مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد دیدار و در خصوص فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق با وی به گفتگو نشست.

ابوالفضل اسدی با اشاره تفاوت پیک بار حدود 500 مگاواتی بین تابستان و زمستان که عمدتا ناشی از بارهای سرمایشی در تابستان هست، خاطرنشان کرد: ظرفیت کامل نیروگاه‌های استان تنها برای 500 ساعت از 8760 ساعت سال در مدار قرار دارند و در ماه‌های غیر گرم سال حدود 30 درصد از این ظرفیت با عدم نیاز مواجه می‌شود و این موضوع یکی از مشکلات صنعت برق استان و کشور است، از جمله دلایل این موضوع عایق‌کاری نکردن سقف و دیوار ساختمان‌ها مطابق مبحث 19، پایین بودن بهره‌وری تجهیزات خنک‌کننده و تعرفه‌های برق می‌باشد.

وی افزود: بهینه‌سازی مصرف انرژی، جلب مشارکت مردم و صنایع برای اجرای راهکار‌های مدیریت مصرف برق، موجب استفاده بهینه از سرمایه ملی و بیت‌المال و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.

اسدی با اشاره به موارد متعدد تجاوز به حریم شبکه‌های انتقال و فوق‌توزیع برق در استان، عدم رعایت این حریم را موجب افزایش احتمال خسارات جانی و مالی به مردم و پایین آمدن ضریب اطمینان برق‌رسانی دانست و گفت: پیگیری و بررسی‌های لازم در حال انجام است و بر اساس قانون، با متجاوزان به حریم خطوط برق برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: سقوط دکل برق شماره ۱۵ خط ۶۳ کیلوولت پست شهید سامعی به غرب با قدمت بیش از 35 سال بر اثر طوفان با سرعت بیش از 97 کیلومتر بر ساعت از جمله نمونه‌های بارز اهمیت رعایت حریم است و بازسازی ۹ روزه این دکل رکوردی کم سابقه در سطح کشور است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد همچنین موضوع مصرف برق در ادارات استان را موضوعی بسیار مهم و ضروری دانست و توجه بیشتر به رعایت الگوی مصرف در ادارات، مدارس و مساجد استان را جهت ارایه الگوی مصرف بهینه برای مردم و ارباب رجوع خواستار شد.

اسدی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه همکاران و پیمانکاران صنعت برق استان، حتی در ایام تعطیلات و محدودیت‌های بیماری کرونا افزود: چنانچه اقدامات و زحمات انجام شده برای تولید، ‌انتقال و توزیع برق به مردم نشان داده شود و مردم در جریان این تلاش‌ها قرار بگیرند ضمن افزایش شناخت و  رضایت مردمی، شاهد جلب مشارکت بیشتر مردم و صنایع نیز خواهیم بود.

وی نقش رسانه ملی در زمینه فرهنگ‌سازی و کمک به بهبود الگوی مصرف برق را اساسی و حیاتی برشمرد و استفاده از ظرفیت‌های استان از جمله صدا و سیما، خبرنگاران، خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف را برای فرهنگ‌سازی امری اثرگذار دانست.

این مقام مسئول در صنعت برق ادامه داد: صدا و سیما می‌تواند در حوزه کارشناسی و مدیریت مصرف برق ضمن فرهنگ‌سازی، یاری دهنده صنعت برق استان باشد تا با عبور موفق از پیک بار تابستان ۹۹، شاهد رفع سایر مشکلات صنعت برق استان نیز باشیم.

احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در صنعت برق استان، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در سازمان تحت امر خود افزود: در برنامه‌های صدا و سیما سعی می‌شود به روش‌های متفاوت و در بخش‌های مختلف، صرفه جویی در مصرف انرژی به مردم یادآوری شود.

وی افزود: سایر اقدامات و ابعاد مربوط به صنعت برق استان، به گونه‌های مختلفی قابل نمایش و بیان است و مسائل را می‌توانیم به شیوه ای ارائه کنیم تا مسائل کوچک پیش رو تبدیل به چالش‌های بزرگ نشوند.

دکتر پهلوانیان همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ طرحی با عنوان طرح آب‌بان اجرا شد و در آن مصرف روزانه آب استان با روز قبل مقایسه می‌شد که از نتایج اجرای این طرح، کاهش ملموس مصرف آب در این سال است و طرح‌های مشابه و با شیوه‌های مختلف می‌توانند در حوزه مدیریت مصرف برق نیز اجرا شوند.

وی ضمن اعلام آمادگی صدا و سیمای مرکز یزد برای همکاری با صنعت برق در حوزه مصرف و فرهنگ‌سازی، خواستار ارائه موارد مهم و اولویت دار صنعت برق استان، جهت برنامه ریزی برای انعکاس آن شد.

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا