مدیر کل آموزش و پرورش :فرهنگ و تدین مردم، فرهنگ کارو تلاش و همدلی سه عامل موفقیت دانش آموزان یزدی است.

یزدفردا " احمد شیرزاد" در نشست خبری با حضور معاونین و مدیران نوسازی و مجمع خیرین آموزش وپرورش استان اظهار داشت : سه عامل موفقیت دانش آموزان یزدی‌ فرهنگ و تدین مردم استان، فرهنگ کار و تلاش مردم استان و همدلی و همراهی با آموزش و پرورش اعم از خانواده‌‌‌ها، خیرین و سایر دستگاه‎‎های استان است .

وی افزود: در آموزش و پرورش  باید سعه صدر، شناخت عمیق و حسن خلق و تدبیر را در کارها اتخاذ کرد تا معلمان تعلق خاطر داشته باشند و این منطبق برسیاست دولت تدبیر و امید است.

شیرزاد تصریح کرد: در آموزش وپرورش علی رغم دغدغه های معیشتی ، علاوه بر وظایف تخصصی انضباط اجتماعی، ایثارو فداکاری را با نگاه مسالمت آمیز در کلاس های درس به دانش آموزان می آموزند.

وی در ادامه گفت : استان یزد دارای 200 هزار دانش آموز است که در هشت هزار و 557 کلاس درس از یکهزار و 660 مدرسه مستقل و ضمیمه مشغول به تحصیل هستند.

شیرزاد افزود: 163 هزار و 500 دانش آموز استان در مدارس دولتی و 36 هزار و 500 دانش آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می‎‎کنند که با توجه به این که کلیه مدارس پیش دبستانی آموزش و پرورش غیر دولتی هستند با تفکیک دانش آموزان آنها می‎‎توان گفت که 12 درصد دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی هستند.

شیرزاد گفت: در استان یزد مدارس کمتر از پنج نفر نیز دایر است و در دوره ابتدایی حتی با یک نفر نیز کلاس و مدرسه تشکیل شده است.

وی اعلام کرد: در استان یزد 25 مدرسه متنوع وجود دارد که 1.8 درصد دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان، سه درصد در مدارس نمونه دولتی، حدود 7 درصد در مدارس هیات امنایی و چهار درصد در مدارس شاهد و تقریباً سه درصد در مدارس قرانی تدریس می‎‎کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد عنوان کرد: آموزش و پرورش استان یزد نمادی پرافتخار از پیشتازی فرهنگ، تمدن و تدین و سخت کوشی ساکنان دارالعباده و دارالعلم یزد است.

شیرزاد به توفیقات آموزش و پرورش استان اشاره کرد و افزود:  پیشتازی دانش آموزان استان در کنکور سراسری هم از لحاظ کمی  و هم کیفی، ، پیشتازی در پوشش تحصیلی و نرخ گذر تحصیلی، افتخارآفرینی در جشنواره خوارزمی و المپیادهای  علمی کشوری، مسابقات قرانی و فرهنگی هنری و... از جمله توفیقات به دست آمده توسط دانش آموزان یزدی است .

وی همچنین با اشاره به نرخ 97 درصدی باسوادی در استان، از وجود 29 هزار و 573 بی‎‎سواد در استان خبر داد و گفت: البته 60 درصد از بی سوادان استان  از اتباع بیگانه و بخش اعظمی از باقیمانده آنها از مهاجران غیربومی سایر استان‎‎ها هستند.  

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه یزد از نظر نیروهای انسانی و دانش‌آموزان مستعد از استان‌های برخوردار محسوب می‌شود اما از نظر مدرسه و فضای آن از استان‌های محروم است، عنوان کرد: 98 درصد اعتبار آموزش و پرورش استان یزد صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و معلمان می‌شود و با همان دو درصد باقیمانده، این موفقیت‌های بزرگ رقم خورده است.

وی تاکید کرد: از نوسازی میز و صندلی تا برگزاری مسابقات فرهنگی، علمی و ورزشی و بسیاری برنامه‌های دیگر، تنها با همین دو درصد اعتبارات باقی مانده انجام می‌شود ضمن اینکه هیچ نهادی محدودیت‌های آموزش و پرورش را ندارد.

شیرزاد تصریح کرد: مدارس دولتی استان یزد با اعتبارات محدود دولت نمی‌تواند به شایستگی اداره شود و امیدواریم با کمک انجمن اولیاء و مربیان و همراهی خیران بتوانیم شرایط تحصیلی مطلوبی برای دانش‌آموزان استان یزد فراهم آوریم.

وی کمبود نیروی انسانی به ویژه در مقطع ابتدایی را یکی دیگر از موانع در این رابطه ذکر کرد و گفت: امسال 5 هزار ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش کشور در نظر گرفته شده که نام نویسی از متقاضیان آزمون استخدامی آموزش و پرورش از ۱۱ تا ۱۷ مرداد و از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد.

وی با بیان این که آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۲۷  شهریور برگزار می‌شود، سهم استان یزد را با سه درصد بالاترین میزان پس از استان‎‎های محروم کشور یعنی قریب 160 نفر ذکر کرد و گفت: البته 25 درصد این سهمیه به خانواده شهدا و ایثارگران اختصاص دارد.

شیرزاد گفت : پذیرفته شدگان این آزمون یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش خواهند دید و از مهر ۹۵ وارد مدارس می‎‎شوند.

وی در پایان علی رغم مشارکت خیرین مدرسه ساز در احداث فضای آموزشی استانداردسازی فضاهای آموزشی را یکی دیگر از موانع کیفی سازی در آموزش و پرورش خواندو افزود: در حال حاضر نزدیک به 35 درصد از فضا های اموزشی استان نیاز به تعمیرات اساسی و مقاوم سازی دارندکه از عمده مشکلات آموزش وپرورش استان یزد می باشد.

شیرزاد، سال 95 را سالی خوب برای آموزش و پرورش استان یزد دانست و افزود: در سال تحصیلی آینده علاوه بر جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، افراد استخدام شده از طریق آزمون نیز وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند و بخش قابل توجهی از کمبود نیرو حل می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا