رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: تب مالت به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می گردد. 

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: تب مالت به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می گردد. این بیماری منجر به از دست رفتن ارزش های اقتصادی دام های مبتلا و همچنین باعث ابتلای انسان   می گردد و به همین دلیل حائز اهمیت بسیار می باشد. در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان یزد همسو با سایر ادارات دامپزشکی استان، مبارزه همه جانبه با بیماری تب مالت را در برنامه کاری خود قرار داده است.

دکتر محمد عبدالحسین زاده در ادامه افزود: این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد. دام های مبتلا به بروسلوز معمولا در اوایل آبستنی سقط جنین نموده و از آن هنگام تا مدتی پس از آن با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع گردیده، که این مساله زمینه آلودگی  را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می سازد. کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی از دیگر عوارض بیماری تب مالت در دام ها به شمار می رود.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از  326000 رأس سبک و سنگین بر عليه تب مالت واکسینه شده اند.

عبدالحسین زاده در پایان ضمن اعلام نظارت هاي دامپزشکی بر چرخه تولید، توزیع و عرضه انواع فراورده های خام دامی مثل شیر و گوشت به مردم توصيه كرد براي عدم ابتلاء به تب مالت، از فراورده هاي پاستوريزه استفاده نمايند و در صورت استفاده از شير غير پاستوريزه آن را بجوشانند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا