یزدفردا "رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره مصوبه سنا و دولت آمریکا گفت: وقتی افراطیون و مخالفان سیاست های دولت آمریکا برای بهم زدن برجام، قوانین سیاسی تصویب می کنند، دولت آمریکا که می خواهد به تعهدات خود پایبند باشد، به مخالفت بر می خیزد و تضمین داده حتی اگر لازم باشد قانون را متوقف می کند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز -سه شنبه- در دیدار اعضای جبهه مستقلین و اعتدال گرایان،با بیان این مطلب به کارشکنی های تندروها در مسیر رفع دشمنی ها، تهدیدها و تحریم ها به نگاه های سیاسی در پارلمان، سنا و دولت آمریکا استناد کرد و افزود: این نشان می دهد که قدرت های جهانی، پی برده اند که ضدیت با ایران به نفع هیچ قدرتی نیست.

وی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در ابعاد داخلی و خارجی، بر دست آوردهای دیپلماسی این دولت در فضای بین المللی تأکید کرد و گفت: دنیا هم در عمر کوتاه دولت آقای روحانی، متوجه افکار اعتدالی ملت ایران و سیاست های اصولی نظام جمهوری اسلامی شده است و مسؤولان سازمان ها و مجامع بین المللی پی بردند که اکثریت مردم ایران با اندیشه های اعتدالی، از افراط و تفریط و دمیدن بر آتش جنگ بیزارند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، انتخابات اسفندماه را میدان بسیار مناسبی برای اثبات بلوغ سیاسی مردم ایران، مخصوصاً قشر جوان دانست و گفت: همراهی همه مسؤولان در همه سطوح با مردم در این انتخابات، نمایندگانی را به هر دو مجلس می فرستد که تبلور آرای مردمی خواهند بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخابات سال 92 را انتخاباتی پرشور و با حضور نمایندگان و نامزدهای همه ی تفکرات سیاسی جامعه دانست و گفت: نتیجه آن انتخابات، دولتی بود که کارهای بسیار خوبی برای جامعه کرد و حل مسأله هسته ای یکی از نمونه هاست.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر «شرایط ویژه منطقه به خاطر شکل گیری و گسترش پدیده شوم تروریسم»، گفت: نوع جنگ های این گروه با جنگ های جهانی اول و دوم متفاوت است، اما بسیار خطرناک تر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح چگونگی شکل گیری ساختار سیاسی، نظامی و مالی تروریست ها در عراق و سوریه، گفت: با ایجاد هسته، در کشورهای مختلف بذرپاشی کرده اند و ریشه کنی آنها، یکی از کارهای سخت و زمانبر عقلای جامعه بشری است که نباید زمان را از دست داد و از آن غفلت کرد.

وی آموزش های تروریست ها برای کارهای انتحاری و تبلیغات فراوان آنها برای جذب جوانان را نشانه ای از برنامه های خطرناک برای به هم زدن امنیت جوامع بشری دانست و گفت: نیجریه یکی از مصادیق تازه برای میدان کارهای تروریستی است که حتی دختران را به جرم تحصیل می ربایند، می کشند و شیعیان را به خاک و خون می کشند.

هاشمی رفسنجانی، افغانستان و پاکستان را کانونی دیگر برای ایجاد و انتشار گروه های خطرناک تروریستی دانست و با اشاره به اتفاقات چند سال اخیر، گفت: علی رغم حضور ناتو در افغانستان، تروریست ها هر نوع شرارتی را که بخواهند، انجام می دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از تمرکز گروه های تروریستی در لیبی، گفت: با استفاده از فضای بی ثباتی سیاسی آن کشور، تروریست های سراسر جهان در آنجا جمع و سازماندهی می شوند و برای اقدامات تروریستی به کشورهای هدف می روند که انفجار فرانسه و هواپیمای روسیه در صحرای سینا، از جمله کارهای آنهاست.

برخی با موضع گیری های غیرعقلی و غیرمنطقی به جایگاه رفیع رهبری و ولایت فقیه صدمه می زنند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط سیاسی داخل کشور اشاره کرد و با ابراز تأسف از میدان داری بعضی از تندروها و استفاده های افراطی از تریبون های رسمی، گفت: متأسفانه برخی به گونه ای در مورد رهبری سخن می گویند که گویی تنها، خود را نائب و نماینده ایشان می دانند و عده ای حرف های خود را به گونه ای منتسب به ایشان می کنند که با توجه به موضع گیری های غیر عقلی و غیر منطقی خود، علاوه بر مخدوش کردن اذهان مخاطبان، به جایگاه رفیع رهبری و ولایت فقیه صدمه می زنند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید مؤکد بر «مردمی بودن نظام» و نقش آنها در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی از زمان مبارزه تا پیروزی و سپس دفاع مقدس، سازندگی و تاکنون، گفت: متأسفانه عده ای دانسته یا ندانسته با رفتار و گفتار عجیب، نسنجیده و غیرمنطقی خود دارند پایگاه مردمی نظام را ضعیف می کنند.

وی با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در کشور ایران که علاوه بر پیروان ادیان و مذاهب مختلف، قومیت های گوناگونی هم دارد، گفت: خدای ناکرده اگر روزی جایگاه حقیقی و حقوقی ولی فقیه در کشور ضعیف شود، دشمنان به اهداف خود در تجزیه ایران نزدیکتر می شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اتفاقات ریز و درشتی که در طول انقلاب اسلامی برای ایجاد تفرقه بین مردم رخ داد و حضور ولایت فقیه و مردم، جلوی آنها را گرفت، گفت: انتخابات، نقطه عطفی برای تقویت این دو بعد است که باید تمام شرایط مصرح در قانون اساسی، برای برگزاری پرشور آن فراهم شود.

حق الناس خواندن رای مردم از سوی رهبری، یک فتوای دینی از یک فقیه سیاسی است
وی حق الناس خواندن رأی مردم از سوی رهبری نظام را یک فتوای دینی و محکم از یک فقیه سیاسی خواند و گفت: نباید بگذاریم هر کاری که به حضور حداکثری مردم لطمه می زند، به نام دفاع از انقلاب صورت گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور فعال احزاب را شیوه مرسوم مردم سالاری در کشورهای دنیا دانست و گفت: تعدّد احزاب در قانون اساسی نیز آمده و امروز احزاب فعالیت های خوبی در کشور دارند که می توانند در مقاطع حساسی از جمله زمان انتخابات، با تشکیل جبهه ها، خلاء وجود احزاب بزرگ را پر کنند.

هاشمی رفسنجانی در این جمع شامل نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و دبیران کل و استانی احزاب افزود: جبهه مستقلین و اعتدال گرایان دو عنوان خوب برای فعالیت های سیاسی شماست، که هم از دو جناح مرسوم در کشور مستقل هستید و هم با مشی اعتدال،به ترویج فرهنگ اسلام و گفتمان انقلاب می پردازید.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اهمیت انتخابات برای تشدید فعالیت های احزاب، به انتخابات اسفندماه اشاره کرد و گفت: این انتخابات میدانی خوب برای نشان دادن عقلانیت، منطق گرایی، استدلال پذیری، قانون گرایی و عمل به تصریحات قانون اساسی در جهت برگزاری یک انتخابات متناسب با شأن جمهوری اسلامی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم پرهیز از تشنجات سیاسی و بیان مواضع بدون بد اخلاقی های سیاسی و با حفظ خونسردی و آرامش، گفت: مردم وقتی استدلال و منطق را در سخنان کسی ببینند، مروّج آن افکار و حرف ها می شوند که نمونه این برخورد را در شیوه های گفتاری و نوشتاری دکتر علی مطهری در مجلس و رسانه ها شاهدیم.

اگر شما دو نفر از هم جدا نشوید، انقلاب حفظ می شود
همچنین در آغاز این دیدار حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی با ارائه تحلیلی تاریخی از سال 1341 تاکنون به مقاطع حساس انقلاب اشاره کرد و درباره زمان رحلت امام خاطره ای را ذکر کرد که امام راحل دست آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی را در هم گذاشتند و گفتند اگر شما دو نفر از هم جدا نشوید و تا زمانی که با هم باشید، انقلاب حفظ می شود.

یادگار شهید بزرگوار محراب، آیت الله اشرفی اصفهانی، با اشاره به اتفاقات تأسف بار در دولت های نهم و دهم و همچنین نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ایجاد شور و اشتیاق مردم در انتخابات یازدهم، گفت: وقتی مردم اتفاقات مربوط به ردّ صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را دیدند و شنیدند، با رأی معنادار خود، بر جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در جامعه و نظام تأکید کردند.

قدرت علی حشمتیان، نماینده ادوار و نائب رئیس خانه احزاب ایران ،دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و دکتر محمدعلی وکیلی، عضو نمایندگان ادوار مجلس و مدیر مسؤول روزنامه ابتکار به بیان دیدگاه های خود درباره مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

حشمتیان با ارائه گزارشی از انتخابات درونی خانه احزاب ایران، برنامه های 38 حزب عضو خانه احزاب را برای انتخابات اسفندماه در جهت تقویت پایه های نظام دانست و گفت: مردم به روش اعتدالی روی آوردند که از اندیشه های امام راحل و رهبری نظام است.

علی مطهری نیز با اشاره به اندیشه های بلند شهید مطهری در کتاب «نهضت های اسلامی در 100 سال اخیر»، گفت: رخنه فرصت طلبان یکی از آسیب های نهضت اسلامی است که وارد صحنه می شوند و انقلابیون راستین را به حاشیه می رانند و مسیر انقلاب را تغییر می دهند.

وی افزود: متأسفانه چنین حالتی در کشور ما نیز پیدا شده که عده ای به دنبال چنین هدفی بودند و هستند و ما از آیت الله هاشمی تشکر می کنیم که در این مدت با صبر و استقامت اجازه ندادند این اتفاق در مسیر انقلاب بیفتد.

مطهری توهین ها، تخریب ها و بهانه جویی های عجیب و غریب علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی را به خاطر تیزبینی های سیاسی ایشان دانست و با یادآوری تیزبینی های شهید مطهری در مسائل فکری و ایدئولوژی، گفت: شخصیت های بزرگوار باید انحرافات را بفهمند و برای مقابله ی با آنان بکوشند.

وکیلی نیز با اشاره به مقاله ثقلین نظام که اخیراً نوشته، به خرده گفتمان های اصولگرایی و اصلاح طلبی اشاره کرد و گفت: آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی به مثابه ثقلین نظام هستند که هر گاه اتحادشان حفظ شود، امید به جبهه انقلابیون تزریق و ناامیدی و یاس به اردوگاه خناسان و دشمنان پمپاژ می کرد.

وی افزود: جدا کردن هاشمی از خیمه نظام، ناشدنی و البته آرزوی آدم های کوچک داخلی و دشمنان خارجی می باشد.

بر اساس فصل 203 از متن بودجه سال آینده آمریکا - که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شد- اگر شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می توانستند وارد خاک آمریکا می شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه نوشت: نامه آقای کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت آمیز برجام و بهره مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه دار کند.

جان کری وزیر خارجه امریکا 2روز پیش در نامه ای به محمدجواد ظریف اطمینان داد دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای دراختیار خود اجازه نخواهد داد قانون جدید ویزا مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا