طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) یک بیماری دامی واگیر و خسارت بار می باشد که همه ساله تحت مراقبت کارشناسان دامپزشکی قرار می‌گیرد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) یک بیماری دامی واگیر و خسارت بار می باشد که همه ساله تحت مراقبت کارشناسان دامپزشکی قرار می‌گیرد. بنابر آمار موجود در سال جاری به دلیل واکسیناسیون به موقع و پوشش کامل دام ها، میزان شیوع این بیماری و به تبع آن تعداد دام های مبتلا کاهش قابل توجهی نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل داشته است.

دكتر محمد عبدالحسین زاده ضمن تأیید این خبر گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) نوعی بیماری بسیار مسری و ویروسی دام است که در میان انواع نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی شیوع می یابد و از مشخصه های بارز آن می توان به شروع ناگهانی، افسردگی، تب، ترشحات از چشم و بینی، التهاب نکروتیک بافت دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، آنتریت، پنومونی و تلفات بالا اشاره نمود.

وی در ادامه افزود: اداره کل دامپزشکی استان یزد در راستای مبارزه با این بیماری و با هدف به حداقل رساندن شیوع آن در میان دام های اهلی خصوصا گوسفند و بز اقدام به واکسیناسیون به موقع و پوشش کامل واحدهای دامی در شعاع 3 کیلومتری کانون های 3 سال قبل و نیز دامداری‌های پرواری در سطح استان نموده و با استمرار مراقبت فعال موفق به کاهش شیوع این بیماری در میان دام ها شده است.

عبدالحسین زاده نقل و انتقال بدون مجوز، خرید گوسفند و بز از محل های غیر معتبر، عدم توجه به سابقه دام های خریداری شده و رعایت نکردن شرایط قرنطینه ای را از عوامل ظهور این بیماری برشمرد و گفت: انجام واکسیناسیون به موقع و همکاری با اکیپ های واکسیناسون ادارات دامپزشکی،عدم جابجایی گله های درگیر به مدت 25 روز، حذف دام های مبتلا ، رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کانون های آلوده و رعایت اصول قرنطینه ای در مورد دام های تازه وارد از جمله مهمترین و مؤثرترین راه های پیشگیری از این بیماری می باشد.

لازم به ذکر است تعداد کانون های بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr)در استان یزد از تعداد 50 کانون در سال 93 به تعداد 28 کانون در سال 94 کاهش یافته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا