حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته وقف اظهار داشت: تصور اشتباهی که از مجموعه اوقاف وجود دارد این است که اداره اوقاف و امور خیریه مالک موقوفات است در حالی که اینگونه نیست و ما فقط امین موقوفات هستیم و حق دخل و تصرف در آنها را نداریم.

وی با بیان اینکه اوقاف باید درآمد موقوفات را به نرخ روز وصول کند، عنوان کرد: این درآمدها باید در راستای نیت واقف مورد استفاده قرار گیرد زیرا وقف خیری است که باید در راستای نیت واقف انجام شود.

زارع‌زاده با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ادارات استان یزد مستاجر موقوفات هستند، افزود: ادارات از یک سو بدهی وقف را پرداخت نمی‌کنند و از سوی دیگر از اداره اوقاف ناخشنود هستند که اجارات وقف را طلب می‌کند در حالی که این حق وقف است و باید ادا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به گلایه‌هایی که برخی ادارات از هفت برابر شدن اجاره موقوفات داشته‌اند، تصریح کرد: اجاره‌های بسیار پایین، ظلم بزرگ تاریخی بوده که به وقف شده و اکنون هم حتی اگر اجاره‌ای هفت برابر شده باشد، هنوز هم نصف اجاره بهای واقعی است.

وی عنوان کرد: مرجع تشخیص برای تعیین اجاره بها نه اوقاف است و نه مستأجر بلکه کارشناس دادگستری است و حتی باز هم کارشناسان دادگستری با در نظر گرفتن برخی قواعد و قوانین، اجاره‌‌ای که برای موقوفات تعیین می‌کنند، پایین‌تر از حد معمول است.

زارع‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در مورد موقوفه‌خواری در استان یزد اظهار داشت: در یزد موقوفه‌خواری به شکل جدی وجود ندارد و تعداد انگشت‌شماری موقوفه‌خواری در این استان صورت گرفته ضمن اینکه بسیاری از دادخواست‌هایی که در زمینه یک موقوفه انجام می‌‌شود به خاطر تولیت آن موقوفه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت دهه وقف عنوان کرد: دهه وقف فرصت مناسبی برای تبیین برکات وقف در زندگی فردی و اجتماعی مردم است ضمن اینکه می‌توان از فرصت این هفته برای معرفی این سنت حسنه که در همه ادیان وجود داشته، استفاده کرد.

زارع‌زاده با اشاره به وجود 12 هزار و 541 موقوفه و 37 هزار و 725 رقبه در استان یزد یادآور شد: قدیمی‌ترین موقوفه استان یزد متعلق به قرن هشتم هجری قمری است.

وی، رتبه استان یزد را به لحاظ تعداد موقوفات پنجم اعلام کرد و افزود: اما متاسفانه در زمینه درآمد موقوفات در رتبه 13 تا 16 کشور هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد، آمار موقوفات قرآنی استان یزد را 351 مورد اعلام کرد و افزود: یکی از موقوفاتی که باید در استان یزد تقویت شود، موقوفات قرآنی است زیرا تنها سه درصد از موقوفات استان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: 45 درصد کل موقوفات استان یزد مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع) است ضمن اینکه وقف‌های دیگری با نیت کمک به نیازمندان، تامین جهیزیه برای نوعروسان و بسیاری وقف‌ها با نیت‌های جالب دیگر داریم.

زارع‌زاده در بخش دیگری از این نشست به تشریح فعالیت‌های انجام شده توسط اداره اوقاف استان یزد به عنوان معین استان خوزستان در موکب مرز جذابه پرداخت و بیان کرد: با کمک‌ها و نذورات مردمی، روزانه 10 هزار قرص نان، 4 هزار و 500 کاسه آش یزدی، 48 هزار بطری آب معدنی و ... در این موکب توزیع شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا