یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیسی" ساختار خانواده در اسلام ، براساس محبت و روابط نیک بنا می‌شود چرا که یکی از نیرومندترین انگیزه‌ها در تحکیم پیوند خانواده ، ایجاد فضای پر از صفا و صمیمیت میان زن و شوهر است.

ساختار خانواده در اسلام، براساس محبت و روابط نیک بنا می‌شود و در میان تمام افراد یک خانواده مسلمان، مهر و محبت باید حکم فرما باشد. یکی از نیرومندترین انگیزه‌ها در تحکیم پیوند خانواده، ایجاد فضای پر از صفا و صمیمیت میان زن و شوهر است.

بر هر زن جوانی که به تازگی خانواده تشکیل داده لازم است که در رفتار و کردارش با همسر خود، محبت و دوستی خالص را نثارش کند، در غیر این صورت، زندگی خانوادگی خود را با خطر نابودی روبه‌رو خواهد ساخت و سرانجام سعادت و خوشی زندگی را از بین خواهد برد و پر واضح است که یکی از راه‌های رواج محبت و صفا در خانواده، بیان سخنان محبت‌آمیز است.

خلق و خوی نرم و مهربان گفت ‌و گو و صحبت‌های زن و شوهر باید مؤدبانه و با خلق و خوی نرم و مهربان باشد، نه خصمانه و نفرت برانگیز. یک مطلب مخصوص را می‌توان به‌گونه‌ای ادا کرد که شنونده را خوش آید و پاسخ نیکو دهد و همان مسئله را می‌توان به نحوی بیان کرد که شنونده یا جواب ندهد یا واکنش زشت و تندی از خود نشان بدهد.

گاهی ممکن است در حال صحبت با همدیگر کلماتی رد و بدل شود که اثر بدش سال‌ها در ذهن طرف مقابل باقی بماند و او را آزار دهد، مانند این‌که زنی به شوهرش بگوید: اگر می‌دانستم سوادت کم است، همسر تو نمی‌شدم. مشخص است که گفتن این جمله‌ها تا مدت‌ها آثار بدی در خاطر مخاطب خود خواهد داشت و او را افسرده و دلسرد از زندگی خواهد ساخت.

در ایجاد محبت یا نفرت، آهنگ صدا و حرکات دست و چشم و لب و ابرو، مهم‌تر از کلمات و واژه‌ها هنگام سخن گفتن است. آهنگ نرم و ملایم در سخنان آهنگ نرم و ملایم در سخنان، ایجاد محبت می‌کند، چنان که صدای ناهنجار و خشن، ملال و نفرت را برمی‌انگیزد.

چهره گشاده و روحیه شاد و بشاش، توجه فرد همراه را جلب می‌کند، چنان که ترشرویی و اخم هنگام صحبت کردن، مخاطب را منزجر می‌سازد. زن و شوهر باید در گفت‌ و گوهای روزانه خود این نکات را رعایت کنند و گفتنی است استفاده از کلمه‌هایی همچون (چشم) در برابر تقاضای همسر، در ایجاد محبت، معجزه می‌کند.

ائمه معصومین علیهم‌السلام نیز در این موارد نکات دقیق و زیبایی بیان فرموده‌اند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «حُسن البشر الناس نصف العقل؛ نیکویی کردن با مردم، نصف عقل است.» احترام و تکریم زن، خود را نیز به اندازه همسرش دوست دارد و به حفظ شخصیت خویش علاقه‌مند است.

او نیز دوست دارد محترم و گرامی باشد. از تحقیر و توهین رنجیده‌ خاطر می‌شود. اگر به او احترام شود، احساس شخصیت می‌کند و به کار و زندگی دلگرم می‌شود. از احترام و احترام‌کننده خوشش می‌آید و از توهین و توهین‌کننده متنفر می‌گردد. یک زن بیشتر انتظار دارد که همسرش به او احترام بگذارد، زیرا شوهرش را شریک زندگی و بهترین یار خویش می‌داند.

امام صادق علیه‌السلام از پدرش نقل کرده است که فرمود: «هر کس زن گرفت، باید او را گرامی و محترم بشمارد.»پیامبر اسلام(ص) نیز می‌فرماید: «زنان را گرامی نمی‌دارند، مگر افراد بزرگوار و به آنان توهین نمی‌کنند، جز مردم پست و فرومایه.»


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا