نشست شورای دانشگاه یزد روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان در محل سالن کنفرانس دفتر ریاست دانشگاه یزد برگزار شد.

رییس دانشگاه یزد در این نشست گفت: این نشست با هدف آشنایی دقیق‌تر شورای دانشگاه با سیاست‌های وزارت علوم برای برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر دانشگاه برگزار شده است.

مدیریت موفق دانشگاه یزد

معاون دانشجویی وزیر علوم در ادامه این نشست گفت: همیشه ذهنیت ما از دانشگاه یزد دانشگاهی موفق در مدیریت و منسجم بوده است و مدیرانی که در دانشگاه یزد مدیریت دانشگاه را بر عهده داشتند همیشه جزء مدیران موفق آموزش عالی بودند.

دکتر مجتبی صدیقی گفت: در دو سال اخیر بحران خاص دانشجویی در دانشگاه‌ها نداشتیم که این امر نشان‌دهنده مدیریت خوب و مواظبت‌های حوزه ستادی بوده است. با توجه به افزایش مطالبات دانشجویی، امکانات رشد چندانی نداشته است و ارتباط خوب کارمند و هیئت علمی و دانشجو می‌تواند فضایی آرام را ایجاد کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر آموزش عالی توسعه بی‌رویه داشته است و از این پس قرار بر این است تا بر اساس آمایش سرزمینی دانشگاه‌ها گسترش یابند، رشد کنند و یا کوچک‌سازی شوند و نظارت پژوهشی و آموزشی از سوی دانشگاه‌های بزرگتر انجام شود.

 

حرکت به سمت بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها / جذب دانشجوی خارجی

وی در خصوص  حرکت به سمت بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها گفت: حرکت به این سمت خوب شروع شد ولی قابل قبول نبود و باید بگویم از برنامه‌ریزی‌ها اندکی عقب هستیم و باید بیش از این به جذب دانشجوی خارجی بپردازیم چرا که ظرفیت خوبی در دانشگاه‌ها وجود دارد.

به گفته وی در سال گذشته ۲۶۰۰ دانشجوی خارجی جذب شد که ۱۱۰۰ نفر آنها بورسیه و ۱۵۰۰ نفر آزاد بودند ولی برنامه وزارت علوم بر اساس جذب چند برابر این ظرفیت بود که محقق نشد لذا باید روند افزایشی باشد و براساس برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار دانشجوی خارجی جذب شود و دانشگاه یزد هم باید فعال‌تر باشد.

دکتر صدیقی گفت: در تامین هیئت علمی از این پس بورس انجام نمی‌شود چرا که تعداد دکترای بیکار در کشور بسیار زیاد شده است و نیازی به بورس نیست مگر در رشته‌های خاص و به جای آن فرصت مطالعاتی کوتاه مدت خارج از کشور به اعضای هیئت علمی داخلی داده می‌شود.

دکتر صدیقی افزود: برنامه‌ریزی‌ها در سال ۹۵ به سمت تنوع‌بخشی در تغذیه با مشارکت بخش خصوصی و وجود غذای نیمه دولتی در کنار غذای دولتی همچنین تجهیز و مرمت خوابگاه‌ها به طوری که خوابگاه درجه پنج و ضعیف نداشته باشیم خواهد رفت.

 

الکترونیک شدن فعالیت‌های امور دانشجویی دانشگاه یزد

در ادامه این نشست معاون دانشجویی دانشگاه یزد با اشاره به بازدید معاون دانشجویی وزارت علوم از اماکن زیرمجموعه حوزه دانشجویی دانشگاه یزد تصریح کرد: این بازدید برای ارائه عملکرد بهتر و رفع نواقص انجام شد.

دکتر علی مروتی افزود: در حوزه دانشجویی سعی شده است کارها با محوریت الکترونیک و تکنولوژی اطلاعات انجام شود و تاکنون هم اموری همچون بیمه، تغذیه، مرکز مشاوره و تربیت بدنی و شورای بررسی موارد خاص از طریق سیستم گلستان پیگیری و بررسی می‌شود تا مراجعات دانشجو به مراکز مربوطه کاهش یافته و در وقت صرفه‌جویی شود.

وی اظهار داشت: با شکل‌گیری نظام پردیسی در دانشگاه یزد تمام پردیس‌ها کارشناس آموزش دارند و این موضوع هم از حجم کاری و هم از اتلاف وقت کاسته است.

وی در ادامه گفت: در حوزه دانشجویی استفاده از بخش خصوصی در امور خوابگاهی و تغذیه را داشتیم که تاکنون هم موثر بوده است. 

وی افزود: در حوزه تربیت‌بدنی نیز تشکیل انجمن‌های ورزشی، ایجاد تیم و میزبانی از المپیادهای ورزشی همچنین کسب سهمیه در المپیادهای ورزشی را داشتیم.

وی به لزوم تجهیز بیشتر مکان‌های ورزشی در خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تجهیزات ورزشی در خوابگاه وجود دارد ولی بیشتر از این باید به ورزش رسیدگی شود و زیرساخت‌های حوزه دانشجویی به ویژه در بحث تربیت‌بدنی نیازمند توسعه است.

وی گفت: در تلاش هستیم برای خدمات بهتر، مرکز بهداشت و درمانگاه دانشگاه، به بخش خصوصی  واگذار شود تا فعال‌تر عمل کند و مرکز مشاوره دانشگاه هم که تاکنون خوب عمل کرده است بیشتر تجهیز شود.

در ادامه این نشست حاضران مسائل و دغدغه‌های خود را مطرح کردند که دکتر صدیقی به سوالات پاسخ گفت.

 

۲۱هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند

دکتر صدیقی در پاسخ به سوال معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد درخصوص اینکه که کدام کشورها هدف جذب دانشجوی خارجی هستند؟ گفت: در حال حاضر ۲۱هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که از ۱۰۰ کشور دنیا در ایران مشغول به تحصیل هستند و عموما از کشورها و دانشگاه‌های هم‌سطح یا پایین‌تر هستند و هدف جذب دانشجوی خارجی باید بیشتر کشورهای همسایه مانند افغانستان و سوریه و لبنان و تاجیکستان باشد.

وی افزود: غربی‌ها نیز به مسائل اسلام‌شناسی، ادبیات فارسی و ایران‌شناسی علاقه دارند که ما دانشجو از کشورهای غربی در این رشته‌ها هم داریم ضمن اینکه ارتباط با روسیه و چین را هم باید در دستور کار قرار دهیم چرا که از تجهیزات بسیار خوبی بهره‌مند هستند.

وی در ادامه گفت: برای تبلیغ دانشگاه در کشورهای خارجی مانند عراق و ترکیه و ... هم کمک خواهیم کرد، برای ادامه تحصیل دانشجوی غیر ایرانی مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه همه دانشگاه‌های بزرگ می‌توانند از این پس دفتر کنسولی داشته باشند.

 

نقش مهم مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در حل مسائل دانشجویان

حجت‌الاسلام محمدحسین متوسل، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه یزد هم نسبت به لزوم و اهمیت امور رفاهی و تفریحات سالم در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: لازم است تفریحات سالم به ویژه در ایام تعطیل برای دانشجویان برنامه‌ریزی شود.

دکتر صدیقی در پاسخ به این درخواست گفت: طرحی با عنوان بررسی سیمای اجتماعی زندگی دانشجویی در دانشگاه‌ها انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که مراکز مشاوره دانشگاه بسیار نقش مهمی دارند و می‌توانند از بسیاری آسیب‌ها که دانشجویان را تهدید می‌کند و یا با آن درگیر هستند پیشگیری کنند.

وی افزود: همچنین با ارائه منظم گزارشات می‌توانند مسئولان دانشگاه را برای برنامه‌ریزی بهتر و به موقع در جریان رویدادها و ضعف‌ها و مشکلات دانشجویان قرار دهند همچنین خوابگاه‌ها باید اتاق تندرستی و سلامت داشته باشند و اولویت اول باید برای هر دانشجو عفت و حفظ عفت باشد چرا که برخی دانشجویان حتی مهارت اولیه برای برخورد و حل مشکلات ندارند و عفت می‌تواند از مشکلات جلوگیری کند.

 

توجه بیشتر به ورزش دانشجویان/ کمک‌هزینه تغذیه و شهریه پردیس خودگردان / پرداخت به موقع شهریه به خوابگاه‌ها

محمدرضا صادقیان، رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی در این نشست به لزوم توجه بیشتر به ورزش در دانشگاه‌های استان یزد اشاره کرد و گفت: در استان یزد رفتار پرخطر بی‌تحرکی است چرا که آمار دیابت در کل کشور ۱۰درصد و در یزد ۲۰ درصد است.

دکتر علیرضا ناصر صدرآبادی، رییس پردیس خودگردان دانشگاه یزد نیز نسبت به کمک‌هزینه شهریه و تغذیه دانشجویان پردیس خودگران سوال کرد و دکتر صدیقی در پاسخ گفت: کمک‌هزینه تغذیه برای دانشجویان پردیس خودگردان نداریم ولی برای وام شهریه منع قانونی نداریم هرچند سایر دانشجویان در اولویت هستند.

دکتر جواد غلام‌نژاد، معاون ادارای و مالی دانشگاه یزد به هزینه‌های مرمت خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: پرداخت نکردن شهریه به موقع خوابگاه‌ها باعث کمبود بودجه برای تعمیر و نگهداری آنها شده است که باید سعی شود تا قبل از تعطیلات شهریه‌ها پرداخت شود تا در ایام تعطیل امکان مرمت و بهسازی وجود داشته باشد. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا