بیست‌وچهارمین همایش سالانه بین‌المللی مکانیک روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه با حضور متخصصان، صاحب‌نظران و دانشجویان حوزه‌های مختلف مرتبط با مهندسی مکانیک در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد آغاز شد.

سرمایه انسانی مهم‌ترین مزیت استان یزد

رئیس دانشگاه یزد در مراسم افتتاحیه این همایش با قدردانی از برگزارکنندگان با اشاره به اینکه استان یزد در بحث سرمایه انسانی خوشبختانه وضعیت خوبی داشته است اظهار کرد: به لحاظ شاخص‌ها از جمله بیش از ۲۰ سال رتبه اول قبولی کنکور در سطح کشور، رتبه دوم نسبت دانشجو به جمعیت، رتبه دوم توسعه انسانی، رتبه دوم نسبت نخبگان نشان‌دهنده پتانسیل‌های خوب استان است.

دکتر محمد صالح اولیاء افزود: با توجه به این شاخص‌ها در عین حال محدودیت‌هایی در بحث محیط، آب و ... بوده که علی‌رغم همه این محدودیت‌ها استان یزد توانسته در سطح ملی و بین‌المللی نقش مهمی ایفا کند.

وی اظهار داشت: به لحاظ صنعتی استان یزد جزء چهارمین استان صنعتی کشور، دومین استان معدنی کشور و از لحاظ فناوری اطلاعات رتبه ۴ کشور و دارنده رتبه ۳ در بحث کسب و کار است و این نشان‌دهنده این است که زمینه فعالیت و کار اقتصادی با تکیه بر توانمندی نیروی انسانی در رونق کسب و کار نقش قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سابقه دانشگاه یزد به چهل سال می‌رسد گفت: دانشگاه یزد در سال ۱۳۶۷ با تلفیق دانش‌سرای تربیت‌معلم با اسم دانشگاه یزد تاسیس شد و درحال حاضر دوران بلوغ خودش را می‌گذارند. ما از لحاظ شاخص‌ها وضعیت قابل قبولی داریم ولی هنوز راضی‌کننده نیست.

 

قرار گرفتن جزو ده دانشگاه برتر، چشم‌انداز دانشگاه یزد

رئیس دانشگاه یزد با اشاره به اینکه قرار گرفتن جزء ده دانشگاه برتر از اهداف اصلی دانشگاه یزد است گفت: در حال حاضر رتبه  دانشگاه یزد در سطح ملی بین ۱۴ تا ۲۰ محاسبه شده است که کار زیادی می‌طلبد که به جایگاه بالاتر برسیم و این نیازمند تلاش مضاعف همه همکاران است.

وی دانشکده مهندسی مکانیک را یکی از افتخارات دانشگاه یزد دانست و افزود: این دانشکده هم از لحاظ اعضای هیئت علمی و دانشجویان توانمند و هم از لحاظ علمی در رسیدن دانشگاه به اهدافش نقش کلیدی دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری این همایش در دانشگاه یزد گفت: برگزاری این همایش بهانه‌ای است که دانشکده مهندسی مکانیک در سطح بین‌المللی دیده شود و امیدواریم ماحصل همایش همراه با دستاوردهای خوب برای جامعه دانشگاه باشد و شاهد ارتباطات بعدی و تعاملات بیشتر دانشگاه‌های کشور با دانشگاه یزد و بخش‌های صنعتی باشیم.

دکتر اولیاء تصریح کرد: با توجه به محورهای توسعه استان چند محور را به عنوان محور اصلی از جمله موضوع انرژی‌های نو به خصوص انرژی‌های خورشیدی را به عنوان محور اصلی قرار دادیم و باید در این راستا یک تمرکز ویژه و نقش محوری در سطح کشور کسب کنیم.

به گفته وی توجه مهندسان به زمینه‌های غیر مهندسی مانند مباحث محیط زیست در حال گسترش است و مناسب است که این مقولات وارد مباحث مهندسی شود.

 

مهندسان نقش تعیین‌کننده در زندگی بشر دارند

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران نیز در این مراسم گفت: جهان امروز در حال تبدیل به محلی پرجمعیت‌تر، پرمصرف‌تر، آلوده‌تر و البته متصل‌تر و در عین حال کم‌کم متفرق و پراکنده شدن است و در دنیای امروز هر اتفاقی که بیفتد بلافاصله مسبب اصلی آن اتفاق چه قابل پیش‌بینی باشد و چه نباشد پیدا می‌شود و این آگاهی نشر داده می‌شود.

دکتر محمدرضا حائری یزدی افزود: این استنباط به صورت عمومی وجود دارد که بشر در حال تغییر و مداخله در طبیعت در تمامی ابعاد، آنچنان تغییرات گسترده‌ای ایجاد کرده که تاثیرات آن جهان شمول است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت رو به افزایش نیاز به انرژی، تغذیه، سرزمین، آب،‌ امکان حمل و نقل، مواد خام، امکانی برای دفع زباله، بهداشت، ارتباطات و ... دارد اظهار کرد: واضح است که مهندسان مسئولیتی جمعی برای بهتر کردن زندگی بشر دارند و نقشی تعیین‌کننده برای یافتن راه‌حل برای تقاضاهای رو به افزایش بشریت ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: مهندسان مکانیک با استفاده از قوانین فیزیکی، انرژی، مکانیک و قوانین حاکم بر علم مواد برای طراحی و تولید هر چیزی، نقش حساس‌تری نسبت به مهندسان دیگر دارند.

دکتر حائری افزود: سیاست‌گذاران، دولت‌مردان و دانشمندان دیگر علوم نیز در پاسخ به تقاضاهای بشر نقش دارند اما نقش اصلی را مهندسان ایفا می‌کنند این مهندسان هستند که دانش را به یک محصولی که قابل بهره‌برداری توسط بشر است، تبدیل می‌کنند.

 

استفاده حریصانه بشر از طبیعت عامل اصلی بحران‌های زیست محیطی است

به گفته وی در دو قرن اخیر گفتمان حاکم بر علوم و علوم فنی و مهندسی، کنترل و بهره‌برداری از طبیعت، از سوی بشر بوده است و در این راستا دستاوردهایی نیز به دست آورده است در واقع افزایش سطح کیفی زندگی و توسعه تمام جوانب زندگی بشری و تمامی امکانات تکنولوژیک که امروزه در اختیار بشر است ماحصل تلاش‌های دو قرن اخیر دانشمندان و مهندسان بوده است.

وی با بیان اینکه از منابع طبیعی نیز استفاده حریصانه‌ای شده است تصریح کرد: نتیجه غیر مستقیم و البته ناخواسته چنین رویکردی، مداخله حداکثری در طبیعت، تغییر اقلیم، تخلیه منابع، صدمه دیدن زیست‌بوم دنیا بوده است.

دکتر حائری یزدی یادآور شد: در این گفتمان حاکم که مبتنی بر بهره‌برداری از طبیعت است، ‌بشر و طبیعت به عنوان دو مجموعه مجزا از هم فرض می‌شوند و بشر حق هرگونه مداخله در آن را به خود می‌دهد. 

وی تاکید کرد: این بهره‌برداری حریصانه از طبیعت از یک طرف و افزایش جمعیت جهان از طرف دیگر و محدودیت منابع در چند دهه اخیر، بحران‌های زیست محیطی و بحران تامین منابع به صورت هشدارآمیز درآمده است و پارادایم بهره‌برداری از طبیعت را دچار چالش جدی کرده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که رویکرد مداخله جویانه بشریت در قبال طبیعت در حال منجر شدن به یک فاجعه است افزود: این آینده پرچالش‌، متفکران و دانشمندان را به فکر فرو برده است، مهندسان باید نگرش خود را دست‌خوش تغییرات کنند و خود را برای انجام ماموریتی به شیوه جدید آماده کنند، ماموریتی که دنیایی قابل اعتمادتر و پایدارتر و منصفانه‌تر را فراهم کند.

 

مهندسان باید به نحوی آموزش ببینند که بتوانند تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کنند

وی پیشنهاد کرد: ایده‌ها و پارادایم باید مبتنی بر همکاری و سازگاری با طبیعت باشد نه بهره‌برداری از طبیعت، ما باید مهندسان آینده را به نحوی آموزش دهیم که قادر به اتخاذ تصمیماتی هوشمندانه باشند، تصمیماتی که کیفیت زندگی روی زمین را افزایش دهد نه آنکه به خطر اندازد.

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران تاکید کرد: مهندسان آینده باید ابداع‌کننده طرح‌هایی باشند که مبتنی بر رویکردهای همکاری با طبیعت است، همچنین باید بتوانند در محیطی تصمیم بگیرند که علاوه بر مهندسان و دانش‌آموختگان مهندسی و فنی، افرادی با دانش‌های دیگر نیز حضور داشته باشند و تعامل تکنولوژیک و موضوعات غیر تکنولوژیک اما مهم، چالش بزرگ امروز ماست.

دکتر حائری‌یزدی گفت: مهندسان آینده افرادی هستند که دانش خود را در تعامل با ملاحظات اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و البته اقتصادی پیاده می‌کنند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: امروزه در کشور با بحران‌های متعددی روبرو هستیم و ما پژوهشگران و استادان و دانش‌آموختگان علوم فنی و مهندسی باید به این بحران‌ها توجه داشته باشیم. مهندسان هستند که راه حل این مشکلات را در دست دارند.

به گفته وی وظیفه اخلاقی و انسانی ما ایجاب می‌کند که نسبت به بحران‌های مهمی که در کشور داریم فعالانه عمل کنیم و راهکارهایی ارائه دهیم.

 

راه‌حل معضلات کشور در دست مهندسان

وی با اشاره به اینکه امروزه کشورمان درگیر معضلاتی است که ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه و مدیریت‌های نادرست گذشته است افزود: راه حل بسیاری از مشکلات و معضلات در دستان مهندسان است. مهندسان باید برای این بحران‌ها نظیر بحراب آب، ریزگردها، آلاینده‌های صنعتی، اشتغال، خشک‌سالی و ... چاره‌جویی کنند.

وی تصریح کرد: مهندسان به‌ویژه مهندسان مکانیک باید تلاش‌هایی کوچک اما فراگیر داشته باشند جامعه ما نیازمند چنین‌ تلاش‌هایی است. ما نباید نسبت به معضلات جامعه دچار غفلت شویم. رسیدن به راه حل یک معضل ملی، رسیدن به راهی برای نجات یک مملکت، ملت و حتی تمام مردم است.

به گفته وی پژوهشگران پیشگویان آینده دنیا هستند ما باید آینده ایران را ایمن بسازیم و از بحران‌های متعدد موجود راه حل‌های تکنولوژیک و مهندسی ارائه دهیم که این امر از دستان مهندسان برمی‌آید.

وی تاکید کرد: ما باید برای بحث پیرامون چالش‌های مهم ملی و راه حل‌هایی که پیش رو داریم بیش از پیش کنفرانس مکانیک را به یک بستر مناسب تبدیل کنیم.

 

همایش سالانه بین‌المللی مکانیک برای اولین‌بار در داشگاه یزد

دبیر بیست و چهارمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک در مراسم افتتاحیه با اشاره به اینکه بیست‌وچهارمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک برای اولین بار در دانشگاه یزد برگزار می‌شود گفت: این همایش بین‌المللی از سال ۷۱ در دانشگاه‌های مختلف کشور با حضور جمعی از استادان برجسته داخلی و خارجی و دانشجویان برگزار شده است که در سال ۱۳۹۵ به میزبانی دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

دکتر سیدمحمد بزرگ گفت: هدف از برگزاری این همایش را ارائه آخرین دستاوردهای حوزه مهندسی مکانیک برای آشنایی استادان، صنعتگران و دانشجویان کل کشور و معرفی و شناساندن دانشگاه یزد به‌ویژه حوزه مهندسی مکانیک این دانشگاه به جامعه علمی کشور عنوان کرد.

وی افزود: ۸ استاد برجسته حوزه مهندسی مکانیک سخنران کلیدی این همایش هستند که از این تعداد ۵ سخنران از دانشگاه‌های خارج  از کشور و سه استاد از دانشگاه‌های داخل کشور هستند.

 

در این همایش ۷۵۰ مقاله ارائه خواهد شد

وی یادآور شد: در این همایش سه روزه حدود ۷۵۰ مقاله، ۳۸۰ مقاله به صورت پوستر و  ۳۷۰ مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد که از این تعداد ۲۰ مقاله از دانشگاه‌های خارج از کشور است.

دبیر این همایش، محورهای اصلی همایش را در ۱۴ زمینه حوزه‌های مختلف مهندسی مکانیک از جمله سیستم‌های نیروگاهی، تاسیسات مکانیکی، رباتیک و کنترل، ساخت و طراحی قطعات تجهیزات مکانیکی و ... ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه در این همایش هم مقالات پژوهشی و هم مقالات کاربردی ارائه می‌شود افزود: در طول برگزاری همایش نشست‌های کاربردی با حضور صنعتگران برگزار می‌شود که به موضوعات صنعتی می‌پردازد.

دکتر بزرگ درخصوص برنامه‌های جانبی این همایش گفت: در کنار همایش تعداد ۸  کارگاه آموزشی تخصصی برای دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار می‌شود که دو کارگاه آن از سوی استادان ایرانی خارج از کشور خواهد بود.

وی با اشاره به نمایشگاه جانبی این همایش گفت: هم‌زمان با بیست و چهارمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک ایران، نمایشگاهی در محل برگزاری همایش در دانشگاه یزد در ده غرفه برپا شده که در آن محصولات، تحقیقات و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی و انجمن مهمدسان مکانیک ارائه می‌شود.

 ارائه مقاله از سوی استادان بار علمی همایش را بالا می‌برد

دکتر بزرگ با بیان اینکه این همایش محل تبادل اطلاعات است گفت: از اینگونه همایش‌ها متاسفانه استقبال مطلوبی که باید باشد نیست ما باید برای این امر فرهنگ‌سازی کنیم و برای ارائه  بهتر کارها استانداردهای علمی را بالا ببریم.

وی بر مشارکت بیشتر استادان در این همایش‌ها تاکید کرد و افزود: ارائه بیشتر مقالات از سوی استادان در این همایش‌ها باعث بالا رفتن بار علمی همایش می‌شود و طبیعتا نتیجه بهتری در برخواهد داشت.

تجلیل از حامیان برگزارکننده این همایش از جمله برنامه‌های مراسم افتتاحیه بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا