رادمنش گفت: حدود 40 هزار معلول با انواع معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که تقریبا 13 هزار و 500 نفر کم توان ذهنی و مابقی در دیگر رده‌های معلویت از جمله جسمی حرکتی، ناشنواییی و نابینایی قرار دارند.

یزدفردا: محمدحسین رادمنش پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه استان یزد با بیان اینکه حدود 10 درصد از جمعیت کل جهان را معلولین تشکیل می‌دهند، گفت: حدود 40 هزار معلول با انواع معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که تقریبا 13 هزار و 500 نفر کم توان ذهنی و مابقی در دیگر رده‌های معلویت از جمله جسمی حرکتی، ناشنواییی، نابینایی و ... قرار دارند.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار معلول در استان یزد، عضو جامعه معلولان هستند و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند، افزود: معلولان از مرکز حرفه آموزی کم توانان ذهنی، واحد مددکاری جامعه معلولان و ... استفاده می‌کنند همچنین جامعه معلولان اقدام به اجرای برنامه‌های خاص فرهنگی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای معلولان کرده است که شیوع کرونا این کلاس‌ها را تعطیل کرده است.

مدیرعامل جامعه معلولین استان یزد عنوان کرد: مهم‌ترین موضوع در امر فضای کاری معلولین مناسب سازی شهری است که خوشبختانه در یزد در خصوص مناسب سازی شهری اقدامات خوبی صورت گرفته است، از جمله اینکه سال گذشته جشنواره ملی گردشگری معلولان در یزد برگزار شد، علاوه بر آن 20 دستگاه اتوبوس توسط ناوگان حمل و نقل عمومی یزد برای معلولان مناسب سازی شده که می‌توانند از آن استفاده کنند.

رادمنش با بیان اینکه بودجه خوبی برای مناسب سازی شهر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: استانداردسازی پیاده‌روها جهت رفت و آمد معلولان در یزد در حال انجام است، همچنین پروژه «هفت خوان» جهت مناسب سازی معابر شهری از میدان همافر تا مسجد جامع یزد نیز در حال اجراست و در زمینه مبلمان شهری نیز تعدادی ایستگاه اتوبوس جانمایی شده که با مناسب سازی برای استفاده معلولان از پایانه‌های مسافربری اتوبوس حمل و نقل شهری در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص طرح راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی برای خدمات ددهی به معلولان گفت: قرار است 22 فعالیت در مراکز مثبت زندگی ارائه شود که در واقع به معنای کوچک شدن بهزیستی است که بنده به این طرح خوش بین نیستم و به نظرم شکست خواهد خورد و بهترین کار این بود که طرح راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی ابتدا در چند استان به صورت پایلوت اجرایی شود و پس از رفع نواقص آن در همه استان‌ها اجرا شود.

رادمنش عمده مشکل معلولان را اشتغال و مسکن عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه قانون سه درصد استخدام معلولان به درستی اجرا نمی‌شود و دستگاه‌ها برای استخدام شرایط اختصاصی سلامت جسمانی در نظر گرفته گرفته‌اند در صورتی که برخی زمینه‌ها کارایی معلولان حتی از انسان‌های سالم هم بیشتر است و در استخدام دستگاه‌ها در سال جاری برای استان یزد تنها یک سهمیه استخدام معلول و برای شهرستان اردکان در نظر گرفته شده بود.

وی در خصوص مشکل مسکن معلولان نیز گفت: در طرح مسکن مهر توانستیم با مشارکت بهزیستی و اعطای تسهیلات 75 معلول را در یزد صاحب خانه کنیم اما اخیرا در طرح اقدام ملی مسکن با توجه به شرط متاهل بودن امکان ثبت نام برای معلولان مجرد وجود ندارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا