یزدفردا"حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی: نیجریه که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک شیعه در آن وجود نداشت به برکت حوزه علمیه قم باعث شد تا کسانی مثل شیخ ابراهیم زاکزاکی تربیت شوند و حوزه‌هایی را در همان کشور مظلوم نیجریه تشکیل دهند و در طول بیست سال بالای ده میلیون نفر شیعه‌ را تربیت نمایند. و تشکیل آن به برکت انقلاب و با پایداری و فداکاری شما مردم است. این عزت اسلام، انقلاب و ملت ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی چهارشنبه دوم دیماه در شب شعر اوج هنر ویژه شهدای گمنام حسینیه امیرچقماق در سخنانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این محفل به تبیین و اهمیت جایگاه شهدا در پیروزی و نشر انقلاب اسلامی پرداخت. وی اشاره‌ای هم به حوادث اخیر نیجریه داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی اظهار داشت:‌ با بزرگداشت و تثبیت خاطره شهیدان گمنام حسینیه امیرچقماق و تجلی دادن اینگونه مراسم و دعوت هنرمندان جلوه بارزتری از حادثه دفن شهدا در میدان امیرچخماق را ماندگارتر می‌کنیم و جلوه‌ای است از ماندگاری آن حادثه تاریخی و ماندگاری که باید به عنوان چراغ راه ما یزدی‌ها بلکه چراغ راه همه پیروان ارزش‌ها ثبت باشد. واقعه‌ای که امیدواریم برای تاریخ یزد به عنوان یک حادثه بسیار ماندگار در طول تاریخ موجب الهام نسل‌های آینده ما شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد:‌ هر چیز و هرکاری در این دنیا معیار و مقیاس و میزانی دارد. هزاران سال از عمر این انسان گذشته انسان‌هایی آمده‌ و رفته‌اند انسان‌هایی که انسانیت خود را نشان داده‌اند میزان  و معیار انسانیت انسان چیست؟ یکی از فرمول‌هایی که تا به حال برای این امر آمده این است که ببینیم انسان‌ها برای دیگران از خودشان چه چهره‌ای را نشان می‌دهند. وقتی انسان‌ها در مقایسه با همدیگر قرار می‌گیرند حداقل به چهار دسته تقسیم می‌شوند: 1. انسان‌های به شرط لا (حسود) من بمانم و دیگران نمانند. ناسونالیست‌ها و فاشیستها اینگونه‌اند. 2. انسان‌های لابه‌شرط (بی‌تفاوت) ما بمانیم دیگران زنده بمانند یا نمانند،  ارزش‌ها در جامعه پیاده شود یا نشود برای ما فرقی نمی‌کند 3. انسان‌های به شرط شیء؛ ما داشته باشیم دیگران هم داشته باشند؛ نه بی‌تفاوتند نه حسود. حیوانات هم این چنین‌اند. 4. انسان‌های ایثارگر؛ ما نباشیم تا دیگران باشند، ما فدا شویم تا دیگران زندگی کنند. ایثار می‌کنند گرچه خود نیاز دارند.

سخنران محفل با بیان اینکه اگر بخواهیم ببینیم جامعه یا هر بخشی از آن چه جایگاهی از انسانیت را دارند باید با انسان‌های ایثارگر مقایسه کنیم، گفت: ایثار دو عنصر اساسی دارد: ‌فداکاری و انگیزه (نیت) هر دو باید درکنار هم باشد. شهیدان، ایثارگران، جانبازان، خانواده‌های معظم آنها در عرصه دفاع مقدس و اکنون درعرصه دفاع از ارزش‌های دفاع مقدس و اسلام ناب در بیرون از مرزها دارند با این عنصر کار می‌کنند اگر یکی از این دو عنصر در انسان تبلور یابد در مقایسه با دیگران از انسانیت برتری برخوردار است. وی افزود:‌ خدا آموزه‌های دینی خود را در همه عرصه‌های توحیدی برای تربیت چنین انسان‌هایی نازل فرموده است. آیات و روایات و سنن اهل‌بیت(ع) آمده تا روشن کند ما در چه مقیاسی از انسانیت قرار داریم. و امام با چنین یاراتی نظامی را پدید آورد که تمام نظام‌های سلطه‌پذیر و سلطه‌گر را تحت‌الشعاع قرار داد. امام(ره) با کمک چنین یارانی توانست نظامی را در این کشور نهادینه کند که نه سلطه‌گر باشد نه سلطه‌ستیز. هنر امام(ره) به برکت یارانش این بود که مردم را از دو اسلام متحجرانه و سکولار و لیبرالیستی جدا کرد و در قالب اسلام ناب محمدی وارد نمود. اگر امام توانست این هنرمندی را به جهان بشریت عرضه کند به برکت همین ایثارگری‌ها بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدرسی ضمن تأکید بر اینکه ما امروز اگر در دنیا حرکت‌های ارزشی را می‌بینیم همه به برکت همین نهاد و نظامی است که چنین خون‌هایی به پای آن ریخته شده، گفت:‌ امروز بالای ده میلیون شیعه در کشوری در قلب آفریقای مظلوم به نام نیجریه زندگی می‌کند که این چنین مورد ستم قرار می‌گیرد امروز که پرده‌ها کنار رفته و بخشی از آن واقعیت‌ها روشن شده همه باید قدردان این نظام باشیم. و دیدیم کشوری که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک شیعه در آن وجود نداشت به برکت حوزه علمیه قم و تحصیلات عالیه باعث شد تا کسانی مثل شیخ ابراهیم زاکزاکی تربیت شوند و شاگردانی را تربیت کنند و حوزه‌هایی را در همان کشور مظلوم نیجریه تشکیل دهند و در طول بیست سال بالای ده میلیون نفر شیعه‌ای که تجمع آنها در اربعین بالای میلیون‌ها نفر است. و تشکیل آن به برکت انقلاب و با پایداری و فداکاری شما مردم است. ذره ذره مقاومت و فداکاری شما در مقابل شدائد مأجور عندالله و عندالرسول است. اگر نبود این مقاومت‌ها و تسلیم می‌شدیم امروز چنین میراثی را نداشتیم که شیعه در دنیا چنین بدرخشد و دشمنان را بلرزاند. این عزت اسلام، انقلاب و ملت ایران است.

 امام جمعه بخش مرکزی یزد در پایان اظهار داشت:‌ ما امروز از همه کسانی که دست‌اندرکار جریان فاجعه نیجریه بودند-چه گروهکهای تکفیری چه ارتش و دولت نیجریه- می‌خواهیم که بزرگان حوزوی و شخصیت‌های جلودار فکری آن کشور از جمله شیخ ابراهیم زاکزاکی را به جای خودشان برگردانند. این جنایت خیلی عمیق بوده است. چندین خمپاره درست در حسینیه فرود آمده بسیاری از مردم وضعیتشان معلوم نیست. این یکی از فاجعه‌های عمیقی است که در جامعه بشریت به این فرم پدید آمد. و متأسفانه هیچ یک از مجامع بین‌المللی هم در این جریان ورود پیدا نکردند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: ‌شیعیان من بدانید حقی که شما به گردن ما اهل‌بیت(ع) دارید به مراتب بیشتر از حقی است که ما اهل‌بیت(ع) به گردن شما داریم... آنها به خاطر ما تکه‌تکه می‌شوند سختی‌ها تحمل می‌کنند جانشان را فدا می‌کنند ولی ما در آن زمان نیستیم که جانمان را فدا کنیم. 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا