جلسه توجيهي برنامه هاي اجرايی سال ‎9‎5 با حضور مديرکل و معاونين اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و مسئولين نمايندگي ها و ادارات شهرستانهاي استان در محل سالن کنفرانس اداره کل استان يزد برگزار گرديد.

محمدمهدي شرافت در اين جلسه عنوان کرد: يکي از مهمترين مواردي که مسئولين شهرستانها در سال آينده بايد مدنظر قرار دهند ايجاد زيرساخت هاي اساسي براي طرح هاي گردشگري و جذب سرمايه گذار مي باشد که اين مهم با هماهنگي با فرمانداران هر شهرستان تحقق مي يابد.

مديرکل ميراث فرهنگي استان افزود: تمام اقدامات اجرايي در مرکز استان و شهرستان ها بايد باتوجه به اصل موضوع يعني ميراث فرهنگي و همچنين حفظ آثار و ارزشهاي فرهنگي به مرحله اجرا در آيد.

وي خاطرنشان ساخت: در راستاي اجراي برنامه هاي سال ‎9‎5 ابتدا بايد اولويت ها مشخص شده و تعريف گردد، همچنين مشارکت با شهرداريها و دهياريها از مواردي است که مي تواند در حفاظت از بناهاي ارزشمندي که در خطر هستند راهگشا باشد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: لازمه کار ميراث فرهنگي بحث نظارت است و بايد وقت بيشتري براي نظارت با کيفيت عالي به خصوص در بحث مرمت آثار و موزه ها در نظر گرفته شود.

شرافت اظهار داشت: يکي از شاخص هاي اصلي ارزيابي عملکرد بحث ثبت آثار ملي است که بايد در اولويت برنامه ها قرار گيرد و مسئول هر شهرستان بايد با معرفي تک بناها و همچنين محوطه هاي تاريخي ارزشمند مقدمات ثبت اثر تاريخي را فراهم نمايند.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد ارزش سرمايه گذاري انجام شده در سطح استان در سال جاري را چهارصد ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: اين سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلفي از قبيل: کمپ هاي گردشگري، مجتمع هاي بين راهي، کويرنوردي، طبيعت گردي، واحدهاي اقامتي و ... مي باشد، همچنين با توجه به اينکه دهياري ها ظرفيت مناسبي براي سرمايه گذاري دارند اگر در بحث ميراث فرهنگي هدفمند شوند اقدامات خوب و شايسته اي صورت خواهد پذيرفت.

به گفته وي: در بحث صنايع دستي باتوجه به معرفي يزد به عنوان شهر جهاني نساجي سنتي و همچنين شهر ميبد به عنوان شهر جهاني زيلو اقدامات زيادي بايد صورت پذيرد که البته باتوجه به اينکه يک شهر براي کسب مقام شهر جهاني بايد شرايطي را داشته باشد که اشتغال درصد قابل توجهي از مردم شهر به صورت مشهود مهمترين شرط احراز به حساب مي آيد، خوشبختانه شهرهاي يزد و ميبد اين قابليت را دارا مي باشند.

اين مقام مسئول همچنين راه اندازي بازارچه هاي نوروزي صنايع دستي و نظارت مستمر بر روند عملکرد آنها توسط کارشناسان معاونت صنايع دستي را از ديگر برنامه هاي سال ‎9‎5 به خصوص نوروز برشمرد و افزود: در سال ‎9‎4، احياي دستگاه زري بافي سنتي با همکاري کارشناسان استان و پژوهشگاه تهران صورت پذيرفت و اين رشته سنتي و بومي يزد احيا گرديد، همچنين بيش از ‎5‎0 دوره آموزشي شاخص در رشته هاي مختلف نساجي در سطح استان برگزار شد که سيصد و پنجاه نفر تحت آموزش قرار گرفتند که در اين مدت   بيش از صد کارگاه مشاغل خانگي راه اندازي شده است .

گفتني است: در اين جلسه هرکدام از معاونين به بيان اهم اقدامات و اولويت برنامه هاي اجرايي در سال آينده پرداختند و همچنين مسئولين شهرستانها گزارش عملکردي از اقدامات انجام شده در سال جاري و برنامه هاي سال آينده شهرستان را اعلام نمودند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا