زبان و دسته و گروه به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و در 22 بهمن ماه 1357 حکومت پهلوی را سرنگون کردند.

آیا در آن زمان برای هیچ‌یک از علاقه‌مندان به تشکیل جمهوری اسلامی در ایران قابل قبول بود که چهل و یک سال بعد در صدا و سیمای کشور و رسانه ملی که متعلق به عموم ایرانیان می‌باشد و از پول ملت اداره می‌گردد حسین شریعتمداری در برابر دوربین تلویزیون بنشیند و خود را در جایگاه مجتهد جامع‌الشرایط یا قاضی منصوب از سوی قوه قضائیه قرار دهد و در برنامه «بدون توقف» صدا و سیما براساس بافته‌های ذهنی خویش برای کسانی که سال‌ها است در حصر به سر می‌برند و محکمه‌ای برای آنان تشکیل نگردیده و فرصت دفاع از خود نداشته‌اند و تاکنون حکمی علیه آنها صادر نشده است حکم اعدام صادر کند و در این زمینه اظهار نماید: «…مسئله حصر یک ارفاق و یک لطف بزرگی بوده که نظام به سران فتنه کرده و نظام صرفا از این جهت که می‌خواست به دلیل سوابقی که داشتند به آنها لطفی بکند آنها را در حصر نگه داشت و اگر غیر از این بود جرم آنها جرم بسیار بزرگ و فساد فی‌الارض بود. جرم آنها براساس اسناد موجود وطن‌فروشی و حمله به جمهوریت نظام است و خون تمام کسانی که در شورش‌ها ریخت بر گردن آنهاست و حکم اصلی‌شان اعدام است.»(2)

آنان که از طریق نشر روزنامه یا از تریبون نماز جمعه ضمن ایراد خطبه‌های نماز که شارع مقدس به عنوان دو رکعت نماز به حساب آورده حکم جاسوسی و اعدام صادر می‌کنند باید به یقین بدانند که «…قضاوت عبارت از داوری کردن برای رفع نزاع و کشمکش در میان مردم است، یکی از منصب‌های بزرگی است که از جانب خداوند متعال برای پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم‌السلام و از جانب آنان برای فقیه جامع‌الشرایط تعیین شده است. منصب قضاوت از دیدگاه اسلام یکی از ارزشمندترین و در عین حال خطرناک‌ترین مناصب اجتماعی است؛ قاضی نیز در یک نگاه نماینده خدا و با فضیلت‌ترین انسان‌ها می‌باشد. حضرت امام قدس سره براساس همین قسم بیان کرده و می‌فرماید: برای کسی که صلاحیت ندارد حرام است که در میان مردم به قضاوت بپردازد، اگرچه (قضاوت او) در مسائل جزیی و کوچک باشد. از این‌رو، تصدّی قضاوت برای کسی که خود را مجتهد عادل و جامع شرایط فتوا و حکم نمی‌شناسد، حرام است، هرچند که مردم به صلاحیت او معتقد باشند… قاضی مجتهد جامع‌الشرایط است و لازم نیست که هیچ‌کسی او را نصب کند، ولی در قسم دوّم، در بعضی از احوال که قضاوت زیاد است و افراد به آن زیاد نیستند که بتوانند همه مراکز قضاوت را قاضی واجد همه شرایط گذارند و قاضی واجد شرایط کم است…»(3)

بنیانگذار جمهوری اسلامی مکرراً و در مواقع مختلف به امر مهم قضاوت اشاره نموده و از جمله در بیستم دی ماه سال 1362 خطاب به سید جعفر کریمی، رئیس دادگاه عالی قضات شرع با اشاره به لزوم انطباق احکام قضایی با ضوابط شرعی تاکید کردند: «‌‌بسم‌الله الرحمن الرحیم‌. ..قضات محترم دادگاه‌های کشور باید با جدیت به کار خودشان ادامه دهند و دقت نمایند برخوردها و احکام صادره بر وفق ضوابط شرعی و مقررات قانونی باشد و در حفظ حقوق شرعی و قانونی مراجعین کمال احتیاط مراعات شود…»(4)

خوانندگان به این نکته آگاهی دارند که مدیر روزنامه کیهان چندبار خواستار برگرداندن بحرین به ایران شده بود که وزیر خارجه ایران برای توضیح درباره این مطلب به منامه سفر کرد، در مناظره با صادق خرازی دبیرکل ندای ایرانیان گفته بود: «دولت احمدی‌نژاد از زمانی دچار انحراف شد که مثل اصلاح‌طلب‌ها شده، شماها انگشت کوچیکه او هم به‌لحاظ خدمتی که به مردم کرد نمی‌شوید، اصلاح‌طلبان از تیر و طایفه صدام حسین هستند، صدام دنبال براندازی انقلاب بود و اصلاح‌طلبان نیز دنبال همین موضوع هستند و طی مقاله‌ای شدیداً به منتقدان دکتر ولایتی که به سکونت وی در خانه بسیار بزرگی در یکی از نقاط مرغوب تهران اعتراض داشتند حمله کرد و گفت معترضین وطن‌فروشانی هستند که همسو با امریکا اظهارات ولایتی آنها را به خشم آورده است…»
پس از ملاقات «نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد با آیت‌ا… سیستانی، مدیرمسئول کیهان به زعم خود یادداشتی نوشت و به این دیدار و موضوعات مطرح شده در آن انتقاد کرد. البته شریعتمداری پیش از این بارها به مراجعی چون آیت‌ا… منتظری و آیت‌ا… صانعی هم تاخته بود ولی این‌بار سعی کرد با زبانی نرمتر با آیت‌ا… سیستانی سخن بگوید؛ آن هم در مورد موضوعی که اصولا شریعتمداری آن را درست نفهمیده بود!… مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به یادداشت حسین شریعتمداری نوشت: بزرگ‌ترین دشمن استقلال فکری، افراد خودخواه، مستبد، خودبزرگ‌بین و انحصارطلب هستند.

مدیرمسئول جمهوری اسلامی تصریح کرد: افرادی که این چهار ویژگی منفی را در خود جمع کرده‌اند، هرگز چشم دیدن کسانی که قدرت مستقل فکر کردن داشته باشند را ندارند و می‌خواهند تمام افراد تابع آنها باشند و هرگز برخلاف نظر آنها نه نظری بدهند و نه حتی چیزی بفهمند!… شهاب‌الدین حائری شیرازی نیز در انتقاد به شریعتمداری که سازمان ملل را ظالم معرفی کرده بود، نوشت: جناب شریعتمداری! گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر آنچه هست گیرند. عملکرد خود شما در روزنامه کیهان که افراد را بدون دلیل روشن به جاسوسی متهم می‌کنید تا آنجا که رهبری مجبور می‌شود در خطبه‌های جمعه و دیدار با مسئولان وقت، شما را به رعایت انصاف دعوت نموده و به‌واسطه نسبت‌های بی‌دلیلتان به دیگران شما را توبیخ کند مصداق بارز ظلم است… باتوجه به واکنش‌هایی که نسبت به اظهارات شریعتمداری در داخل و خارج بویژه از سوی فعالان سیاسی و حاکمان عراق بوجود آمد مدیر کیهان بار دیگر دست به قلم شد و نوشت: برداشت اینجانب از نظر حضرت آیت‌ا… سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشته است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم‌له پوزش می‌خواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند…»(5)

مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به بخشی از مقاله دکتر محمد مطهری فرزند شهید آیت‌ا… مرتضی مطهری جلب نماید که در پاسخ به مطلب درج شده در روزنامه کیهان با عنوان «دعوت از آمریکایی همجنس‌باز برای تبیین اندیشه شهید مطهری!» استفاده از واژه «همجنس‌باز برای «پروفسور کلی جیمز کلارک» را عنوانی شرم‌آور خوانده و ضمن انتقاد شدید از درج این مطلب، آورده است: برای من قابل درک نیست که چرا کیهان تا کسانی را جاسوس و همجنس‌باز و مزدور و ساده‌لوح و… ننامد روزش شب نمی‌شود. مطهری در بخش دیگری از این جوابیه خطاب به حسین شریعتمداری آورده است: نه منکر برخی خدمات کیهان در برخورد با دشمنان انقلاب هستم و نه نافی زحماتی که برای این انقلاب و نظام متحمل شده‌اید. مانند شما خطر فرهنگی جدی و جدیدی برای انقلاب احساس می‌کنم و نیز می‌دانم نگران نفوذ اندیشه‌های غربی هستید. اما بدون مبالغه و با توجه کامل به پاسخگویی در محضر الهی، عمیقا اعتقاد دارم که در دو دهه اخیر در میان غیراندیشمندان، هیچکس مانند جنابعالی به سبب برخوردهای غیرمنصفانه و غیرعلمی و مملو از تمسخر و افترا و اتهام با دگراندیشان و نواندیشان، در گسترش افکار سکولاریستی و روشنفکر مآبانه غربی در میان جوانان ایرانی و حتی مسأله‌دار کردن آنان با نظام، مؤثر نبوده است؛ برخوردهایی که برخلاف رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب همواره «دفع حداکثری» و پشت کردن به «مجادله احسن» سرلوحه آن بوده است…»(6)

بدیهی است این نوع نگرش به مسایل و پدیده‌های انقلاب اسلامی و از جمله به محصورین و حکم علیه آنان صادر کردن و «شمشیر داموکلس بالای سر آنان نگه داشتن» ضربه‌ای به شریعتمداری و کیهان نمی‌زند. بلکه این اندیشه ناصواب چنگالی تیز و برنده است که صورت اسلام و انقلاب را می‌خراشد و از رخسار زیبای اسلام خون جاری می‌کند حسین شریعتمداری و جریان تند و افراطی همراه او باید بدانند که سرانجام تندروی در صدر اسلام نتیجه‌اش خوارج و مقابله با امیرالمومنین علی علیه‌السلام بود و امروز و در عصر ما داعش خبیث‌ترین گروه تندروی که خود را اسلام واقعی معرفی کرد هشدار! تا بدانیم که چه می‌گوییم و در کدام موضع ایستاده‌ایم!! از خداوند بزرگ تمنا داریم همه ما را به راهی که رضای او در آنست هدایت فرماید. چنین باد.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- «طلیعه انقلاب اسلامی»، صفحه 355 و 356، مصاحبه‌های امام خمینی(ره) در نجف، پاریس و قم
2- آرمان ملی، 13/10/1399
3- ویکی فقه دانشنامه حوزوی (برگرفته از تحریر الوسیله امام خمینی(ره))
4- صحیفه امام(ره)، جلد 18، صفحه 294
5- مردم‌سالاری، 7/7/1399
6- محمد مطهری، معاون پژوهشی بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری، عصرایران، 25/3/1393

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/SG4mV
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا