استاد برجسته مهندسی مکانیک ایران در سمینار که روز دوشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در پردیس فنی و مهندسی دانشگاه یزد برگزار شد گفت: اگر می‌خواهیم حیات علمی داشته باشیم و به عنوان یک جامعه با تمدن چندهزارساله حتی زنده بمانیم باید به پرورش اخلاق و ارزش‌های انسانی بپردازیم، یعنی اخلاق را مهندسی کنیم.

دکتر مهدی بهادری‌نژاد افزود: در ایران مشکل و مساله در کشاورزی، صنعت، خدمات، علم و فناوری و غیره نداریم تنها مساله ما اخلاقی و فرهنگی است و تا این مساله حل نشود کشور به شکوفایی علمی، پیشرفت صنعتی و رفاه اجتماعی نخواهد رسید و جامعه از آرامش خاطر و شادی وافر برخوردار نخواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت‌ها برای برطرف کردن مشکلات، بیشتر به علامت‌درمانی می‌پردازند تا علت‌درمانی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم حیات علمی داشته باشیم و به عنوان یک جامعه با تمدن چندهزارساله حتی زنده بمانیم باید به پرورش اخلاق و ارزش‌های انسانی بپردازیم، یعنی اخلاق را مهندسی کنیم.

رعایت اصول اخلاقی عامل موفقیت کشورهای پیشرفته

وی در بخشی از سخنان خود به این سوالات اشاره کرد که چرا سرعت پیشرفت علمی، صنعتی و اقتصادی ما بالا نیست؟ چرا مردم ایران جز شادترین مردم دنیا نیستند؟ چرا مهندسان ایرانی می‌توانند در کشورهای پیشرفته شکوفا شوند ولی در ایران اینگونه نیستند؟ در صورتی که ایران جوانان با استعداد و منابع طبیعی و مالی فراوانی دارد.
وی در ادامه گفت: تفاوت بین کشورهای پیشرفته و عقب مانده در قدمت آنها یا میزان منابع طبیعی قابل استحصال آنها نیست بلکه در رفتارهایی است که در طول سال‌ها فرهنگ و اخلاق نام گرفته است.
وی تصریح کرد: مردم این کشورها از اصول اخلاقی به عنوان اصل پایه، وحدت، مسئولیت‌پذیری، احترام به قانون، عشق به کار، احترام به حقوق دیگران، نظم‌پذیری، ارائه کارهای برتر و تحمل سختی‌ها به منظور سرمایه‌گذاری برای آینده پیروی می‌کنند اما در کشورهای فقیر عده قلیلی از مردم این اصول را رعایت می‌کنند.

ایران به لحاظ اخلاقی کشور فقیری است

این استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، کشور ایران را کشور فقیری دانست و افزود: ما ایرانیان فقیر هستیم نه به این خاطر که منابع طبیعی نداریم یا اینکه طبیعت نسبت به ما بی‌رحم بوده، ما فقیر هستیم به دلیل اینکه رفتارمان چنین سبب شده است.
وی افزود: یک فرد در فعالیت‌های روزمره خود ممکن است به دلایلی از جمله عدم آگاهی از روش درست برای انجام کار، بی‌دقتی، لاابالی‌گری، عدم احساس تعلق به سازمان یا جامعه، عدم تشویق و تنبیه مناسب، خودخواهی و استیصال مرتکب اشتباه یا عملی غیر اخلاقی شود.
وی در ادامه با بیا این سوال که آیا ما به عنوان دانش‌آموختگان دینی به وطن خود در رفع این مشکل نداریم گفت: بی‌دقتی، لاابالی‌گری، عدم احساس تعلق به سازمان و خودخواهی از اساسی‌ترین مشکل ما در پیشرفت به لحاظ کسب رفاه و آسایش و دستیابی به آرامش خاطر و شادی وافر است و دین ما به وطن در کاهش و زدودن این موارد در جامعه است.
وی با اشاره به این مطلب که مهندسان نقش موثری در رفاه و آسایش کنونی بشر داشته‌اند گفت: اولین گام در ادای دین به جامعه و وطن می‌تواند الگو بودن در برخورداری از ارزش‌های انسانی است.

محبت ورزیدن و پیشه کردن تقوا شادی انسان را افزایش می‌دهد

به گفته وی خودخواهی انسان‌ها در انجام کاری خلاف اخلاق برای کسب ثروت و شهرت و یا قدرت بر این باور اشتباه استوار است که این موارد می‌توانند شادی انسان را افزایش دهند.
وی افزود: به اعتقاد من انسان می‌تواند در این باور تجدید نظر کرده و شادی خود را با عشق و محبت ورزیدن بی‌ریا و خدمت‌گزاری بی‌توقع و پیشه کردن تقوا افزایش دهد.
دکتر بهادری‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود با ذکر آیات ۱ و ۲ سوره طلاق، ۱۶۰ سوره انعام و ۹۲ سوره آل عمران همچنین فرموده‌هایی از پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) به اهمیت اخلاق از منظر خداوند و معصومین اشاره کرد.
وی تاکید کرد: ما باید به خاطر خودمان اخلاق را رعایت کنیم تا به آرامش رسیده و شاد باشیم.

ایمنی، سلامت و رفاه عمومی باید اولویت کار مهندسان باشد

عضو پیوسته فرهنگستان علوم گفت: مهندسی که اخلاق‌مند است، ایمنی و سلامت را در طراحی و محاسبات و ساخت دستگاه رعایت می‌کند، از مواد و انرژی استفاده بهینه می‌کند و در نهایت با رعایت اخلاق مهندسی شغل و رفاه و شادی برای خود و جامعه به ارمغان می‌آورد.
دکتر بهادری‌نژاد با اشاره به نقش مهم مهندسان در زندگی مردم یادآور شد: مهندسان می‌توانند نقش مهمی را در توسعه جهان با هدف دستیابی به دنیای آرام و مرفه‌تر ایفا کنند.
وی افزود: از مهندسان انتظار می‌رود خدمات خود را با مراعات بالاترین درجه ایمنی ارائه دهند و ایمنی، سلامت و رفاه عمومی را در اولویت کارخود قرار دهند.
وی در ادامه با اشاره به افزایش بیماری‌ها و مرگ و میر، آلودگی هوا و ... گفت: اخلاق محیط زیستی یکی از موارد مهمی است که باید حتما رعایت شود و تمام مردم به‌ویژه مهندسان اخلاق‌مند مسئولیت خطیری برای جلوگیری از انهدام محیط زیست و احیای آن برای زندگی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان دارند.

مهندسان بعد از معلمان بیشترین تماس را با مردم دارند

دکتر بهادری‌نژاد با اشاره به اینکه مهندسان بعد از معلمان بیشترین تماس را با مردم دارند تاکید کرد: با توجه به شمار زیاد مهندسان در سراسر کشور الگوبودن مهندسان در برخورداری از ارزش‌های انسانی و اخلاق مهندسی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در پرورش ارزش‌های انسانی و اخلاق حرفه‌ای داشته باشد.
وی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه ارائه درس اخلاق مهندسی و مهندسی اخلاق برای دانشجویان می‌تواند بسیار مفید باشد تصریح کرد: سرافرازی صنعتی و پیشرفت اقتصادی کشور را مرهون مهندسانی می‌دانیم که علاوه بر برخورداری از اخلاق مهندسی دارای ابتکار و خلاقیت بوده و ایران را متعلق به خود دانسته‌ و به آن عشق ورزیده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا