سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه سالانه ۴ هزار حریق در یزد رخ می‌دهد از جذب ۶۰ تا ۷۰ آتش‌نشان جدید برای ارائه خدمات بهتر در یزد خبر داد.

سیدمحمد میرجلیلی بعد از ظهر امروز در دیدار جمعی از آتش نشانان یزد با آیت الله ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد اظهار داشت: متاسفانه با بررسی های به عمل آمده، سرانه تعداد حوادث و آتش سوزی در شهر یزد نسبت به میانگین بسیار بالا است.

سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه استاندارد حوادث برای یک شهر 500 تا 600 هزار نفری در دنیا، حدود 300 تا 400 حادثه است گفت: در حال حاضر ما سالانه چهار هزار حریق در یزد داریم.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد حوادث به طور طبیعی با افزایش خسارات و مصدومیت‌ها روبه‌رو‌ست خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند کار فرهنگی و تلاش در راستای آگاه‌سازی مردم نسبت به حوادث و راهکارهای جلوگیری از وقوع آن است.

میرجلیلی ادامه داد: حضور در این حوزه و ارائه آموزش‌های لازم به مردم را یکی از وظایف خود می‌دانیم و همانطور که در حوزه سخت افزاری در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در یزد انجام شد، امیدواریم در این حوزه هم بتوانیم حضور تاثیرگذار و قوی داشته باشیم.

سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه زمان رسیدن آتش نشانی به محل حادثه بستگی به این موضوع دارد که در چه منطقه‌ای رخ دهد گفت: در مناطق مرکزی شهر که ترافیک زیادی به ویژه در ساعات بعد از ظهر و به صورت خاص در ایام عید قفل شدن خیابان سبب می‌شود که نیروهای ما نتوانند به موقع به محل برسند و ممکن است بحران ایجاد شود.

وی افزود: حتی اگر 20 یا 30 ایستگاه داشته باشیم طبیعتا نمی‌توانیم پوشش مناسبی برای اتفاق حریق و رفع مشکلاتی که در حیطه وظایفمان قرار دارد داشته باشیم.

میرجلیلی تصریح کرد: رفع این موضوع نیازمند آن است که مجموعه دستگاه‌هایی که در حوزه برنامه‌ریزی مدیریت شهری مسئولیت دارند، در این حوزه به دستگاه‌های امدادی کمک کنند و مسیر اختصاصی برای این موارد در نظر بگیرند.

سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد ادامه داد: امسال حدود 60 تا 70 آتش نشان به مجموعه سازمان آتش نشانی اضافه می کنیم تا بتوانیم به یزد و شهرهای اطرافی که از ما درخواست کمک دارند، خدمات رسانی بهتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروهایی که به ما افزوده می‌شوند از ویژگی خاصی برخوردارند که شامل توانایی بدنی خیلی بالا و حفظ آن، گذراندن آموزش‌های امداد و نجات به صورت کامل و گسترده و در نهایت توانایی انجام آموزش به مردم می‌شود.

سرپرست آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد تغییر در سبک زندگی و معماری شهری مردم را دلیل ایجاد و فعالیت آتش‌نشانی دانست و عنوان کرد: در حدود 60 تا 70 سال گذشته ما اصلا در شهر یزد ایستگاه آتش‌نشانی نداشتیم و پس از آن نیاز به احداث احساس شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 12 ایستگاه دایر در سطح شهر داریم و دو ایستگاه آتش‌نشانی هم در حال احداث است عنوان کرد: روز به روز هم تعداد آتش‌سوزی‌هایی که در سطح شهر رخ می‌دهد افزایش پیدا می‌کند.

میرجلیلی در ارتباط با دلیل افزایش آتش‌سوزی در یزد گفت: اکنون با یک بررسی ساده مشاهده می‌کنیم که کشورهای پیشرفته با وجودی که جمعیت شهرهایشان از ما بیشتر است، ولی آتش سوزی آنها شاید یک چهارم ما هم نباشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا