در آستانه دهه بزرگداشت و ترویج وقف نشست خبری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شهید حاج حسن دانش در یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد، حجت الاسلام "حسین زارع‌زاده" در آستانه دهه گراميداشت و ترويج وقف در نشست با خبرنگاران اظهار كرد: دهه گراميداشت و ترويج وقف نه تنها فرصت ارزشمندي براي بيان عملكرد‌هاي ادارات اوقاف و امور خيريه است بلكه زماني مغتنم براي تبيين و تشريح آثار و بركات سنت حسنه وقف است كه در تمام اديان الهي بوده و دين مبين اسلام نيز بر آن مهر تاييد زده است.

وي در ادامه اعلام كرد: استان يزد با داشتن 12 هزار و 541 موقوفه و 37 هزار و 725 رقبه جزو پنج استان برتر كشور محسوب مي‌شود كه اگر اين تعداد موقوفه به نسبت جمعيت محاسبه گردد شايد در رده‌هاي نخست نيز جاي گيرد.

وي از قديمي‌ترين موقوفات ثبت شده در استان به موقوفات ربع رشيدي متعلق به سال 709 هجري قمري، همچنين موقوفاتي نظير جامع الخيرات سيد ركن‌الدين و مجموعه اميرچخماق در قرن نهم هجري قمري يا موقوفه خانش بيگم دختر شاه اسماعيل صفوي در قرن دهم اشاره كرد.

زارع‌زاده در ادامه خاطرنشان كرد: هرچند استان يزد به لحاظ تعداد موقوفات از استان‌هاي سرآمد كشور است ولي از نظر درآمدهاي موقوفات در رده‌ي استان‌هاي پانزدهم يا شانزدهم قرار دارد چرا كه بيشتر موقوفات استان مربوط به زمين‌هاي زارعي است كه به دنبال خشكسالي‌هاي اخير، متاثر و فاقد درآمد شده است.

به گفته‌ي وي، مردم دارالعباده يزد عشق و علاقه‌ي وافري به ائمه اطهار(ع) به ويژه حضرت سيدالشهدا(ع) دارند لذا قريب 45 درصد موقوفات استان مربوط به آيين‌ها و مراسم‌هاي حضرت ابا عبدالله(ع) است.

وي از وجود تنها 351 موقوفه قراني در استان خبر داد و گفت: متاسفانه در اين زمينه استان يزد دچار ضعف است كه اميدواريم از طريق مشاوره واقفان و همچنين اطلاع‎‎رساني رسانه‌ها به عنوان بهترين ياوران ترويج سنت حسنه وقف   در مورد نيازهاي وقفي استان، اهتمام بيشترين خيرين در اين خصوص را نيز شاهد باشيم.

اين مقام مسئول از ثبت 54 مورد وقف جديد طي يكسال اخير خبر داد و گفت: بيشترين تعداد اين موقوفات مربوط به شهرستان بافق با 15 مورد وقف بوده است.

وي يكي از مهمترين وظايف سازمان و ادارات اوقاف و امور خيريه را اجراي امينانه نيات واقفين اعلام كرد و گفت: خوشبختانه با راه‌اندازي سامانه جامع اوقاف به ازاي هر موقوفه يك حساب مستقل بانكي گشوده شده و درامدهاي هر موقوفه تنها در راستاي نيت واقف هرينه مي‌شود.

به گفته‌ي وي، در يكسال گذشته دو ميليارد و 500 ميليون تومان در راستاي اجراي امينانه نيت واقفين استان هزينه شده است.

زارع‌زاده با اشاره به اقدامات اوقاف استان در حوزه‌هاي فرهنگي، از آن جمله به تامين 20 مورد جهيزيه براي نوعروسان، اجراي طرح حافظان قران كريم و نيز استفاده از 105 مبلغ اعزامي از قم در كنار مبلغان و مبلغات بومي استان را برشمرد.

وي عنوان كرد: در راستاي بهره‌وري اقتصادي از موقوفات نيز در سالجاري چهار هزار و 709 سند اجاره تنظيم شده كه نسبت به سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.

وي با اشاره به در حال اقدام بودن 176 پرونده حقوقي در حوزه موقوفات، بيان كرد: خوشبختانه مگر به تعداد انگشت‌شماري موارد مربوط به موقوفه‌خواري در استان، اكثر پرونده‌هاي حقوقي اوقاف استان در رابطه با دادخواست افراد در رابطه با تولويت موقوفات است.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان همچنين از صدور بیش از 800 برگ سند براي رقبات استان طي يكسال اخير خبر داد و گفت: در یکسال گذشته 160 هكتار از موقوفات استان سند‌دار شدند.

وي با اشاره به در حال تدوين بودن طرح جامع 20 امامزاده و بقعه متبركه‌ در استان، تاكيد كرد: براساس سياست‌گذاري‌هاي جديد اوقاف، هيچ طرح فني و عمراني مگر در صورت تهيه طرح جامع در امازادگان و بفاع متبركه انجا نخواهد شد.

وي همچنين به اجراي 27 هزار مترمربع طرح فني و عمراني در امامزادگان استان و هزينه‌كرد سه ميليارد تومان در همين رابطه طي سال گذشته، خاطرنشان كرد: تمام طرح‌هاي فني و عمراني در حال انجام امامزادگان استان داراي مهندس ناظر در محل طرح است.

حجت الاسلام زارع‌زاده در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: امسال اداره كل اوقاف و امور خيريه استان به عنون يكي از استان‌هاي معين استان خوزستان در جريان پياده‌روي اربعين حسيني(ع) خدمات قابل توجهي ارائه كرد كه از آن جمله مي‌توان به استقرار یک دستگاه نانوایی سیار جهت خدمت‌رسانی به زائرین سید الشهدا (ع) در موکب الحسین در مرز چذابه اشاره كرد كه روزانه 10 هزار قرص نان طبخ می‌کرد.

وی با اشاره  به توزیع روزانه آش بین چهار هزار و 500 نفر از زائران حسيني، همچنين از توزيع 48 هزار بطری آب معدنی، تامین کلیه داربست‌ها و پتو و پذیرایی از زائران از محل کمک‌های اداره اوقاف استان خبر داد.

زارع‌زاده ابراز اميدواري كرد كه در سال آينده استان يزد به صورت مستقل ، در اين رابطه خدمات‌رساني داشته باشد.

مدير كل اوقاف استان در پايان نيز به برخي از برنامه‌هاي دهه گراميداشت و ترويج وقف اشاره و از آن جمله به برگزاري پنجمين دوره همايش وقف و رسانه، همايش وقف و حوزه‌هاي علميه، همايش وقف، علم و آموزش، غبارروبي ضريح مطهر امامزاده جعفر(ع)، غبارروبي قبور شهداي همجوار امازادگان، ديدار با استاندار يزد، همايش ياوران وقف، همايش منطقه‌اي كارشناسان دادگستري در چهار منطقه استان يزد، حضور در نماز جمعه و سخنراني پيش از خطبه‌ها را ذكر كرد.

گفتني است؛ در اين نشست "محمدرضا بهشتي" مسئول موكب الرضا(ع) در كربلا نيز با اشاره به سابقه‌ي پنج ساله و موفقيت اين موكب استان يزد در كربلاي معلي در انجام تعهدات خود نظير تامين روزانه تا 110 هزار پرس غذا و اسكان 30 هزار زائر اربعين حسيني، از تصميم استان يزد براي خريد زميني به مساحت 14 هزار مترمربع  در كربلا براي استقرار اين موكب با عنوان زائرسراي "يزد، حسينيه ايران" خبر داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا