رضابردستانی


باید به ستاد مبارزه با استکبار جهانی یزد مدال افتخار دارد
رضابردستانی
واقعه 16 آذر چگونه و چرا شکل گرفت؟ این سؤال مهمی است که به دور از شایعات باید به آن پرداخته شود. در همین رابطه #ضیاء_مصباح در #آفتاب_یزد می نویسد:
«در مهرماه 1332 دو ماه بعد از #کودتای28مرداد و پس از شروع کلاس‌های درس، تحرک دانشجویان برای مبارزه و مقاومت در برابر برنامه‌های کودتاچیان سراسر دانشگاه تهران را فرا گرفت...
انتشار مذاکرات دادگاه نظامی و اهانت و آزار شادروان #دکترمصدق هیجانات را افزایش داد و تب و تاب حاکم بر محیط دانشگاه را دو صد چندان کرد. نهضت مقاومت ملی به محض شروع محاکمه‌ی دکتر محمد مصدق در مقام اعتراض برآمد و روز 21 آبان ماه را روز اعتصاب عمومی اعلام نمود.
افزایش هیجان عمومی در سطح شهر تهران در آذرماه 32 (65 سال پیش) که براثر اظهارات نخست‌وزیر قانونی در صحنه‌ی دادگاه ایجاد شده بود، توده‌های مردم را به طرف یک برخورد تعیین‌کننده با دستگاه کودتا هدایت می‌کرد و اقدامات دولت به این هیجان می‌افزود.... از جمله برقراری رابطه با دولت انگلیس که نشان داد دولت وقت با بی‌پروایی تمام نتایج مبارزات ملت را ندیده می‌گیرد و برای تسلط استعمارگران بر همه‌ی شئون کشور شتاب دارد.
روز پنج‌شنبه 12 آذر در روزنامه‌ها اعلام شد که قرار است به زودی مناسبات سیاسی ایران و انگلیس تجدید شود و حکومت از این وحشت داشت که این اعلام در زمانی که محاکمه‌ی دکتر مصدق در جریان است و اظهارات دادستان ارتش ، وجدان جامعه را جریحه‌دار کند...
در روز شنبه 14 آذرماه در رادیو و روزنا‌مه‌های عصر اعلام شد که از امروز روابط سیاسی ایران و انگلیس برقرار گردید. روز یکشنبه 15 آذر تظاهرات متعددی در تمام دانشکده‌ها صورت‌گرفت و موضوع تظاهرات و شعارها علاوه بر مصدق پیروز است اعتراض به تجدید روابط ایران و انگلیس بود.
در روز دوشنبه 16 آذرماه حدود ساعت 10 صبح یک گروه کماندو که به مسلسل دستی مسلح بودند و لباس، قد، قامت و قیافه‌ی آنان از سایر نظامیان متمایز بود به دانشگاه تهران وارد شدند و به طرف دانشکده فنی رفتند. بعد از کودتای 28 مرداد، دانشکده‌ی فنی مرکز تظاهرات و تجمع دانشجویان بود و در واقع دانشجویان دانشکده‌ی فنی رهبری مبارزات دانشگاه را به دست داشتند.
آن روزها حدود یک ماه از شروع محاکمه‌ی شادروان مصدق در دادگاه نظامی می‌گذشت و جریان دادگاه نشان می‌داد که در مدت زمان کوتاهی رای فرمایشی علیه رهبر نهضت ملی که بدون شک حکم محکومیت خواهد بود، صادر خواهد شد...
دانشجویان علی‌رغم حضور آنان و با غافلگیری ماموران به تظاهرات و دادن شعار می‌پرداختند ولی ورود کماندوها در روز 16 آذر به محوطه‌ی دانشگاه شکل حضور نظامیان را در محوطه‌ی دانشگاه تغییر داد.
در آن موقع دانشجویان در کلاس‌های درس حضور داشتند و زمانی که مهندس عبدالحسین خلیلی رئیس دانشکده‌ی فنی از ورود گروه کماندو آن هم مسلسل به دست به محوطه‌ی دانشکده مطلع شد، بلافاصله دستور می‌دهد زنگ دانشکده زده شود و چند نفر از نگهبانان دانشکده را مامور می‌کند که به دانشجویان اطلاع دهند که هر چه زودتر و به آرامی از محوطه‌ی دانشکده خارج شوند.
دانشجویان با سکوت و آرامش از کلاس‌ها خارج شده و ساختمان را ترک می‌کنند ، هنگام خروج دانشجویان از سرسرای ورودی دانشکده، کماندوها بر روی آنان آتش گشوده و سه نفر از دانشجویان را مورد هدف قرارمی‌دهند، بقیه که نزدیک راهروها بودند از تیررس دور می‌شوند، براثر این حمله ناجوانمردانه، #احمدقندچی، #مهدی_شریعت_رضوی و #مصطفی_بزرگ‌نیا سه جوان بی‌گناه به شهادت رسیده و تعداد زیادی از دانشجویان به شدت مجروح و بیش از سی تن از دانشجویان دستگیر می‌شوند...(متن کامل این یاداشت را در روزنامه آفتاب یزد بخوانید)
و اما 65 سال بعد به لطف سیاست بازان، روزی مزین به نام #دانشجو تبدیل می شود به #قورمه_خوری و #کاریزلندگردی! و از همین جا است که باید برای سقوط ارزش های جامعه در شهری #سیاست_زده به نام #یزد لحظه شماری کرد که این دیگر فراموش کردن تاریخ نیست بلکه به خاک سپردن ارزش ها است! باور کنیم این حجم موفقیت به این سادگی به دست نیامده!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا