واحد دریافت خبر یزد فردا: دکتر علی اکبر حداد زاده گفت: یکی از وظایفی که دامپزشکی بر عهده دارد پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام می باشد که در این زمینه در استان یزد تعداد 850 هزار راس انواع دام تحت پوشش این اداره کل قرار گرفته است. در میان این بیماری ها ، بیماری تب مالت از اهمیت ویژه ای برخوردار است . به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب مالت می باید از مصرف هر گونه فراورده لبنی غیر پاستوریزه خودداری نمود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در ادامه تصریح کرد: بیماری مشترک تب مالت یک بیماری خسارت بار است که هم هزینه درمان بالایی را به خود اختصاص می دهد و هم نیروی کار فعال جامعه را تحت الشعاع  خود قرار می دهد. در همین راستا و به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در سال 94 تعداد 332 هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه این بیماری واکسینه شدند و بالغ بر 15 هزار راس دام سنگین تحت خونگیری قرار گرفته و دام های آلوده شناسایی و به کشتارگاه اعزام شدند.

این مقام مسئول همچنین خاطر نشان کرد: ریشه کنی این بیماری کاری سخت و تقریبا ناممکن است به همین دلیل تلاش می شود تا بروز و شیوع این بیماری به حداقل ممکن برسد اما در این راه تنها اقدامات دامپزشکی کافی نیست و همکاری و آگاهی مرم نقش مهمی در این میان دارد.

دکتر حداد زاده با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرم سال و رونق بازار فراورده های لبنی به خصوص فروش پنیر و شیر گوسفندی به صورت محلی به شهروندان توصیه نمود: حتی الامکان از مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و نامطمئن خودداری نمایند و در صورت استفاده از شیر محلی آن را قبل از مصرف بجوشانند و همچنین پنیر غیر پاستوریزه را حداقل 2 ماه قبل از مصرف در آب نمک قرار دهند تا از خطر ابتلاء به بیماری سخت تب مالت در امان بمانند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا