سال ۹۵ به فرموده رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است که سازمان‌ها و نهادهای کشور و همه مردم برای تحقق این امر باید اقدامات عملی را انجام دهند. به همین مناسبت رییس دانشگاه یزد با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبر شبکه تابان درخصوص برنامه‌ها و اقدامات عملی دانشگاه یزد در راستای تحقق این شعار توضیحاتی ارائه کرد.

ارتباط مستقیم اقتصاد دانش‌بنیان با اقتصاد مقاومتی

رییس دانشگاه یزد در ابتدای صحبت‌های خود درخصوص اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از جنبه‌های بسیار مهمی که در سیاست‌های کلی دولت نیز دیده شده است توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است. 

دکترمحمدصالح اولیاء با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های تصویب شده دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است که به وزارت علوم واگذار شده تصریح کرد: در این مورد دانشگاه‌ها این مسئولیت را دارند که این برنامه را دنبال کنند و نقش عملی خود را باید در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان جستجو کنند.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل دو جنبه ورود دانش‌آموختگان به صنعت و تاثیرگذاری آنها بر جامعه و انجام پژوهش‌های کاربردی و فناوری می‌تواند به اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند.

وی در خصوص اقدامات عملی که دانشگاه‌ها می‌توانند انجام دهند گفت: یکی از محورهایی که دانشگاه‌ها می‌توانند بحث اقتصاد مقاومتی را دنبال کنند اتاق فکر است که این مفاهیم به دلیل بومی بودن باید به جامعه تبیین شود.

 

لزوم تبیین شاخص‌ها برای اقتصاد مقاومتی

وی تاکید کرد: همه ما باید بدانیم در این راستا به دنبال چه چیزی هستیم و چه شاخص‌هایی را مبنا قرار می‌دهیم و معیارها و هدف‌ها و اینکه روی چه شاخص‌هایی توافق داریم را باید مشخص کنیم.

به گفته دکتر اولیاء شاخص‌هایی که در افق پنج ساله دانشگاه یزد دیده شده، نسبت اعضای هیئت علمی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان است که در حال حاضر دو ونیم درصد است و طبق اهداف برنامه دانشگاه تا سال ۹۹ باید به شاخص ۱۵ درصد برسد.

وی یکی از اهداف و شاخص‌های مهم دانشگاه را خودکفایی و اینکه بتوانند بخش مهمی از بودجه خود را از طریق درآمدهای اختصاصی خود کسب کنند عنوان کرد.

 

دانشگاه‌های کارآفرین

وی با اشاره به اینکه در گذشته دانشگاه‌ها فقط وظیفه آموزش و پژوهش داشتند بیان کرد: درحال حاضر یکی از اهداف، ایجاد دانشگاه کارآفرین است و شاخصی که دانشگاه نسبت به آن سنجیده می‌شود، چه از لحاظ تاثیرگذاری دانش‌آموختگان در صنعت و جامعه و چه از لحاظ ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها ایجاد کارآفرینی است.

 

تاسیس مرکز فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاسیس مرکز فناوری در دانشگاه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این مرکز محل استقرار شرکت‌هایی متشکل از دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه است و در حال حاضر هفت شرکت دانش‌بنیان در این مرکز مستقر است.

وی در ادامه به عنوان نمونه شرکت دانش‌بنیان موتور جستجو‌گر پارسی‌جو را مثال زد و تصریح کرد: این موتور جستجوگر در سطح ملی مطرح است و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که تعداد زیادی از استادان و دانشجویان دانشگاه در آن مشغول به فعالیت هستند.

وی در خصوص اینکه چرا شرکت‌های دانش‌بنیان فقط در حوزه فنی و مهندسی وارد شده گفت: این اعتقاد وجود دارد که همه رشته‌ها پتانسیل تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند اما این امر ساده نیست و باید تقاضای لازم برای محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد.

 

تبدیل علم به ثروت و درآمدهای اختصاصی

وی با اشاره به تولید ثروت براساس علم گفت:‌ تولید ثروت براساس علم این است که دانشگاه بتواند محصولات خود را در جامعه به فروش برساند و از کنار آن درآمد کسب کند. 

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از توانایی‌های علمی در دانشگاه یزد به درآمد تبدیل شده گفت: آخرین شاخص درآمد اختصاصی دانشگاه در این مورد ۲۰درصد است که چهل درصد آن حاصل از پژوهش و فناوری است.

دکتر اولیاء درخصوص اینکه دانشگاه یزد در راستای اقتصاد مقاومتی و اینکه در چه زمانی می‌تواند به لحاظ اقتصادی بودجه‌های خود را تامین کند گفت: اگر درآمد اختصاصی دانشگاه به چهل درصد برسد و بتوانیم حدود ۵۰ درصد از بودجه خود را از این درآمدها کسب کنیم و همچنین اگر سهم درآمدهای پژوهشی را به ۵۰ درصد افزایش دهیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا