یزدفردا" محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز شنبه 26 دی ماه روز اجرای برجام را روز مهم و در عین حال روز دشواری عنوان کرد.


رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان دوشنبه شب در برنامه نگاه یک که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط با برجام و دستاوردهای حاصل از آن سخن می گفت در پاسخ به صحبت‌های مجری این برنامه که ابراز تشکر مردم از ظریف را به وی اعلام کرد، گفت: بنده نیز از مردم خوبمان برای حمایت‌ها و مقاومت‌ها و همچنین دعاهایی که در طول دو سال و نیم گذشته برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان انجام دادند تشکر و قدردانی می کنم.

ظریف ادامه داد: دستاورد حاصله را خدمت مقام معظم رهبری، مردم عزیز ایران، ایثارگران و خانواده‌های شهدای هسته‌ای که در روز گذشته (یکشنبه) این توفیق را داشتیم که در خلال مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهور خدمت آن‌ها شرفیاب شویم تبریک می گویم.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در چند سال اخیر گفت: آنچه که اتفاق افتاد این بود که جمهوری اسلامی ایران توانست با قدرت منطق در برابر 6 قدرت که خود را به غلط نماینده جامعه جهانی می دانند بنشیند، گفت‌وگو کند و از حقوق و خواسته ملت ایران دفاع کند.

ظریف با اشاره به نتایج حاصل از این مذاکرات و تامین منافع ملت ایران در این چارچوب افزود: همه این توفیقات مرهون پایداری و انتخاب هوشمندانه مردم است آن‌ها با مقاومت خود در طی سال‌های گذشته اجازه ندادند که طرف مقابل احساس کند می تواند خواسته خود را به ملت ایران محقق کند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان بار دیگر با تشکر از مقام معظم رهبری اظهار کرد:‌ایشان با دید پدرانه و مشوقانه ما را در این جریان هدایت کردند، دعا کردندو آقای رییس جمهور نیز در این زمینه کمک های زیادی را انجام دادند.

ظریف با اشاره به فرصت ایجاد شده برای کشور در نتیجه اجرای برجام تصریح کرد: ما باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم. همه مردم باید از این فرصت استفاده کنند و شریک این فرصت هستند و اکنون تمام کسانی که در عرصه فناوری و مذاکره زحمت کشیده‌اند می توانند در برابر این ملت بزرگ احساس کنند که مقداری دین خود را به این مردم ادا کرده‌اند.

در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش می شد ظریف در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در روز شنبه 26 دی ماه که روز اجرای برجام بود چه احساسی داشتید گفت: روز آخر روز دشواری بود به این دلیل که جمهوری اسلامی ایران اقدامات و تعهدات لازم را انجام داده بود و برخی از بحث ها و کارهای فنی در مورد مشخصات برنامه آینده باقی مانده بود. 7- 8 ساعت طول کشید که توانستیم توافق همه را کسب کنیم.

وی با اشاره به برخی از اختلافاتی که بعضا در جریان مذاکرات بین گروه 1+5 و حتی کشورهای غربی، عضو این گروه پیش آمده است تصریح کرد: گروه 1+5 یک مجموعه منسجمی نیست گرچه در سال های گذشته به نحوی تلاش کرده بودند که اختلافات درونی خود را بپوشانند ولی در طول این دو سال و نیم مذاکرات شاهد این بودیم که در داخل خود آن‌ها اختلافاتی هست و حتی کشورهای غربی عضو گروه 1+5 در مواردی با یکدیگر اختلافات اساسی پیدا می کردند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در این دور نیز اختلافاتی بین آن‌ها ایجاد شد ادامه داد: این احتمال وجود داشت که کار عقب بیفتد و همکاران ما زحمات سختی را کشیدند که این اتفاق نیفتد . قرار بود که ساعت 11 و نیم صبح به وقت وین به دیدار آقای آمانو برویم و بعد در حدود ساعت 12 الی 12 و نیم بیانیه مشترک از سوی خانم موگرینی و من قرائت شود ولی کار ساعاتی به تعویق افتاد.

ظریف با بیان اینکه در این مذاکرات در همه مراحل کار خداوند یار و همراه مردم و نمایندگان این مردم در طول مذاکرات بود ادامه داد: همان طور که گفتم قرار بود این اتفاق در ساعت حدود 12 و نیم صبح رخ دهد ولی کار تا ساعت 9 و نیم شب به وقت وین به طول انجامید و یکی از طرف‌های عضو گروه 1+5 گفته بود که اگر شنبه نشد وقت همچنان هست و می توان کار را دوشنبه و یا سه شنبه انجام داد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه در وین غیر از وزرای خارجه ایران و آمریکا وزرای دیگری نبودند و یکی از طرف‌هایی که در وین نبود گفته بود که چه عجله‌ای برای انجام کار هست افزود: ما از این موضوع نگران شده بودیم و به خاطر این که برخی نتوانسته بودند در وین حضور پیدا کنند برخی از این مسایل ایجاد شده بود. در حدود ساعت 9 و نیم شب مکالمه چند جانبه تلفنی انجام دادیم و توانستیم که موضوع را حل کنیم. وقتی این موضوع حل شد احساس کردیم که بار سنگینی را که بر دوش ما بود برداشته شده است.

وی با بیان اینکه ایران تعهدات خود را اجرا کرده بود و این نگرانی وجود داشت که با توجه به سابقه‌های قبلی طرف مقابل تعهدات خود را نقض کند ادامه داد: البته ما در این راستا تدابیر لازم را اندیشیده بودیم که این اتفاق نیفتد و این اتفاق هم نمی افتاد ولی ممکن بود که تاخیراتی ایجاد شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ‌موضوعی بود که نیاز بود در مورد آن صحبت شود ولی در متون تغییری ایجاد نشد و نیاز به صحبت بود به نحوی که همه احساس کنند در مذاکرات نقش داشتند.

ظریف با اشاره به اینکه بانک‌هایی که در برجام نام آن‌ها ذکر شده بود که با اجرای برجام از لیست تحریم‌ها خارج شود این موضوع در مورد آن‌ها اتفاق افتاد ادامه داد: بانک سپه و بانک صادرات به دلایل غیر هسته‌ای تحریم شده بودند ولی ما توانستیم در جریان این مذاکرات بانک سپه را نیز از لیست تحریم‌ها خارج کنیم.

وی با بیان اینکه این دو بانک به دلایل غیر هسته‌ای تحریم شده بودند ادامه داد: با مذاکراتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بانک سپه از طریق شورای امنیت قبل از اجرایی شدن برجام از لیست تحریم‌ها خارج شود و این موفقیت بزرگی بود در واقع کل برجام اجرا شد و اقدامات فراتری نیز صورت گرفت.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد بانک سپه در کمیته‌ای با عنوان 1737 در شورای امنیت صورت می گرفت ادامه داد: این کمیته باید تصمیم می گرفت که بانک سپه از صحنه خارج شود و در همین راستا از چند روز قبل بین اعضای خود یادداشتی را پخش کرده بود و اگر با این یادداشت کشورهای عضو کمیته تا ساعت 7 صبح روز شنبه به وقت نیویورک مخالفت نمی کرد این امر عملیاتی می شد که این ساعت برابر با ساعت یک و نیم بعد از ظهر در وین و 3 و نیم بعد از ظهر در تهران بود.

وی ادامه داد:‌ آن طور که ما برنامه را چیده بودیم این بود که اجرای برجام در ساعت 12 الی 12 و نیم آغاز شود و اگر این اتفاق در همان ساعت رخ می داد قضیه رفع تحریم بانک سپه نیز منتفی می‌شد و تحریم‌های آن لغو نمی شد لذا تاخیر ایجاد شده باعث شد که ما از این مرحله بگذریم. تقریبا ساعت 11 و نیم صبح به وقت وین بود که یکی از همکاران در نیویورک به ما پیامک فرستاد که تا یک ساعت و نیم دیگر صبر کنید که موضوع بانک سپه نیز درست شود. با توجه به این موضوع ما باید به آقای آمانو می گفتیم که مقداری در ارائه بیانیه آژانس صبر کند ولی همان طور که دیدیم روند به لطف خداوند به نحوی پیش رفت که این مسائل نیز حل شد.

ظریف با بیان اینکه تا حدود ساعت 9 و نیم شب به وقت وین ساعت‌های سختی برای همکاران ما گذشت ادامه داد: خوشبختانه در جریان این مذاکرات در چند مسیر کارها پیش رفت و توفیقات خوبی نصیب ملت ایران شد.

وی با اشاره به اینکه برجام ساعت 9 و نیم شب به وقت وین اجرایی شد و این توفیق بزرگی بود ادامه داد: برخی این نگرانی را داشتند که طرف مقابل تعهداتش را انجام ندهد و یا آژانس در مورد اقدامات ایران اعلام راستی آزمایی نکند ولی خوشبختانه امور همه به نحو مناسب پیش رفت. از طرف دیگر بانک سپه نیز که به خاطر مسایل غیر هسته‌ای تحریم شده بود از لیست تحریم‌ها خارج شد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما بحث بانک سپه را به عنوان پروژه جداگانه دنبال کرده بودیم ادامه داد: در جریان پیشبرد توافق انجام شده و اجرای برجام در کنار مباحث تکنیکی، بحث مذاکرات و سیاست نیز امر مهمی بود چنان که شما مشاهده می کردید که در روزهای آخر تماس ها و گفت‌وگوهای زیادی انجام می‌شد ولی خوشبختانه این ها به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه امیدوارم مشکل بانک صادرات نیز در آینده حل شود و تحریم‌های این بانک نیز برطرف شود به موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و رفع محدودیت‌های قانونی برای برخی از شهروندان ایرانی نیز اشاره کرد گفت: تعدادی از ایرانی‌هایی که مشکل آن‌ها حل شد و یا از زندان آزاد شدند مقیم آمریکا هستند و یا دو تابعیتی هستند ولی مهم این است که ایرانی هستند و وظیفه ماست که از حقوق ایرانیان در نقاط مختلف جهان حمایت کنیم.

ظریف با اشاره به آزادشدن 4 زندانی ایرانی آمریکایی از سوی ایران افزود: در برابر ازادشدن آن‌ها 7 ایرانی نیز که برخی از آن‌ها 10 سال محکومیت داشتند از زندان آزاد شدند. یکی از آن‌ها 10 میلیون دلار نیز جریمه شده بود و ما توانستیم مشکل آن را نیز حل کنیم و این برای اولین بار بود که رییس جمهور آمریکا یک فرد را که به نظر ما ناحق زندانی شده بود هم بخشید و هم در کنار آن از جریمه ای که داشت گذشت و آن را نیز بخشید.

وی با بیان اینکه 7 نفر دیگر از ایرانی‌ها نیز بودند که مدت زندان خود را سپری کرده بودند ولی محدودیت‌هایی برای آن‌ها وجود داشت و ما توانستیم محدودیت‌های آن را نیز رفع کنیم ادامه داد: 14 هم‌وطن نیز که تحت تعقیب اینترپل بودند و فرضا اگر از ایران خارج می شدند پلیس اینترپل می توانست آن ها را دستگیر کند و با محدویت‌ها و ممنوعیت هایی روبرو بودند مشکل آن‌ها نیز حل شد.

ظریف در ادامه صحبت های خود به هریک از پرونده های قدیمی بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: این پرونده از 37 سال پیش بین ایران و آمریکا لاینحل مانده بود و ما این احتمال را می دادیم که اگر از این فرصت برای حل این پرونده که در ارتباط با خرید تجهیزات نظامی از زمان شاه از آمریکا بود استفاده نکنیم حل این پرونده به مانند قبل طول بکشد.

وی با اشاره به ابعاد این پرونده افزود: یکی از بعدهای این پرونده حساب امانی بود و پولی بود که از زمان شاه به آمریکا برای خرید تجهیزات نظامی داده شده بود و بعد دوم نیز ادوات نظامی بود که ما در آمریکا داشتیم. در مورد قسمت اول 400 میلیون دلار اصل پول به همراه یک میلیارد و 300 میلیون دلار غرامت و بهره به ایران بازگردانده می شود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان نیز تصریح کرد: در مورد بخش دوم این پرونده نیز آمریکایی ها تعهد دادند که در کوتاه ترین مدت این موضوع را حل و فصل کنند.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ما می خواهیم این ادوارت را از آمریکایی ها بگیریم گفت: این ادوات عمدتا از رده خارج شده اند ولی ما در مورد آن ها ادعاهایی داریم که باید بررسی و حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه 37 سال بود همکاران ما در بخش‌های مختلف کشور به دنبال حل و فصل این پرونده بودند، ادامه داد: خوشبختانه این پرونده در مسیر گفت‌وگو و توافق حل شد و یک میلیارد و 700 میلیون دلار به کشور بازگردانده می شود.

از برخی انتقادات خوشحال نیستم
ظریف در پاسخ به این پرسش که در طول مذاکرات حمایت‌ها و انتقادهایی وجود داشته است چقدر انتقادها را منصفانه دیده‌اید گفت: احساس می کنم الان باید از فرموده حضرت رسول بدون تشبیه استفاده کنیم که الیوم یوم المرحمه. امروز روز جشن مردم است و وقت پرداختن به این مسایل نیست. اگر به برجام 10 از 100 دهیم یا 90 از 100 بستگی به آن دارد که چقدر از آن استفاده کنیم. هر چقدر می خواهیم از آن استفاده کنیم چه 10 یا 90. اگر دعوا کنیم همان 10 را هم نمی توانیم استفاده کنیم.

وی گفت: از برخی انتقادها خیلی خوشحال نیستم. فکر می کنم خیلی منصفانه نبوده است. یک عده‌ای از پستوها هر خبری را پیدا می کردند و تیتر می زدند و امروز به آن‌ها می گویم، تمام کنید. امروز وقت استفاده از برجام است. همه دنیا می‌گوید که ایران پیروز شده است. نگاهی به مطبوعات منطقه کنید و یا کاریکاتورهایی که امروز در رسانه‌ها منتشر می‌شود. ببینید چه کسی را پیروز میدان معرفی می کنند.

ظریف گفت: تحریم علیه ایران بیشتر یک فضا بود. آن‌ها به دنبال آن بودند که معامله و همکاری با ایران را هزینه‌بردار کنند و امروز برجام هم یک فضا است. برجام ممدوح است اما مذموم نیست. امروز همکاری با ایران را همه موردتایید قرار می دهند حتی کشورهای 1+5 که یک روز در شورای امنیت قطعنامه علیه ایران صادر می کردند که همه پیچ و مهره های برنامه هسته‌ای ایران باید باز شود خودشان تایید می کنند که با ایران همکاری هسته‌ای خواهند داشت و امروز این همکاری شکل گرفته است.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به ضرورت همدلی و وحدت در میان اقشار و گروه‌های مختلف با اجرایی شدن برجام گفت: من به سهم خودم اولین قدم را برداشتم. به پیشنهاد من از همه مذاکره کنندگان گذشته در ایران و سه کشور اروپایی در اعلامیه مشترک پایانی تشکر کردیم چرا که معتقدم آنچه اتفاق افتاد نتیجه تلاش همه دوستان قبل از ما تاکنون بوده است. ما با یک صدا باید از منافع کشورمان دفاع کنیم. وظیفه ما این است فضای ایران را آماده پیشرفت، سرمایه گذاری و توسعه کنیم نه اینکه خودمان منفی بافی کنیم و یا بگوییم «آدم عاقل نمی آید در ایران سرمایه گذاری کند» امروز همه دارند می گویند امن‌ترین و پرآینده‌ترین محل برای سرمایه گذاری ایران است. بنابراین باید اجازه دهیم با حساب و کتاب نه زمینه‌سازی برای نفوذ و البته با ابتکار عمل سرمایه گذاری در کشور گسترش یابد.

وی گفت: دولت نیز همین کار را انجام می‌دهد الان زمانی است که باید بر روی اختلافات خط بکشیم. از امروز برجام اجرایی شده و الان زمان بهره برداری از آن است.

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه در برابر اصرار مجری مبنی بر اینکه پس از منتقدان دلخورید گفت: در محضر 80 میلیون نفر از مردم ایران نمی توان دروغ گفت. برخی بعضی حرف‌هایی زدند نه اینکه دلخور باشند اما احساس کردم آن‌ها دارند در زمین طرف مقابل بازی می کنند و داریم گل به خودی می‌زنیم. البته در این میان حتما انتقادهایی بوده است که به ما کمک کرده و خیلی هم مهم بودند چرا که طرف مقابل ما می دید مذاکرات و روند آن در یک فضای چند صدایی صورت می گیرد در عین حال که از تیم مذاکره کننده حمایت هم می شد.

وی ادامه داد:‌ حتما انتقادها کمک کننده بوده است اما اینکه برخی می آیند می گویند کدام آدم عاقل در ایران سرمایه گذاری می کند درست نیست. امروز تیتر یک روزنامه را دیدم و این احساس به من دست داد که چه فایده‌ای دارد بگوییم برجام کمک نکرده است؟ امروز برجام یک واقعیت است و باید فضای امید را در مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کنیم یا حداقل ناامیدشان نکنیم. مردم خودشان امیدوارند. پیام‌هایی که از سوی مردم به من می رسد حاکی از امید آن ها به آینده است و بهبود شرایط و واقعا این سطح از حضور مردم تشکری بی حساب دارد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدگاه بسیاری از کارشناسان مبنی بر اینکه از فروپاشی شوروی تاکنون این میزان فضا برای سرمایه گذاری در یک کشور فراهم نشده است تاکید کرد: نباید بذر ناامیدی در کشور بکاریم. مخالفت‌ها امروز ما را به جایی نمی کشاند. برجام متعلق به یک گروه و دیدگاه نیست بلکه موفقیت مردم، کشور و حاصل هدایت رهبری است. اگر هدایت رهبری نبود ما امروز را که توانستیم به برجام برسیم در مقابل خود نداشتیم. ایشان زمانی که نیاز بود هشدار دادند و زمانی که نیاز بود حمایت کردند و ما از آن بهره بردیم و می بریم.

ظریف ادامه داد: مخالفان ما در آمریکا که تاثیر قابل توجهی بر نظام سیاسی آمریکا دارند و دیروز هم یک نمونه از اقدام ایضایی آن‌ها را دیدیم (تحریم 11 شرکت و فرد مرتبط با فعالیت‌های موشکی ایران) تلاش دارند القا کنند محیط ایران برای سرمایه گذاری امن نیست و ما به عنوان ایرانی‌های وطن پرست و عاقل نباید بوق و صدای کسانی باشیم که می خواهند در دنیا نسبت به ایران توهم و ترس و وحشت ایجاد کنند.

وی گفت: ما در برجام و نیز در هیات نظارت بر اجرای برجام به دقت اقدامات طرف مقابل را و موارد نقض را رصد می‌کنیم و در برابر هر خلف وعده می‌دانیم که چه اقدامی باید انجام دهیم. در عین حال که مکانیزم‌هایی در داخل برجام، عهدنامه شورای امنیت، دیده شده است.

وی با اشاره به واکنش ایران به تحریم اخیر آمریکا در ارتباط با فعالیت های موشکی ایران گفت:‌علاوه بر اعتراض رسمی که از سوی وزارت خارجه منتشر شد 5 الی 6 ایمیل اعتراضی به طرف های مربوطه فرستادم تا اقدام جبرانی صورت گیرد.

ظریف گفت: بدترین مخالفان ما در آمریکا رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه می خواهند القا کنند که ایران ناامن است. اینکه دولت سعودی اخیرا اقدام به تنش آفرینی کرد برای آن بود که مدت‌هاست به دنبال تنش‌زایی است اما ما در برابر آن خویشتن‌داری کردیم چرا که دست‌شان را خوانده بودیم البته حتما خوشحال می شویم اقدام متقابل کنیم اما آن وقت در زمین آن‌ها بازی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: به لطف خدا، برکت امام رضا (ع) و دعای امام زمان (عج) ایران کشوری امن است و ظرفیت سرمایه گذاری دارد و می خواهیم این را به دنیا نشان دهیم.

به خدمت گذاران اعتماد کنید
رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به اینکه آیا تاخیر در اعلام اجرایی شدن برجام به ازادی زندانیان دوتابعیتی در ایران و آمریکا مربوط بود گفت:‌ تاخیر در ارائه گزارش آژانس و اعلام اجرای برجام هیچ ارتباطی با آمریکا نداشت. زندانی‌ها ساعت 13 عصر روز بعد از اعلام اجرای برجام به وقت ایران آزاد شدند. هم آمریکایی ها نگرانی آزادی زندانی‌هایشان بودند و هم ما. در عین حال هر دو نمی خواستیم کسی تصور کند موضوع آزادی زندانی‌ها به موضوع گزارش آژانس و اعلام اجرایی شدن برجام ربط دارد و در نهایت اول اجرای برجام اعلام شد و بعد از 12 ساعت زندانی‌های آمریکایی در ایران آزاد شدند در حالی که هنوز یک موضوع تبادل باقی مانده بود که ساعت 13 روز بعد آن حل شد.

ظریف تاکید کرد: من خطاب به همه می گویم به خدمت گذاران‌تان اعتماد کنید. چرا که آن‌ها دنبال اجرای منافع مردم هستند. مقام معظم رهبری با دید خطاپوش‌شان گفتند که این‌ها امین هستند.

وزیر خارجه کشورمان درباره جزییات آزادی زندانیان دوتابعیتی گفت: یک سال و نیم است مذاکرات را دنبال می کنیم و این موضوع تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب مقررات نظام جمهوری اسلامی پیگیری شد و خارج از اختیارات ما نبوده است. ما افراد زندانی و تحت تعقیب را توسط نهادهای مربوطه شناسایی کردیم و البته شاید یکی دو نفر از قلم افتاده باشند که شاید درباره آن‌ها ما اطلاع دقیق نداشتیم اما تاکید داشتیم کسانی که به خاطر نقض تحریم زندانی شدند و یا تحت تعقیب‌اند باید آزاد شوند. ما فهرستی از این افراد داشتیم که در بسیاری از موارد توانستیم آن ها را آزاد کرده یا از تحت تعقیب خارج کنیم. البته یکی دو مورد بود که نتوانستیم کاری کنیم و چند تای دیگری هم هستند اما آن ها در دوره‌های پایانی محکومیت‌شان هستند و ما فکر کردیم باید امتیاز آزادی دیگران را بگیریم.

ظریف تاکید کرد: موضوع تبادل زندانی‌ها یک اقدام انسانی بود. برای رییس جمهور و شورای عالی امنیت ملی مهم نبود که این ایرانی ها مقیم کشور هستند یا خارج از کشور؛ مهم شهروند ایرانی بودن آنهاست. کسانی که بیرون از ایران هستند کمتر از ما ایرانی نیستند و خوشحالم که این افراد امروز به خانواده‌هایشان برگشتند و دل یک گروه ایرانی چه در ایران و یا هر گوشه دنیا شاد شد و به همه آن‌ها تبریک می گویم. با امید به اینکه هیچ وقت هیچ ایرانی در بند نداشته باشیم.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: البته افرادی که دستگیر شده بودند خطاکار بودند و اشتباهات فاحشی کردند ما خوشحالیم که به خانواده‌هایشان برگشتند.

ظریف در خصوص خارج شدن بانک سپه از تحریم‌ها توضیح داد: خارج کردن بانک سپه از تحریم روند خاص خود را داشت ولی از مذاکرات هسته‌ای برای حل آن استفاده کردیم. همچنین در بحث خرید نظامی ما این موضوع را با آمریکا در دادگاه لاهه و مذاکرات حاشیه‌ای دنبال می کردیم و پرونده ای 37 ساله بود. دو طرف لوایح‌شان را تبادل کرده بودندو آمریکا 10 سال وقت داشت تا به آخرین لایحه ما جواب دهد. بنابراین اگر می خواستیم در آن چارچوب جلو رویم بسیار طولانی می‌شد اما در مقطعی پیشنهاد شد مذاکره کنیم.

وی در پاسخ به اینکه موضوعات دیگری هم هستند که خارج از بحث هسته‌ای پیگیری شود گفت: در این چارچوب تنها بحث بانک صادرات و بانک سپه بود که بانک سپه خوشبختانه خارج شد و می ماند بانک صادرات که سعی داریم آن را هم خارج کنیم و موضوع دیگری خارج از برجام وجود ندارد.

بحث های خوبی با آمانو داشتیم
وزیر خارجه کشورمان در خصوص سفر آمانو به تهران با بیان اینکه این سفر در شرایطی انجام می شود که ایران و آژانس وارد مرحله جدیدی از روابط‌شان می شوند گفت: ما در هفته های گذشته دستاورد بزرگی در همکاری با آژانس داشتیم و آن بسته شدن پرونده ادعاهای نظامی درباره فعالیت های هسته ای ایران بود.

وی ادامه داد:‌ امروز آژانس سه وظیفه در رابطه با ایران به عهده دارد. اول آنکه در بحث برجام کنش‌گر نظارتی است. دوم اجرای پادمان را برای راستی آزمایی فعالیت‌های اعلام شده پیگیری می کند و سوم پروتکل الحاقی را برای اعلام آنکه فعالیت اعلام نشده وجود ندارد دنبال خواهد کرد.

ظریف گفت: موضوع پروتکل الحاقی بحثی است که در خیلی از کشورها مطرح است و اجرا شده و آژانس هم نتیجه گیری کرده است. مردم توقع نداشته باشند در گزارش بعدی آژانس این جمله که «آژانس نمی تواند تایید کند که فعالیت اعلام نشده در ایران وجود ندارد» نباشد. برای برخی کشورها 6 سال طول کشید تا آژانس نتیجه گیری کند که فعالیت اعلام نشده ندارد و یا برای آلمان 5 سال طول کشید و برای ما از امروز آژانس وارد این روند شده است و البته در این روند ما هوشیارانه مراقب هستیم که اسرارمان فاش نشود و آژانس وارد حوزه‌های محرمانه نشود.

وی ادامه داد:‌ سفر آقای آمانو همچنین جنبه هماهنگی کارها را داشت برای اینکه این سه وظیفه مذکور را پیگیری کنیم. امروز بحث های خوبی آقای آمانو با آقای صالحی داشتند و در جلسه مشترک سه جانبه‌ای با بنده نیز برخی مباحث مرور شد. ما امیدواریم آژانس زمینه بی اعتمادی‌های قبلی را برطرف کند. البته معتقدیم آژانس در چند ماه گذشته در مسیر درستی حرکت کرده است؛ آن‌ها به موقع تعهدات ما را راستی آزمایی کردند و به موقع هم گزارش دادند و امیدواریم با همین روند در اقدامات بعدی پیش روند.

ظریف گفت: از آنجایی که موضوع هسته‌ای ایران تحت ساز و کار نظارتی طی سال های گذشته بوده است آژانس نمی توانسته است در رابطه با ایران گزارش‌دهی عادی داشته باشد و پرونده ما زیر ذره بین قرار گرفته بود اما امروز به شرایط عادی برگشته‌ایم و فقط ان پی تی و قطعنامه 2231 در برنامه هسته ای ما حاکم است و تمام مقررات دست و پاگیر در شش قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام و 5 تصمیم شورای حکام کنار رفته است.

عده ای می گفتند تحریم سوئیفت برداشته نمی شود
ظریف درباره برداشته شدن تحریم سویفت گفت که برخی می گفتند سویفت برداشته نمی شود اما دیدید که برداشته شد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند سویفت دلار رفع نمی شود؟ اظهار کرد: خیر. لزوما دلار نباید از طریق آمریکا حرکت کند بلکه می تواند از سایر مسیرها منتقل شود یا از طریق بانک ها. دلار می تواند از هنگ کنگ یا خاورمیانه منتقل شود. آیین نامه های تدوین شده به نظر کمک زیادی می کند برای اجرای برجام و همکاری اقتصادی با ایران و این آیین نامه های با نظر مثبت نوشته شده است. یکی از منتقدان گفته است که برجام سویفت یا بانک صادرات را از تحریم خارج نکرده است البته دیدید که بانک سپه خارج شد. اما همه می دانستیم که بانک صادرات باقی می ماند در تحریم چرا که ربطی به تحریم هسته ای نداشت. برداشتن این تحریم مربوط به آمریکا و قوانین آن است واز ابتدا هم قرار نبود ما با آمریکا رابطه برقرار کنیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: البته ما در تعامل اقتصادی با آمریکا منعی نداریم و الان هم طبق برجام شعبات کمپانی های آمریکایی می توانند همکاری با ایران داشته باشند یا حتی بانک هایی که شعبه بانک های آمریکایی در کشورهای مختلف غیر از آمریکا هستند منعی ندارند. الان شرکت های بوینگ و ایرباس هم هواپیما می فروشند و هم اجاره به شرط تملیک می دهند و تعداد زیادی در آینده نزدیک هواپیما به کشور وارد می شود.

هراقدام خصمانه آمریکا را پاسخ می دهیم
وی در خصوص تحریم آمریکا علیه ایران که شامل 11 شرکت و فرد مرتبط با فعالیت های موشکی یک روز بعد از اعلام اجرایی شدن برجام اتفاق افتاد گفت: امروز برنامه هسته ای ایران به رسمیت شناخته شده است، تحریم ها برداشته شده اند، میلیاردها دلار دارایی ایران آزاد شده است، زندانی ها آزاد و برخی دیگر تحت تعقیب نیستند، بانک سپه از تحریم خارج شد و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به طور نقد به ایران پرداخت شد و در برابر این اقدامات گروهی از مخالفان سرسخت ایران در آمریکا به دست و پا افتاده اند. آنها به دنبال آن هستند به هر شکل فشارها را در بحث موشکی به ایران وارد کنند. تحریم 11 شرکت و فردی که امروز به لیست تحریم های مرتبط با فعالیت های موشکی اضافه شدند حدود سه هفته پیش پیگری شد و ما همان موقع به این مساله واکنش نشان دادیم که اگر آنها فشار را به این واسطه به ایران افزایش دهند ما در واکنش توانمندی دفاعی خود را گسترش می دهیم.

ظریف گفت: تصوری در آمریکا است که باید شکسته شود وبا برجام تا حد زیادی این تصور در ذهن مقامات آمریکایی شکسته شده است و امروز آنها برای پاسخ دادن به برخی فشارهای داخلی در مجامع قانونگذاری خود حاضر می شوند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که ایران در برابر اقدامات مختلف آمریکا پاسخ مختلف دارد. هر اقدام خصمانه آمریکا یک نوع خاص پاسخ داده خواهد شد. حرکت ایضایی آنها در حوزه موشکی را با افزایش توان دفاعی و پیگیری طبق دستورالعمل رییس جمهور پاسخ می دهیم. براساس قطعنامه 2231 برخلاف قطعنامه 1929 ممنوعیتی برای ایران وجود ندارد بلکه تنها در یک ضمیمه قطعنامه 2231 عنوان محدودیت نه با لحن اجبار که با لحنی درخواستی آمده است که موشک برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشود و ایران هم که اساسا به دنبال این موشک ها نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برخلاف آنچه اوباما ادعا کرده است اظهاراتش برای تحریم ایران مبنای بین المللی ندارد و اقدامشان بر اساس قطعنامه 1929 توجیه داشت اما اکنون نه.

وی گفت: در هیات نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی ساز و کاری در نظر گرفته شده است برای رصد اقدامات و تعهدات و قبلا تدوین شده است که هر نوع نقض یا اجرای ناقص برجام در چه چارچوبی پاسخ داده شود. اگر اقدامی خصمانه خارج از برجام صورت گیرد واکنش به آن اقدام نیز خارج از آن محدوده و در سطح خودش پاسخ داده می شود.

ظریف در پاسخ به این پرسش که پس به نظر شما با اعمال تحریم های جدید نقض برجام صورت گرفته است؟ با بیان این که " هیچ اقدامی علیه ایران بی پاسخ نمی ماند و متناسب با آن اقدام پاسخ داده خواهد شد" گفت: هیات نظارت باید در این باره تصمیم گیری کند. در عین حال که ما معتقدیم امروز روز بهره برداری از برجام است.

وی در پاسخ به ایران پرسش که رییس جمهوری بعدی آمریکا می تواند برجام را اجرا نکند یا نقض کند؟ اظهار کرد: رییس جمهور فعلی هم می تواند همین حالا برجام را نقض کند یا اجرا نکند. اما این کار مقبولیت و مشهوریت بین المللی ندارد. علاوه بر این با تغییر دولت ها حتی اگر دولتی با کودتا تغییر کند تعهد دولت ها در جای خود باقی است. اگر اوباما کنار رود و هرکس دیگری بیاید تعهدات دولت آمریکا سرجای خودش است. اما تضمینی نیست که آنها به تعهداتشان وفادار باشند در عین حال که وفادار نبودن باعث زیر سوال رفتن مسوولیت بین المللی آنها در قبال تعهداتشان در جامعه بین الملل می شود.

ظریف گفت: حتی برخی عقلای جمهوری خواهد اعلام کردند که هر کس سرکار آید در دولت آینده آمریکا نمی تواند تعهدات را کنار بگذارد البته گفتند سعی می کنند برجام را طوری اجرا کنند که منافع شان بیشتر تامین شود. در عین حال باید گفت که آمریکا در این مسیر تنها نیست و متحدان اروپایی و روسیه و چین نیز هستند و مجبور است نظر آنها را هم رعایت کند.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که اگر بپذیریم که امروز همه در یک کشتی به سمت پیشرفت در سایه اقتصاد مقاومتی نشستیم می توانیم کاری کنیم که امکان بازگشت تحریم ها به طور کلی نباشد و هر کس سال آینده در کاخ سفید نشست نتواند خلاف برجام عمل کند. ما باید با تقویت اقتصاد خود و نزدیک کردن حلقه های تجاری و مالی فرصت این کار را از آمریکا بگیریم. اگر ما همدل و همزبان باشیم و به زبان دشمن با هم صحبت نکنیم و خبط گفتمانی طرف مقابل را تقویت نکنیم، مبنای برجام و برگشت ناپذیری تحریم ها بیشتر تضمین می شود.

ظریف درباره کمک وزارت خارجه به اقتصاد مقاومتی در بخش اقتصادی گفت: وزارت خارجه به خاطر ساختار سیاسی و امنیتی اش از ابتدای انقلاب، با توجه به خطراتی که کشور با آنها مواجه بوده است کمتر در سال های گذشته در این مسیر بوده است اما وقتی دولت تدبیر و امید روی کار آمد و من برنامه ام را به مجلس شورای اسلامی ارایه کردم گفتم که سیاست خارجی نه تنها نباید برای کشور هزینه داشته باشد بلکه باید تسهیل کننده پیشرفت کشور باشد. سیاست خارجی باید در خدمت توسعه کشور باشد. ما سیاست اقتصاد مقاومتی را پیگری می کنیم و به آن کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سمینار سفیران سال گذشته و سال جاری به همه سفرا اعلام کردیم که میزان نقش آنها در جلب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال مبنای ارزیابی فعالیت سفراست. وزارت خارجه نمی تواند تصدی گری کند بلکه می تواند تسهیل کننده باشد و در این بین معتقدیم بیش از همه بخش خصوصی می تواند نقش آفرین باشد. سفیران ما دستورالعمل دارند همان طور که باید درها را به روی همه ایرانی ها باز کنند به روی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باز کنند. البته در این میان نیازمند کمک بخش خصوصی هستیم تا اولویت ها و نیازهای خود را بیان کنند. در همین چارچوب جلساتی به در سطح معاونان من که مستمر برگزار می شود و برخی مقاطع بنده خودم در جلسات آنها حضور پیدا می کنم مجموعه مسایل اقتصادی و اولویت ها یا قوانین لازم برای تسهیل روابط را بررسی می کنیم. دولت برای اجرای برجام ساز و کار لازم را در نظر گرفت و هفتگی جلساتی را با نهادها و وزارت خانه های ذی ربط برگزار می کرد به طوری که از همین طریق توانستیم بفهمیم چه مقرراتی را برای نحوه ادامه کار با اجرای برجام نیاز داریم.

نگرانی های سعودی نابجاست
محمد جواد ظریف در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به پروژه ایران هراسی و تنش آفرینی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: مخالفت آن با برجام در همین چارچوب است. در مورد برجام و توافق هسته‌ای سعودی‌ها نیز نگرانی‌هایی داشته و دارند و من این نگرانی‌های سعودی را نابجا می دانم ولی علت آن را در همین قالبی که اشاره کردم می دانم.

وی با بیان اینکه از اولین روزهای توافق ژنو در آذرماه 1392 شاهد این بودیم که در عربستان سعودی یک حرکت هایی انجام شد که گویی این توافق خطری برای آن‌هاست افزود: رفتار آن‌ها به نحوی بود که گویی خطری آن‌ها را تهدید می کند و مرتبا سیاست تنش‌آفرینی را دنبال کردند.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های تنش آفرینی عربستان سعودی در مورد ایران تصریح کرد: چند هفته بعد از توافق ژنو تیمی که با سیستم امنیتی عربستان در تماس و تعامل بود اقدام تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در لبنان انجام دادند که این اقدام تروریستی منجر به شهید شدن رایزن فرهنگی ایران و همسر یکی دیگر از دیپلمات‌های ایران شد. چند هفته بعد نیز تیمی که وابسته به سعودی‌هاست اقدام تروریستی در کنار کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان انجام دادند که این امر منجر به کشته شدن تعدادی از مردم بی گناه در آن نزدیکی شد.

ظریف با بیان اینکه برداشت شما در وزارت خارجه و دولت این است که برخی به دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند تصریح کرد: ایران به دنبال تنش نیست البته این به این معنا نیست که از عزت و اقتدار ایران کوتاه می آییم ولی اجازه نمی دهیم که دیگران نیز منطقه را به تنش بکشند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به اینکه سیاست های غلط آمریکا و عربستان باعث افزایش تنش و ترویج تفکرات افراطی در منطقه شده است در بخشی دیگر از صحبت های خود به تحولات صورت گرفته در روابط ایران و عربستان در چند روز ایران و اخیر اشاره کرد و گفت:‌ ما نباید اجازه بدهیم که عربستان در منطقه به این نوع سیاست خود ادامه دهد. البته اقداماتی که در تهران و مشهد در برابر اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران صورت گرفت به هیچ وجه قابل قبول نیست و مقامات مختلف کشورمان این اقدامات را محکوم کردند و اعلام کردند که این نوع اقدامات به نوعی اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه اتفاقات رخ داده در بالاترین سطح محکوم شد ادامه داد: همه کشورها موظف هستند که از اماکن دیپلماتیک دیگر کشورها در کشورشان محافظت کنند ولی این گونه اتفاق‌ها در خیلی از کشورها اتفاق افتاده ، حتی در مورد ایران در اروپا رخ داده است ولی واکنش سعودی‌ها در برابر این اتفاق و حتی اقدام آن ها در به شهادت رساندن شهید نمر در راستای ایجاد تنش آفرینی بوده است.

ظریف با اشاره به نگرانی سعودی‌ها در ارتباط با اجرای برجام افزود: دیروز رژیم صهیونیستی و برخی از مقامات عربستانی از اجرای برجام احساس نگرانی کردند و این موضوع را به صراحت اعلام کردند در حالی که اجرای برجام خطری برای کسی نیست.

وی ادامه داد:‌کشورهای منطقه باید سیاست عاقلانه‌تری در پیش بگیرند. سعودی‌ها باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و افراطی که آن‌ها در منطقه به آن دامن زدند فقط گریبان گیر مردم سوریه و یمن نخواهد بود بلکه دامن خود آن‌ها را نیز زودتر از آنچه تصور می کنند خواهد گرفت.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تنش با هیچ کشوری نیست و دنیا این موضوع را فهمیده تاکید کرد: سعودی ها نمی توانند با دروغ پردازی در قالب پروژه ایران هراسی کار خود را به پیش ببرند و امیدواریم که هرچه زودتر عقل بر رفتار آن‌ها حاکم شوند و سیاست اختلاف افکنانه بین امت اسلامی را کنار بگذارند و به این موضوع توجه کنند که امت اسلامی دشمنان مشترکی دارد.

ظریف در پاسخ به این سوال که برخی از کشورها نیز در راستای حمایت از عربستان رابطه خود را با ایران به صورت یک طرفه قطع کردند و توصیه شما به آن‌ها چیست اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح دوست است. کشوری است که به دنبال ثبات و امنیت در منطقه است. ثبات همسایگان را ثبات خود می داند و ما هیچ نظری به هیچ یک از کشورهای منطقه نداریم اما همواره در برابر هرگونه حرکت خصمانه علیه کشورمان تمام و کمال ایستاده و با قدرت از خود دفاع می کنیم.

وی با بیان اینکه من یقین دارم برخی از حرکت هایی که انجام شده از روی استیصال و ناچاری بوده است ادامه داد: ایران با متانت و جدیت از کنار آن ها می گذرد و امیدواریم گروهی که از روی ناآزمودگی و ناپختگی اقدام به سنگ‌پراکنی می کنند و حرکت هایی را انجام می دهند هرچه زودتر پختگی لازم را به دست بیاورند و براساس منافع خود و جهان اسلام حرکت کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است که در سایه رهبری بزرگوار خود همواره خیر جهان اسلام را خواسته است تاکید کرد: دشمنی با ملت ایران برای هیچ کس منفعت نداشته حتی برای قدرت های بزرگ چنان که مشاهده کردیم که آمریکا در روز شنبه مجبور شد خط بطلانی بر بسیاری از سیاست های اشتباه خود علیه ایران بکشد. البته این به معنای تغییر سیاست های آمریکا نیست ولی دیدیم که ناگزیر شد بر سیاست های گذشته خود خط بطلان بکشد. دوستان در منطقه نیز منفعت‌شان در این است که با مردم بزرگوار ایران راهی دوستی را در پیش بگیرند و از سعه صدر ایران برای بهبود روابط استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از حرکت ها از روی استیصال و دستپاچگی صورت می گیرد ادامه داد: ما احساس می کنیم نباید الزاما در مورد این گونه حرکت ها خیلی نگران بود این حرکت ها زودگذر است و می گذرد.

ظریف با اشاره به برخی از اقدامات عربستان علیه ایران تصریح کرد: آن‌ها هرچه در آستین داشتند از کاهش بهای نفت تا اقدامات دیگر دنبال کردند و ما امروز می بینیم کاهش بهای نفت بیش از آنکه به ما آسیب برساند به آن‌ها آسیب زد.

وی با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران جهت کاهش وابستگی‌اش به نفت و افزایش حضورش در بازار جهانی ادامه داد: کشورهای همسایه به گذشته خود و حمایت هایی که از صدام و گروه های تکفیری کردند، نگاه کنند و ببینند که این حمایت‌ها چگونه برای آن‌ها خطر ایجاد کرد. ایران به عنوان کشوری قدرتمند از این مشکلات عبور می کند ولی آن‌ها بعضا این قدرت را ندارند. ما مشوقانه به برخی از همسایگانمان توصیه می کنیم مسیری که آن‌ها انتخاب کردند درست نیست البته صبر ما محدود است ولی ما به این صبر تا زمانی که منافع حیاتی مان حفظ شود و منافع جهان اسلام حفظ شود با درایت ادامه می دهیم ولی این به این معنا نیست که در برابر اقدامات خصمانه دیگران سکوت می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر وی اتفاقات رخ داده در رابطه بین ایران و عربستان می تواند بر روی مذاکرات صلح سوریه اثر بگذارد تصریح کرد: من احساس می کنم که برخی در منطقه ما دوست دارند که خارجی ها را بیش از این در بحران سوریه وارد کنند و به درگیری و جنگ دامن بزنند. به کشتار در منطقه دامن بزنند. آن‌ها بعضا به دنبال این بودند که بحران سوریه را از طریق نظامی حل کنند در حالی که راه حل مشکل سوریه نظامی نیست و باید از راه مذاکره و تصمیم گیری مردم سوریه این بحران حل شود.

وی با اشاره به اقدامات این کشورها در بمباران یمن گفت: آن‌ها بیش از 10 ماه است که مردم یمن را زیر بمباران قرار دادند ولی آیا یا به موفقیتی دست پیدا کردند که فکر می کنند می توانند از طریق نظامی در سوریه نیز به موفقیتی دست پیدا کنند؟ آن ها 10 ماه است که مردم این منطقه را سرکوب می کنند ولی این موضوع جز شرمناکی بین المللی برای آن‌ها چه حاصلی داشته است؟

ظریف با بیان اینکه ما احساس می کنیم در مورد سوریه برخی به دنبال راه حل سیاسی نیستند و می خواهند با ورود خارجی ها مانع شکل گیری دولت وحدت ملی در سوریه شوند به راه حل جمهوری اسلامی ایران در مورد حل بحران سوریه اشاره کرد و افزود: کسانی که از افراط و تروریسم در سوریه حمایت می کردند نتوانستند به اهداف خود برسند و امروز همه معتقدند که این موضوع راه حل سیاسی دارد و البته کشورهایی که به این باور نرسیدند باید به این باور برسند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه امیدوارم تنش های ایجاد تاثیری بر مذاکرات سوریه نداشته باشد ادامه داد: در ابتدای بحران سوریه ایران پیشنهاد 4 ماده ای را برای حل این بحران ارائه دادو اخیرا نیز پیشنهادات جدیدی را مطرح کرده و دیدیم آن طرحی که در شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه تصویب شد و اکنون در حال پیگیری است خیلی‌ها اعلام کردند که این طرح تا حدود زیادی طرح ایران است.

وی با اشاره به برخی از تحولات صورت گرفته در مورد بحث بحران سوریه گفت: تا یک سال گذشته برخی از کشورها بودند که می گفتند انجام مذاکرات و گفت‌وگو برای موضوع سوریه با حضور رییس جمهور این کشور غیر ممکن است ولی همه به جز یکی دو کشور در منطقه ما نسبت به موضع قبلی خود تجدیدنظر کرده‌اند و آن را تغییر داده‌اند.

در این برنامه که از وقت مقررش گذشته بود مجری خطاب به وزیر خارجه کشورمان گفت: 10 دقیقه دیگر نیز وقت داریم که ظریف با شوخ‌طبعی خطاب به مجری گفت: البته ما که به نود نرفتیم ولی اکنون وقت اضافه را نیز رد کرده ایم.

از درخواست نواز شریف استقبال کردیم
ظریف در مورد سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان و اینکه اعلام شده او در جریان سفر به ریاض و تهران قصد میانجی‌گری بین عربستان و ایران را دارد ادامه داد: آقای نواز شریف دوست و همسایه ماست. پاکستان و ایران روابط حسنه و نزدیکی دارند و هنوز برای کسانی که مسائل سیاسی خارجی را دنبال می کنند خاطرات سفر رهبر انقلاب به پاکستان در زمانی که رییس جمهور بودند و استقبالی که مردم این کشور از ایشان کردند فراموش نشده است استقبالی که حتی از یک شخصیت داخلی خود نیز کمتر انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه پاکستان و آقای نواز شریف از دوستان ما هستند ادامه داد: ایران هیچ گاه دنبال تنش نبوده ، به دنبال بر هم زدن امور در منطقه نبوده و اگر کسی می خواهد در این زمینه فعالیت کند باید سعودی‌ها را قانع کند که تنش آفرینی به نفع آن‌ها نیست. ایران در دام تنش آفرینی عربستان نمی افتد و درواقع ایران قدرتمندتر از آن است که کسی بخواهد که آن را وارد این گونه بازی ها بکند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه آقای نواز شریف فردا به تهران خواهند آمد و از درخواستی که مطرح کرده بودند استقبال کردیم افزود: ایران همواره به دنبال حسن همجواری با همسایگان خود البته با رعایت احترام و منافع متقابل بوده است.

در ادامه این برنامه مجری برنامه از ظریف خواست که ناگفته‌ای و یا خاطره ای از مذاکرات در طول دو سال و نیم گذشته بیان کند که این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در جواب گفت: من باید اعتراف کنم که خیلی اهل خاطره نویسی نیستم و خودم را در این حوزه گرفتار نمی کنم و اکنون نیز خیلی چیزهایی که در مذاکره رخ داد قابل گفتن نیست. ما لحظات سخت زیادی داشتیم و در موارد زیادی به این احساس رسیدیم که در بن بست کامل قرار داریم.

وی به مشکلات شکلی و محتوایی که در جریان مذاکرات پیش می آمد اشاره کرد و افزود: این گونه مشکلات زیاد بود. مواردی که صداها بلند شد زیاد بود.

ظریف در پاسخ به این سوال که عموما صدای چه کسی بلندتر بود گفت: متاسفانه معمولا من. که البته مقداری از این موضوع به تن صدای بلند من برمی گردد در زمانی که دانشجو بودیم در تظاهرات موقعی که اجازه نداشتیم از بلندگو استفاده کنیم به خاطر اینکه من صدای بلندی داشتم از من خواسته می شد که امور را به پیش ببرم.

وی گفت:‌در همه موارد احساس کردیم توکل به خداوند و توسل به ائمه (س) بسیار راهگشاست.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در جلسات خصوصی که با مقامات کشورهای 1+5 داشتید مواردی پیش آمد که آن‌ها بگویند سیاست‌شان در مورد ایران اشتباه بوده است و یا اعترافات این چنینی داشته باشند تصریح کرد: از این دست موارد وجود داشت که آن‌ها می گفتند ما در گذشته در مورد ایران اشتباه کردیم. سیاست ‌مان نادرست بوده و می خواهیم راه جدیدی را امتحان کنیم. از این حرف ها زیاد زده شد ولی مهم این است که ببینیم که آن‌ها در عمل چگونه رفتار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مردم ایران با مقاومت‌شان به آن‌ها نشان دادند که با تحریم‌ها نمی توانند به خواسته شان برسند و ما دیپلمات‌ها آنچه را که مردم در عمل نشان داده بودند بر روی کاغذ آوردیم گرچه این کار هم سخت بود تاکید کرد: مردم کاری کردند کارستان و اگر ما در مذاکرات به آن‌ها گفتیم که یک ایرانی را تهدید نکنید پشتوانه این سخن ما مردم ایران بود . ما باید بپذیریم و باور کنیم که این مردم ولی نعمتان ما هستند. هرچه داریم از این مردم است. امیدوارم خدمتگذاران خوبی برای مردم باشیم و بتوانیم مردم را دلگرم و شاد کنیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا