اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: به منظور كنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و جلوگیری از وقوع تبعات سوء اين بيماري در صنعت دامپروری و حفظ منابع دامی، از 20 اردیبهشت ماه فاز  اول طرح سراسری واکسیناسیون     تب برفکی در گاو و گوساله در استان یزد آغاز شده است؛ واکسیناسیون سراسری گوسفند و بز نیز با فراهم شدن واکسن مخصوص تا پایان اردیبهشت آغاز می گردد.

    دکتر محمد عبدالحسین زاده در ادامه افزود: در این مرحله، 27 اکیپ ویژه دولتی و خصوصی در سطح استان این طرح را به مرحله اجرا می گذارند که در طی آن بیش از 40 هزار راس گاو و گوساله و نیز 300 هزار راس گوسفند و بز که طی 2 ماه واکسینه نشده اند واکسینه خواهند شد.

    این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات دیگری علاوه بر واکسیناسیون به کنترل این بیماری کمک می کند گفت: در صورت مشاهده کانون های بیماری به منظور جلوگیری از شیوع آن، ضمن اطلاع به شبكه دامپزشكي محل، دام بیمار باید در محل جداگانه قرنطینه شده و ضد عفوني جايگاه انجام گردیده؛ از تردد بي مورد افراد به محل دامداري و حمل و نقل دام خود داری نمود. همچنین بعد از انجام واکسیناسیون تا حداقل دوهفته لازم است هیچ گونه جابجایی دام صورت نگیرد.

عبدالحسین زاده ضمن تأکید بر رایگان بودن این طرح یادآور شد: اجرای طرح توسط دو بخش دولتی و خصوصی و در سراسر استان انجام می گیرد و انتظار می رود دامداران عزیز همکاری لازم را با اکیپ های مذکور مبذول نمایند، چکمه و لباس کار مخصوص دامداری را برای افراد واکسیناتور تهیه کرده و برای مقید کردن دام هنگام واکسیناسیون محل مخصوص واکسیناسیون دام آماده باشد تا با رعایت شرایط  قرنطینه ای  در حفظ سرمایه های دامی خود و سایر  دامداران گام مؤثری برداشته باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا