یزدفردا"دکتر سید علی موسوی راد:‌ تراز و بستر یک جامعه سالم، خانواده سالم است. اگر یک خانواده سالم باشد انسان ‌های سالم و صالح هم از آن خارج می‌شوند. ظهور یعنی تکامل. مردم زمان‌های قبل هم به امام رسیدند اما چون جامعه بالغ نبود فرصت‌ها از دست رفت و فجایع پدید آمد الان هم اگر نهاد خانواده و جامعه در حوزه انسان عملکرد درستی نداشته باشد این اتفاقات و بلکه بدتر از آن به وقوع می‌پیوندد.

 واحد دانش‌آموزی فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) دومین نشست کارگروه خانواده‌ی خود را با موضوع «بازی‌های روانی خانواده» از سلسله بحث‌های «خانواده منتظر» با حضور دکتر سید علی موسوی‌راد؛ دکترای حرفه‌ای روانشناس و مؤسس کلینیک پزشکی روانشناسی اسوه در یزد برگزار کرد. در این نشست که جمعی از والدین مهدی‌یاوران واحد دانش‌آموزی فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) حضور داشتند دکتر موسوی راد پیرامون چگونگی ارتباط والدین با یکدیگر و تأثیر آن بر فرزندان نکاتی را بیان نمود.

دکتر موسوی راد در ابتدا در تبیین اهمیت و جایگاه خانواده به این کلام‌ رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر اینکه ما در حوزه علوم مربوط به خانواده 20 سال عقب‌افتادگی داریم و با یک حرکت الهی و انقلابی باید این عقب‌افتادگی را جبران کنیم اشاره کرد و گفت‌: ما باید زمینه‌ساز ظهور باشیم و ظهور در جامعه شیعی، الهی، ولایی و اسلامی محقق می‌شود و اگر این جامعه شرایط و بلوغ لارم را نداشته باشد قطعاَ این امر مهم اتفاق نمی‌افتد.

موسوی‌راد ادامه داد: از دیدگاه اسلامی ما برای آفریده‌های خدا ارزش‌های بالایی قائلیم، زیرا ما هرچه بکوشیم نمی‌توانیم به ذره‌ای از عظمت کار خدا پی ببریم. وی با اشاره به شگفتی‌های موجود در انسان، کره زمین، کهکشان‌ها و خلقت‌های خدا و اینکه آیات زیادی برای شناخت خدا وجود دارد گفت: همه اینها آیات است اما آیه اعلی خلقت انسان، آرامش و خانواده است. خداوند عالی‌ترین آیه خود را خانواده و قرار دادن زوج برای رسیدن به آرامش قرار داده که می‌شود نهاد خانواده. و تراز و بستر یک جامعه سالم خانواده سالم است. اگر یک خانواده سالم باشد انسان‌های سالم و صالح هم از آن خارج می‌شوند. اسلام دارای دیدگاه خانواده محور است و در رأس آن هم مادر است. وی افزود: ظهور یعنی تکامل. مردم قبل هم به امام رسیدند اما چون جامعه بالغ نبود فرصت‌ها از دست رفت و فجایع پدید آمد الان هم اگر نهاد خانواده و جامعه در حوزه انسان عملکرد درستی نداشته باشد این اتفاقات و بلکه بدتر از آن به وقوع می‌پیوندد. خانواده هم با ازدواج تعریف می‌شود.

وی با اشاره به بخشی از واقعیت‌های پیرامون ما همچون اعتیاد، مشکلات ازدواج (وجود ازدواج سفید)، شاخص‌های اجتماعی و... گفت: متأسفانه شاخص‌های دین در ما خیلی کمرنگ است؛ نمازهایمان خیلی کم‌مایه است از لحاظ صبر بسیار کم حوصله هستیم. جوانان و خانواده‌های ما نیاز دارند سواد خودشان را بالا بیاورند. ما هنوز نمی‌توانیم پاسخ سؤالات فرزندانمان را بدهیم ما هنوز در ارتباطات خانواده نمی‌دانیم باید چه کنیم.

سخنران این نشست پیرامون بحث تحلیل رفتار متقابل گفت:‌ ما باید دائم بدانیم چگونه باید ارتباطاتمان را باهم برقرار کنیم. متأسفانه بیشترین نوع آموزش ما با کلام است و بدترین نوع روش آموزشی روش کلامی است. امام صادق(ع) می‌فرماید: «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم...» مردم را با غير زبان خود دعوت كنيد. ولی ما داریم با زبان و با زبان تحقیر عمل می‌کنیم. باید روش‌هایمان را عوض کنیم.

دکتر موسوی‌راد به مهارت‌های زندگی از قبیل خودآگاهی، همدلی، تصمیم‌گیری، ارتباط فردی، خلاقیت، نقادی، کنترل استرس و مدیریت هیجان و... و نقش آن‌ها در بهبود روابط نیز اشاره نمود.

«همنام گل‌های بهاری» (سیره و روش رسول اکرم(ص) در حوزه خانواده و جامعه) و «امیر گل‌ها» (سیره و روش امام علی(ع)) دو کتابی بود که دکتر موسوی‌راد به خانواده‌ها پیشنهاد داد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا