مکتب‌خانه قدیمی میبد، میراث بانویی که ده‌ها سال به کودکان این شهر قرآن می‌آموخت، با نیت‌های خیرخواهانه وارثان او به یک مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تبدیل شد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" «حاجیه ملا سکینه کریم‌زاده میبدی» مکتب‌داری بود که بیش از 60 سال پیش خانه‌ خود را به مکتب‌خانه‌ای تبدیل کرده بود تا نسلی از کودکان میبدی با آموزه‌های قرآن کریم مانوس شوند و خواندن و نوشتن بیاموزند.
وراث این بانوی مهربان پس از سال‌ها، با نیتی پاک و خیرخواهانه تصمیم گرفتند راه این بانوی خیراندیش را ادامه دهند و چراغ این خانه را با اهدا به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنان روشن نگه دارند تا نوای دل‌انگیز قرآن در فضای این خانه سنتی باز هم طنین‌انداز شود و آموزه‌های برگرفته از مکتب پاک اسلام و کتاب الهی در جان و دل فرزندان این شهر بنشیند.
گشایش این مرکز جدید کانون - که دومین کتاب‌خانه کانون در شهر میبد است - از آن جهت دارای اهمیت است که اولین مرکز کانون این شهر را نیز «حاج جلال خلیلی» خیری نیک اندیش به کانون اهدا کرد و هم او و فرزندش، مسیر را برای اهدای دومین مرکز به کانون هموار کردند.
در آیین گشایش این مرکز که روز 12 بهمن در آغازین روز دهه فجر انقلاب اسلامی سال 1394 برگزار شد، استاندار یزد و مدیرعامل کانون و جمعی از مسوولان استانی و شهری حضور داشتند و دکتر محمدعلی کریم‌زاده میبدی برادرزاده بانوی میبدی و از متخصصان صاحب نام مرکز ناباروری مادر یزد در سخنانی بر اهمیت توجه به تربیت کودکان تاکید کرد.
سخنان ادیبانه این پزشک حاذق و مرد نیک‌اندیش در حضور مسوولان، تصویری از نیم قرن گذشته محله‌ای را مقابل چشم حاضران قرار داد که در آن کار، زندگی، اخلاق، مناعت طبع، اعتماد به نفس و پاکی و صداقت جریان داشته است.
او گفت وقتی به گذشته این محله بازمی‌گردم، احساس حسرت به من دست می‌دهد و دلم می‌خواهد مثل آن موقع زندگی در آن شکل بگیرد و آن اصولی که مردم رعایت می‌کردند و محترم و مقدس بود همچنان حفظ شود و به راحتی فراموش نکنیم.
کریم‌زاده توضیح داد که بیشتر مردم این محله - که مکتب‌خانه در آن واقع شده است - زیلوباف بودند و حتی به تولید نخ می‌پرداختند اما اکنون آن کوچه‌ها، چینه‌ها و دیوارها با کمال بی‌مهری برچیده شد و آن جریان زندگی و آسایش مردم را به هم زدیم. آن نوع زندگی زیبا بود و در آن تلاش و صداقت موج می‌زد، زیاده‌خواه نبودند و درآمدشان سطح زندگی آن‌ها را جواب می‌داد.
این پزشک متخصص زنان در ادامه تصریح کرد که باید قدر خودمان و فرهنگ‌مان را بدانیم. او گفت: نباید زندگی ما مصداق مَثَل «مرغ همسایه غاز است»، باشد، نباید خودمان را ببازیم، مزیت‌های فرهنگی ما از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بالاتر است و از دست‌اندرکاران کانون می‌خواهم کودکانی را پرورش دهند که بتوانند خود و کشور و فرهنگ‌شان را بشناسند، دایم ننالند و در مقابل سختی‌ها بایستند و نشکنند.
کریم‌زاده در پایان اظهار امیدواری کرد که این مرکز کانون، تامین کننده هدف‌های بزرگی باشد.
در این آیین سید محمد میرمحمدی استاندار یزد، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون و حسین فلاح فرماندار میبد سخنرانی کردند.
پروفسور عباس افلاطونیان موسس بزرگترین مرکز ناباروری خاورمیانه و پایه‌گذار بیمارستان افلاطونیان بم و از دوستان دکتر کریم‌زاده با تمجید از این خیر نیکوکار گفت: تمامی وجود او سرشار از عشق به بچه‌ها و مردم میبد و کمک به مادرانی است که می‌خواهند فرزند خود را به دنیا بیاورند و البته این علاقه با عشق به فرهنگ، و ادبیات اصیل این کشور آمیخته شده است. من به این عشق درود می‌فرستم.
حسین فلاح فرماندار میبد نیز توضیح داد که دکتر کریم‌زاده برخی از روزهای هفته به زادگاه خود می‌آید و به درمان بیماران کم بضاعت می‌پردازد و این اقدام خیرخواهانه فرهنگی او نیز روحیه، و حرکت‌های خوبی را در جامعه ایجاد می‌کند. ما به کمک خیران در این عرصه‌ها نیازمندیم.
در ابتدای این آیین نیز عباسعلی دانافر مدیر‌کل کانون استان یزد گشایش این مرکز را در محله «بشنیغان» میبد برای کودکان مبارک دانست چرا که چراغی به چراغ‌های کانون مهربانی اضافه شده است.
او گفت: گشایش این مرکز با دیگر مراکز کانون متمایز است چرا که در این مکان مقدس سال‌های سال، نوری نشات‌گرفته از دل‌های پاک کودکان و آیات مبارک قرآن روشن بوده است و اکنون کانون افتخار این را دارد که با همت بلند دکتر کریم‌زاده این چراغ را دوباره احیا کند.
در پایان این آیین لوح‌های سپاس جداگانه ای از سوی استاندار، مدیرعامل کانون و مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد به دکتر کریم‌زاده اهدا شد. همچنین با اهدای لوح‌های دیگری از فرماندار، شهردار و مسوول مرکز شماره 2 میبد نیز قدردانی شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا