یزد فردا :بازی نهنگ آبی (نهنگ سفید) یا Blue Whale پدیده عجیب و ترسناک دنیای مجازی است. اما بازی نهنگ آبی چیست ؟ در این مطلب نگاهی داریم به بازی خطرناک نهنگ آبی که این روزها حسابی سروصدا به پا کرده است.

محمد حسین تقوایی زحمتکش


بازی نهنگ آبی (روسی: Синий кит, Siniy kit) همچنین «چالش نهنگ آبی» یک بازی اینترنتی است که در چندین کشور وجود دارد. بازی متشکل از یک سری از وظایف واگذاری شده به بازیکنان توسط مدیران در طول ۵۰ روز است که با چالش نهایی بازیکن نیاز به ارتکاب خودکشی دارد.[اصطلاح «نهنگ آبی» از پدیده ساحل نهنگ می‌آید که مربوط به خودکشی است.
بازی نهنگ آبی یا نهنگ سفید که در بعضی منابع از آن به عنوان چالش نهنگ آبی یاد می شود در خیلی از کشورها طرفداران زیادی دارد.  فیلیپ بوکین (Philipp Budeikin)، یک دانشجوی روان‌شناسی بود که از دانشگاه اخراج شد. وی مدعی ساخت بازی نهنگ آبی است. فیلیپ هدف خود را تلاش برای پاک‌سازی جامعه با حذف انسان‌هایی که هیچ فایده‌ای ندارند اعلام کرد.

بازی نهنگ آبی یا نهنگ سفید چیست؟
بازی نهنگ آبی چالش اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان عمدتاً نوجوانان خواسته می‌شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند و یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیندازد.نهنگ آبی در سال ۲۰۱۳ در روسیه و با "F57" یکی از نام‌های به اصطلاح "گروه مرگ"شبکه اجتماعی وی کی شروع به کار کرد،و گفته می‌شود اولین خودکشی ناشی از آن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده‌است. فیلیپ بودکین دانشجوی سابق روانشناسی کسی که از دانشگاهش اخراج شد ادعا کرد که او بازی را اختراع کرده. بودکین اعلام کرد که هدف او این بود که برای «پاک کردن» جامعه با فشار به کسانی که تلقی می‌شود هیچ ارزشی ندارند آنها را وادار به خودکشی کند.

چرا اسم این بازی نهنگ آبی است؟
اسم این بازی به این دلیل نهنگ آبی یا نهنگ سفید نامیده شده است که نهنگ های آبی نیز به صورت دسته جمعی تصمیم به خودکشی می گیرند. پدیده به ساحل نشستن نهنگ‌ها  که نشانی از خودکشی است. به عقیده برخی محققان، این نوع از نهنگ‌ها برای خودکشی خودشان را به ساحل می‌کشانند.

تاریخچه بازی نهنگ آبی:
بازی نهنگ آبی اولین بار در سال 2013 توسط گروهی به نام  VKontakte که "گروه مرگ" نیز نامیده می شود در شبکه های اجتماعی تبلیغ شد.
 فعالیت این بازی در سال 2013 و همراه با F57 آغاز شد. F57 یکی از نام‌های «گروه مرگ» در شبکه اجتماعی روسی زبان VKontakte است. به نظر می‌رسد نخستین مرگ در اثر بازی نهنگ آبی در سال 2015 اتفاق افتاد.

قربانیان بازی نهنگ آبی
بازی نهنگ آبی اولین قربانی خودش را در سال 2015 گرفت.چالش نهنگ آبی روز به روز برای شرکت کننده های آن سخت تر می شود. خودزنی، حک کردن شماره یا شکل خاصی بر روی دست، سلفی گرفتن در اماکن خطرناک و وحشت آور، تماشای فیلم های وحشت آور و انجام آن کارها یا بیدار شدن در ساعت های نامعمول نیمه شب بخشی از کارهایی است که در بازی نهنگ آبی افراد انجام می دهند. در انتهای این بازی مرگ آور در پنجاهمین روز از فرد خواسته می شود تا خودکشی کند.
 بازی نهنگ آبی  تا به امروز سبب اتفاق های ناگواری همچون پریدن یک دختر 15 ساله از ساختمان 14 طبقه یا طیر قطار خوابیدن یک نوجوان شد.
در سال 2016، وقتی یک روزنامه‌نگار با ارتباط دادن تعداد زیادی از خودکشی‌های اخیر به این بازی توجه زیادی را به خود جلب کرد، بازی نهنگ آبی مجددا بر سر زبان‌ها افتاد. دوباره نوجوانان زیادی به سمت آن جذب شده و والدین زیادی مضطرب شدند. مدتی بعد، بودکین به جرم تحریک 16 دختر نوجوان برای خودکشی دستگیر شد.
قوانینی به منظور پیشگیری از خودکشی وضع شد و نگرانی از بازی نهنگ آبی به کل جهان گسترش یافت. حتی چندین حادثه که در آن‌ها افراد اقدام به خودآزاری و صدمه زدن به بدن خود کرده بودند نیز به این بازی ارتباط داده شد.

بازی نهنگ آبی
هر بار که نام بازی نهنگ آبی به خاطر حوادث پدید آمده از آن بر سر زبان‌ها افتاد، مجددا تعداد زیادی نوجوان کنجکاو به سمت آن کشیده شدند. بازی بر اساس ارتباط بین کاربران و مدیران بنا شده است. در آن مجموعه‌ای از وظایف تعریف شده‌اند که توسط مدیران گفته شده و کاربران باید آن‌ها را به اتمام برسانند. اغلب وظایف روزانه تعریف شده و به نوعی در انتها، به صدمه زدن به خود ختم می‌شوند. کاربر طی 49 مرحله آن‌چنان تحت‌ تاثیر قرار گرفته و غرق بازی نهنگ آبی می‌شود که در مرحله 50 دست به خودکشی می‌زند

مخترع بازی نهنگ آبی کیست؟
فیلیپ بوداکین که قبلا دانشجوی روانشناسی بوده و از دانشگاه اخراج شده است مدعی شده که مخترع این بازی بوده است.هدف این شخض از اختراع بازی نهنگ آبی،پاکسازی افراد بی مصرف از جامعه بوده است.
مخترع بازی نهنگ آبی بعدها دستگیر شد.جرم او ترغیب به خودکشی بیش از 16 دختر نوجوان اعلام شد.
در سال 2016 بعد از اینکه یک روزنامه نگار به بررسی افزایش شمار خودکشی در بین نوجوانان و ارتباط آن با بازی نهنگ آبی پرداخت،میزان محبوبیت بازی نهنگ آبی در میان نوجوانان بیشتر و بیشتر شد و نگرانی والدین را روز به روز بیشتر کرد.

بازی نهنگ آبی چگونه است؟
بازی نهنگ آبی یا چالش نهنگ آبی بر اساس نوعی رابطه میان شرکت کنندگان و رقبا و مدیران بازی انجام می شود.این بازی  شامل مجموعه ای از وظایف است که توسط بازی اعلام می شود و افراد شرکت کننده باید آن را تکمیل کنند.هر روز یک وظیفه به شخص بازی کننده داده می شود و مجموعا 50 روز بازی نهنگ آبی طول می کشد.


  •     مرحله اول – به کمک یک تیغ، عبارت “f57” را بر روی دست خود حک کرده و نتیجه را برای مدیر بازی ارسال کن.
  •     مرحله دوم – راس ساعت 04:20 صبح از خواب بلندشو و چند فیلم خیلی ترسناک و دارای رفتارهایی روان‌پریشانه، که توسط مدیر برایت ارسال شده، را تماشا کن.
  •     مرحله سوم – به موازات سیاهرگ، بر روی بازوی خود سه مرتبه خراش بینداز (این زخم‌ها نباید عمیق باشند). از نتیجه عکس گرفته و برای مدیر بازی ارسال کن.
  •     مرحله چهارم – یک نهنگ بر روی کاغذ ترسیم کن و بعد از اتمام، تصویر آن را برای مدیر بفرست.
  •     مرحله پنجم – اگر برای تبدیل شدن به یک نهنگ آماده‌ای، عبارت “Yes” را با استفاده از تیغ بر روی بدن خود حک کن. اگر هنوز آمادگی نداری، باید تنبیه شوی! مجازات تو این است که چندین جای بدن خود را با تیغ برش بدهی.
  •     مرحله ششم – (مرحله‌ای شامل سیستم نوشتن مخفی و بازی با اعداد)
  •     مرحله هفتم – با استفاده از تیغ، بر روی دست خود عبارت “f40” را بنویس و نتیجه را برای مدیر ارسال کن.
  •     مرحله هشتم – باید در بخش استاتوس بار خود در VKontakte، عبارت «من یک نهنگ هستم» را بنویسی (VKontakte یک شبکه اجتماعی روسی است).
  •     مرحله نهم – «تو باید ترس خود را مهار کنی و بر آن چیزه شوی»
  •     مرحله دهم – راس ساعت 04:20 صبح از خواب بلندشو و به پشت بام برو. ارتفاعی که به آن می‌روی هر چه بلندتر باشد، بهتر است.
  •     مرحله یازدهم – با استفاده از تیغ، بر روی دست خود یک نهنگ بکش.
  •     مرحله دوازدهم – در کل طول روز فیلم‌هایی ترسناک که توام با رفتارها و حرکت‌های روان‌پریشانه هستند مشاهده کن.
  •     مرحله سیزدهم – باید به فایل‌های صوتی و موسیقی‌هایی که توسط مدیر برایت ارسال می‌شوند گوش کنی.
  •     مرحله چهاردهم – بر روی لب خود با تیغ یک برش بزن.
  •     مرحله پانزدهم – یک سوزن بردار و آن را چندین بار در دست خود فرو کن.
  •     مرحله شانزدهم – به بدن خود آسیب وارد کن. به هر روشی که بلد هستی خودت را بیمار کن.
  •     مرحله هفدهم – در منطقه محل زندگی یک پشت بام دارای ارتفاع زیاد پیدا کن. به این ساختمان برو و مدتی را در لبه بام آن سپری کن.
  •     مرحله هجدهم – یک پل بلند پیدا کن و مدت زمان قابل توجهی را در لبه آن بگذران.
  •     مرحله نوزدهم – یک جرثقیل پیدا کن و از آن بالا برو. تا جایی که می‌توانی باید برای محقق کردن این مرحله تلاش کنی.
  •     مرحله بیستم – مدیر وفاداری تو به بازی نهنگ آبی را کنترل می‌کند.
  •     مرحله بیست و یکم – با یک نهنگ دیگر از طریق اسکایپ صحبت کن (منظور از نهنگ، یک کاربر دیگر بازی یا یکی از مدیرهای آن است).
  •     مرحله بیست و دوم – به پشت بام ساختمانی بلند برو و بر روی لبه آن بنشین، به طوری که پاهایت از لبه آویزان باشند.
  •     مرحله بیست و سوم – (مرحله‌ای شامل سیستم نوشتن مخفی و بازی با اعداد).
  •     مرحله بیست و چهارم – (مرحله‌ای سری و معمایی).
  •     مرحله بیست و پنجم – تو باید با یک نهنگ دیگر ملاقات کنی.
  •     مرحله بیست و ششم – مدیر امروز، تاریخ مرگت را اعلام خواهد کرد و تو باید آن را بپذیری.
  •     مرحله بیست و هفتم – راس ساعت 04:20 صبح از خواب برخیز و به نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن برو.
  •     مرحله بیست و هشتم – امروز نباید به هیچ عنوان با کسی صحبت کنی.
  •     مرحله بیست و نهم – پیمان ببند که تو دیگر تبدیل به یک نهنگ شده‌ای.
  •     مرحله سی‌ام تا چهل و نهم – (از مرحله سی‌ام تا مرحله چهل و نهم شامل اعمال یکسانی است. کاربر باید هر روز راس ساعت 04:20 دقیقه از رخت خواب بلند شده و فیلم‌های ترسناک مشاهده کند. وی همچنین باید به موسیقی‌‌های ارسال شده توسط مدیر گوش بدهد. یکی دیگر از وظایف روزانه که بین مراحل سی‌ام تا چهل و نهم ثابت است، ایجاد خراش بر روی بدن و یا صحبت کردن با یک نهنگ است).
  •     مرحله پنجاهم (مرحله آخر) – از یک ارتفاع بلند به پایین بپر.

دانلود بازی نهنگ سفید
بازی چالش نهنگ آبی به ایران نمی‌آید و امکان دانلود بازی نهنگ آبی وجود نخواهد داشت؛ وزیر ارتباطات بر لزوم اطلاع رسانی پیرامون بازی نهنگ آبی (blue Whale game) تاکید کرد.
به تازگی بازی نهنگ آبی در کشورهایی مانند روسیه و فرانسه ظهور کرده و باعث بروز رفتارهای خطرناکی مانند خودکشی در میان تعدادی از نوجوانان شده است. اکنون این بازی چالش به تهدیدی برای نوجوانان در فضای مجازی تبدیل شده و کارشناسان هشدار می‌دهند که خانواده‌ها باید با عواقب این بازی خطرناک آشنا شوند.
اخیرا این شایعه به وجود آمده که چالش اینترنتی نهنگ آبی که نوجوانان را به خودکشی تشویق می‌کند وارد کشور ما نیز شده اما محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در پیج اینستاگرام خود مطلبی را منتشر و تاکید کرد که این بازی از بسیاری از فروشگاه‌های نرم افزار حذف شده و به طریق معمول در ایران قابل دسترسی نیست. وی همچنین بیان کرد که جهت عدم اشاعه خشونت از طریق این شبکه اجتماعی با مدیران VK مذاکره خواهد کرد.


The Deadly blue whale

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا