مراحل پایانی بازسازي و مرمت خانه اسدخان شهرستان ابرکوه در حال اجراست. به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل درخصوص این بنای تاریخی گفت: اثر فرهنگی ـ تاریخی خانه اسدخان، در ‌بخش بهمن شهرستان ابرکوه و در روستاي مهرآباد واقع گرديده است. قدمت این اثر، باتوجه به نقشه بنا و مصالح مورد استفاده در آن به دوره معاصر (پهلوي اول) مربوط است و وجه تسميه آن نيز، برگرفته از نام مالک اثر مي باشد.   

محسن ذاکری نیا در خصوص مشخصات این بنای تاریخی افزود: اين بنا، باغي مسکوني است که ساخت و سازهاي آن همه در ضلع شمالي انجام شده است. مصالح به کار رفته در بنا خشت،‌ گل، گچ و ساروج مي باشد و کليه طاق ها به شيوه آهنگ اجرا شده است. بنا داراي دو چشمه بادگير می باشد که يکي از آنها به شاه نشين باغ در ميانه ضلع شمالي و دیگری به طنبی راه دارد. يک اتاق سه دري در وسط و ايواني در کنار آن قرار دارد که طاق آنها به صورت خنچه پوش اجرا گردیده است. نماي داخل اتاق ها و ايوان با اندود گچ پوشيده شده است. نماي حياط با کاهگل شمشه گيري شده و ديوار آن تا ارتفاع يک و نيم متري ازاره سيماني می باشد. 

این مقام مسئول اظهار داشت: عمليات مرمتي اين خانه ثبتي شامل ديوارچيني با خشت خام، اجراي اندود کاهگل بدنه، اجراي اندود کاهگل رويه، اجراي شرفي با آجرسنتي، اجراي آجرفرش کف، اجراي اندود کاهگل پشت بام، اجراي آجرچيني جهت ازاره  و ... می باشد.

گفتنی است این بنای ارزشمند تاریخی در سال 1386 با شماره ثبتی 22116 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا