مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نهادی وابسته به معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز تولید و مشارکت در فیلم‌های مستند و انیمیشن حرفه ای در ایران است. سید محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل این مرکز می گوید با واگذاری فیلم های کوتاه داستانی و فیلم اولی ها به ترتیب به انجمن سینمای جوان و بنیاد فارابی، مرکز گسترش به طور حرفه ای بر تولید و حمایت از فیلم های مستند و انیمیشن های حرفه ای متمرکز شده است. امسال نیز همانند سال گذشته، مرکز گسترش از حامیان جشنواره فیلم کوتاه رضوی است با طباطبایی نژاد از فعالیت های این مرکز و افق های پیش روی آن حرف زدیم.

رسیدگی به اوضاع سینمای مستند از اولویت های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است در این حوزه چه فعالیت هایی انجام شده است؟

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از طرف سازمان سینمایی کشور متولی حمایت و سیاست گذاری در تولید و برنامه ریزی از فیلم مستند و انیمیشن کشور است. البته حوزه های دیگری نیز در این زمینه فعال هستند اما مرکز متولی این امر است. سالانه بین 80 تا 100 فیلم مستند در موضوعات مختلف در مرکز تولید می شود. همه موضوعات برای ما مهم است به همین علت گستره این موضوعات شامل اجتماعی، زیست محیطی، آیینی، دفاع مقدس و ... است. همه ساله تقریبا در همه موضوعات مستندهایی در مرکز تولید می شود.  

به نظر شما برای دیده شدن فیلم های مستند چه باید کرد؟ مرکز برای پخش فیلم های مستند چه تمهیداتی اندیشیده است؟

در همه دنیا مهم ترین محل عرضه آثار مستند، تلویزیون است. ولی سینمای مستند برای فضای عرضه متنوع تولید می شود. طی سه سال گذشته به عرضه فیلم مستند در تلویزیون، نمایش خانگی همچنین پخش VOD و اکران در گروه هنر و تجربه توجه کردیم. در دو سال گذشته مرکز گسترش حدود 8 فیلم در گروه هنر و تجربه اکران کرده است.  و در حوزه VOD با شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند همکاری داریم و فیلم های مستند در فضای اینترنت و اینترانت عرضه شده است. نزدیک به 15 فیلم نیز در شبکه نمایش خانگی عرضه و در اختیار علاقه مندان به سینمای مستند قرار گرفته است. در تلویزیون این فعالیت ها گسترده تر بوده به صورتی که یکی از موفق ترین بخش های شبکه مستند، کنداکتور سینما حقیقت بود. برنامه "فیلم کوتاه" شبکه یک و برنامه "صدبرگ" شبکه چهار نیز مستندهای مرکز یا گزیده ای از آن را پخش کردند. اتفاق خوبی که افتاده این است که ما به اقتصاد سینمای مستند هم توجه کردیم به این صورت که پخش تلویزیونی این مستندها رایگان نبوده بلکه تلویزیون حق پخش آن را پرداخت کرده است. یکی دیگر از موفقیت های فیلم مستند، عرضه جهانی آن بود به طوری که از مجموع 57 جایزه فیلم های مستند مرکز، 18 جایزه بین المللی دریافت کردیم که افتخار بزرگی است. در مجموع تلاش کردیم مخاطبان واقعی فیلم مستند را افزایش داده و فیلم های مستند را به دستشان برسانیم.

امسال یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد برگزار می شود جایگاه این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

یزد در برگزاری این جشنوار بسیار موفق عمل کرده  و آن را شکیل و حرفه ای برگزار کرده است. هر سال نیز به رونق آن افزوده شده است. در این چند ساله شاهد حرکت رو به رشد جشنواره در سایه تلاش برگزار کنندگان آن هستیم. اتفاق مثبتی که در جشنواره رضوی افتاده، تغییر رویکرد از موضوعات صرفا محدود به موضوع امام رضا به سیره رضوی و اخلاق به معنای عام تر است. این موضوع باعث شده دایره شمول فیلم ها گسترده و فیلم های با کیفیت تری هم تولید شود. این تغییر رویکرد بسیار پسندیده است. به طور کلی ارزیابی من از جشنواره فیلم کوتاه رضوی، ارزیابی مثبت و موفقی است.

مرکز گسترش همچون سال گذشته از حامیان جشنواره رضوی است این حمایت ها به چه صورت خواهد بود؟

همه ما این افتخار را داریم که خادم کوچکی در درگاه امام رضا (ع) باشیم. امام رضا ارباب ما است و ما ریزه خوار خوان کریم ایشان هستیم. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تلاش کرده در بخش ارسال فیلم و یا بخش مالی به جشنواره رضوی کمک کند و این آمادگی را نیز داریم که آنچه در توان ما است انجام داده و به جشنواره کمک کنیم.

برنامه های بنیادین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تا پایان امسال و سال های آینده چیست؟

تولید فیلم مستند و انیمیشن، سیاست گذاری در عرصه فیلم مستند، برگزاری کارگاه های مرتبط با فیلم مستند به خصوص در حوزه پژوهش همچنین برگزاری جشنواره سینما حقیقت، برنامه های سالانه ما است که امسال هم با جدیت پیگیر آن هستیم. در سال گذشته آرشیو ملی فیلم مستند در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه امسال کلید خورد و آرشیو مختلفی از فیلم های رضوی، آیینی، عاشورایی و به طور کلی موضوعات مختلف را جمع آوری خواهیم کرد. امیدواریم در سال آینده بتوانیم دسترسی همگانی این آرشیو را داشته باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا