مهندسان عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان در شهرستان مهريز دوشنبه شب در محل پرديس دانشگاه يزد گرد هم آمدند و در ديدار با رئيس سازمان و فرماندار شهرستان مهريز درباره راههاي افزايش كيفيت ساختمان ها و هر چه قانونمندتركردن روند ساخت و ساز رايزني كردند.

در اين ديدار مهندس فرشيد رئيس سازمان ضمن ابراز خوشوقتی از برگزاری چنین نشستی، از سالگرد حادثه زلزله بم ياد كرد و مقاوم سازي  و توجه به اصول فني -تخصصي و رعايت قوانين را يك اصل اساسي دانست‌
وي مشكل اراضي مشاعي را يكي از دلايل مهم ساخت و سازهاي بدون پروانه توصيف كرد و افزود : متأسفانه ساختمانهاي داراي پروانه هم در مواردي چون پيشرويهاي غيرمجاز، تراكم و عدم رعايت گذربندي دستخوش قانون گريزي مي شوند. رئيس سازمان با انتقاد از ورود افراد بدون صلاحيت حرفه اي به عرصه ساخت و ساز گفت: در دنيا ساختمان سازي يك حرفه كاملاً تخصصي است و ما نيز بايد با عملكرد خود و با تأكيد برقانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و رعايت مباحث مقررات ملي ساختمان و دقت در نظارتها و ارائه بموقع و كامل گزارشهاي نظارت، سعي در جلب اعتماد عمومي داشته باشيم.

مهندس فرشيد از متولیان ساخت و سازهاي بد  و خلاف مقررات به عنوان هدردهندگان انرژي ياد كرد و گفت: اگر روند خلاف سازيها ادامه يابد ، ‌ميراثي در حوزه ساختمان براي نسل هاي آينده باقي نخواهد بود.

رئيس سازمان با تمجيد از تعهد، تخصص و هنرمندي مهندسان در شهرستان مهريز از مسئولان اين شهرستان خواست زمينه هايي فراهم آورند تا بجاي مهاجرت اين نيروهاي فرهيخته به ساير شهرستانها و استانها ، در همين منطقه از مساعدت آنان در مواردي چون تهيه طرح هاي جامع وتفصيلي و احداث ‌
ابنيه اي مقاوم و ماندگار استفاده شود.

در ادامه جلسه مهندس زيني عضو هيئت مدیره سازمان در زمينه الگوسازي ساختمانهاي فني -مهندسي در سطح شهرستان مهريز براي آشنايي مردم با مقررات ملي ساختمان سخن گفت و بر واقعي شدن خدمات مهندسي تأكيد كرد.

در این نشست، مهندسان رشته هاي مختلف تخصصي ساختمان در مواردي چون ضرورت راهنمايي مردم براي دريافت پروانه ساختمان، جلب توجه آنان به هشدار ها و تذكرات مهندسان ناظر، گسترش همكاري شهرداري و شوراي اسلامي شهر با دفتر نمايندگي نظام مهندسي ساختمان و تشديد برخورد با موارد خلاف سازي بدليل خطرات احتمالی جاني و مالي در زمان وقوع زلزله نظرات خود را ابراز كردند.

بگفته مهندس طباطبائي رابط دفتر نمايندگي سازمان در شهرستان مهريز ، در سال جاري با وجود تعدد موارد ساخت و ساز در اين شهرستان ،‌تنها 5 مورد پروانه ساختماني صادر شده كه نشانه عدم توجيه مردم به رعايت مقررات براي مقاوم سازي  و استحكام ساختمانهاست

بخشدار مركزي مهريز  نيز در اين جلسه با اشاره به صدور پروانه ساختمان سازي روستاها توسط بخشداري، آمادگي خود را براي استفاده از نظارت مهندسان عضو سازمان در ساخت و سازهاي روستایی اعلام كرد.

آقاي رستگاري فرماندار شهرستان مهريز  در اين هم اندیشي با اشاره به باغشهر بودن مهريز  و پراكندگي محله ها عنوان كرد كه در طراحي طرح تفصيلي اين شهر از نظرات ارزنده مهندسان فرهيخته عضو سازمان استفاده خواهد شد. وي ضرورت همگرائي دستگاههاي مرتبط با امور ساخت و ساز در سطح اين شهرستان را خاطر نشان كرد و براي اجراي منويات سازمان قول هرگونه همكاري را داد.

فرماندار مهريز همچنين خواستار مشاركت فعال دفتر نمايندگي سازمان در طراحي معماري بدنه خيابانهاي جديد الاحداث مهريز شد.

گفتني است ساختمان پرديس دانشگاه يزد در شهرستان مهريز كه اخيراً احداث و افتتاح شده است يكي از زيباترين ساختمان هاي جديد است كه با همكاري مهندسان مهريز و با تلفيق معماري مدرن و سنتي ساخته شده و يكي از افتخارات استان يزد محسوب مي شود.   










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا