مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: احیای حقوق موقوفات همت و اراده عمومی نیاز دارد

 به گزارش واحد دریافت خبر یزد فردا:، حجت الاسلام غلامرضا عادل صبح امروز در گردهمایی مسئولین حراست دستگاه های اجرایی استان یزد با اشاره به آیات سوره مبارکه عصر گفت: خداوند در این سوره به زمان که مفهوم مقدسی است قسم خورده است و این در حالی است که اکثریت انسان ها از گذشت سرمایه عمر غفلت دارند.

وی در ادامه افزود: ایمان و عمل صالح و توصیه به نیکی ، صبر و مقاومت است که جامعه را از آسیب نگه می دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به رهنمود های مقام معظم رهبری در ابتدای سال و در جوار بارگاه رضوی افزود: این سخنان باید در لحظه لحظه کارکرد ما به عنوان یک منشور حفظ شود.

عادل در ادامه وقف را بارز ترین مصداق انفاق برشمرد و اظهار داشت: وقف یک نهاد ممتاز دینی است که وظیفه دارد تکالیفی را که شرع و قانون برایش تعیین کرده را به انجام رساند.

این مقام مسئول افزود: مردم متدین دار العباده یزد همواره در امور خیر پیش قدم بودند و می بینیم که با وجود دوازده هزار موقوفه، استان یزد پنجمین استان در کشور به لحاظ تعداد موقوفات است.

وی تاکید کرد : سند بالا دستی ما علاوه بر قوانین و آیین نامه ها،  وقف نامه است که می باید در هر موقوفه نیات واقفین اجرایی گردد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با تشریح مسائل شرعی موضوع وقف گفت: طبق نظر و فتوای مقام معظم رهبری بر متولی واجب است عوائد موقوفه را به نرخ عادله روز کسب کند و در راه اجرای نیت واقف هزینه نماید.

عادل در ادامه افزود : ما به عنوان متولی وقف امانت دار هستیم و حتی اجازه تخفیف هم در اجاره بهای موقوفات نداریم لذا باید در این خصوص به جامعه مسائل شرعی وقف را آگاهی بخشی نمود تا این فرهنگ نهادینه گردد.

وی همچنین افزود: حفظ و بازگرداندن حقوق موقوفات به یک همت و اراده عمومی و همگانی نیاز دارد اگر چه همه همکاران ما تمام تلاش خود را در این رابطه به کار بسته اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به این مطلب که وقف برای رفع نیاز های جامعه است افزود: به نظر می رسد که نیاز های جامعه امروزی تغییر کرده و باید در عرصه های علمی، آموزشی، سلامت و درمان، جوانان و غیره  اطلاع رسانی نمود تا همت والای واقفین و خیرین در این حوزه های منجر به وقف جدید گردد.

عادل برخی نیات وقف نامه های گذشتگان را یادآور شد و افزود: در وقف های قدیمی نیاتی از جمله شبیه خوانی و تعزیه داری که هنر آن روز بود دیده می شود و اما هنر امروز ساخت سریال مختار نامه است.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود تا در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی موقوفات در استان باشیم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا