معاون امور بانوان و خانواده رياست جمهوري با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري در بحث پيشگيري از وقوع جرم گفت: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأكيد داشته‌اند تا برنامه ششم توسعه نگاه ویژه‌ای به مبحث پيشگيري از وقوع جرم داشته باشد و شاخصه‌هایی نيز در اين رابطه تعيين کرده‌اند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا: روز سه‌شنبه 19 آبان شوراي پيشگيري از وقوع جرائم  با حضور معاون رئیس‌جمهوری در امور بانوان و خانواده ، معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرائم قوه قضاييه ، استاندار يزد ، رئیس‌کل دادگستري ، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري و جمعي از اعضاي اين شورا  برگزار شد.
معاون امور بانوان و خانواده رياست جمهوري در اين جلسه با اشاره به در گذار بودن جامعه ايران و مشكلات اجتماعي ناشي از اين پديده افزود : اين وضعيت یک‌روند اجتناب‌ناپذیر است كه بايد در حوزه‌های مختلف كنترل شود.
«شهین دخت مولاوردی» با اشاره به اينكه مشكلات اجتماعي و جرائم به گروه،جنسيت و تحصيلات خاصي خلاصه نمی‌شود، تأكيد كرد : خشونت همه اين اقشار را درنوردیده و هيچ فردي از اين موضوع مصون نمانده است.
وي با بيان اينكه برخي آسیب‌های اجتماعي زنان را موردتوجه قرار داده است تصريح كرد : آمارها نشان می‌دهد عليرغم آسیب‌پذیر بودن بانوان، ميزان آسیب‌های اجتماعي در بين زنان كمتر از مردان است به‌طوری‌که به‌عنوان‌مثال در حوزه اعتياد تنها 9 درصد از معتادین زنان هستند.
مولا وردی افزود : البته براي همين 9 درصد نيز نگران هستيم زيرا اين افراد از مصرف مواد سنتي به صنعتي گرايش پیداکرده‌اند و سن اعتياد در زنان به 13 سال کاهش‌یافته است.
وي در ادامه از كاهش جرائم بانوان در حوزه سرقت خبر داد و گفت : متأسفانه به دلیل همپوشاني آسیب‌های اجتماعي تفكيك آماري امکان‌پذیر نيست اما به‌طورکلی در حوزه بانوان با رشد جرائم روبرو بوده‌ایم .
اين مقام مسئول متوليان متعدد در بحث آمار دهی را مشكل اين حوزه دانست و تأكيد كرد: نظام برنامه‌ریزی به همين علت دچار مشكل شده است.
معاون امور بانوان و خانواده رئیس‌جمهوری آسیب‌های اجتماعي و جرائم را ناشي از فقر دانست و اظهار داشت : اينكه زنان را به‌عنوان علت و علل مشكلات بدانيم موجب انحراف در برنامه‌ریزی‌ها می‌شود.
وي رويكرد اجتماعي محور در بحث كاهش و پيشگيري از جرم را در دولت تدبير و اميد جدي خواند و افزود : مشاركت عمومي در كنار دولت و حاكميت براي دسترسي به موفقيت در اين حوزه مهم است و نبايد ناديده گرفته شود.
مولاوردي با بيان اينكه در حوزه زنان و خانواده به يك رويكرد جديد براي مقابله با جرائم نياز داريم خاطرنشان كرد : جلب مشاركت مردان در اين برنامه‌ریزی‌ها ضروري است كه اميدواريم اين مهم به نحو مطلوبي محقق شود.
معاون امور بانوان و خانواده رئیس‌جمهوری در پايان سخنان خود گفت : حلقه مفقوده اين حوزه پيگيري لازم و هماهنگي مطلوب است كه متأسفانه تاكنون موفق به شبکه‌ای عمل كردن در اين رابطه نشده‌ایم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا