نیروگاه مقیاس کوچک صاتنا به ظرفیت 7 مگاو وات در منطقه صنعتی جهان آباد میبد به بهره برداری رسید.

در مراسم افتتاحیه نیروگاه مقیاس کوچک که توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است ، ابتدا دو مگاوات از هفت مگاوات ظرفیت آن آغاز به کار کرد و بخش های دیگر آن به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

مهندس محمدرضا صحتی ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در سخنانی  بازگشت سرمایه گذاری انجام گرفته در بخش تولید پراکنده برق حدود 5/3سال اعلام کرد و گفت: دومین نیروگاه متصل به شبکه توزیع برق یزد با ظرفیت 7 مگاوات در هفته آخر فروردین ماه سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل سنکرون و وارد مدار خواهد شد.

وی راندمان حرارتی بالاتر ، طراحی و اجرای ساده و ارزان نسبت به نیروگاههای بزرگ حرارتی ، راه اندازی سریع ، نیاز به فضای کوچک ، نیاز به آب کم در فرآیند خنک کاری را از مزیت های این قبیل نیروگاهها برشمرد و خاطرنشان کرد: با راه اندازی این مولدها علاوه بر کاهش هزینه های سرمایه گذاری، تلفات انتقال برق نیز به حداقل می رسد.

این مسئول ارتقاء متوسط راندمان نيروگاه هاي كشور از 35 به 42 درصد را یادآور شد و اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 160 مگاوات موافقت نامه معتبر جهت احداث مولد مقیاس کوچک در شرکت توزیع برق یزد صادر شده است.

صحتی اضافه کرد: از این تعداد بالغ بر 70 مگاوات پروانه احداث، 28 مگاوات انعقاد قرارداد و 50 مگاوات در مرحله عقد قرارداد هستند.

این مسئول در صنعت برق استان تولید پراکنده برق  را یکی از محوری ترین برنامه های وزارت نیرو و جزو اولویت های توسعه برق کشور خواند و تاکید کرد: نیروگاههای مقیاس کوچک  از نظر پدافند غیرعامل اهمیت زیادی دارند و در زمان بحران نقش بسيار مهمي را خواهند داشت.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد ادامه داد :  شهرك هاي صنعتي با وجود چنين نيروگاه هايي می توانند در مواقع بحران و اضطرار  فعالیت کنند.

پیش از این سخنان سرمایه گذار و معاون فرمانداری شهرستان میبد نیز در خصوص جزئیات  احداث نیروگاه مطالبی را عنوان کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا