یزدفردا:مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی و دبیر دومین سمینار تخصصی پژوهش در ادبیات دفاع مقدس از برگزاری این سمینار در روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه جاری با حضور رییس دانشگاه یزد، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد و سرتیپ دوم پاسدار علی باباخانی رییس پژوهشکده تاریخ و ادبیات فرهنگ دفاع مقدس، جمعی از استادان و مولفان و مترجمان ادبیات کشور در دانشگاه یزد خبر داد.

به گزارش یزدفردا: دکتر محمدرضا نجاریان در رابطه به این مراسم اظهار دشت" در مراسم افتتاحیه این سمینار ابتدا رییس دانشگاه یزد در سخنانی با بیان اینکه اگر سه  کلمه ادبیات دفاع مقدس را دستمایه کار خود قرار دهیم افزود: نقش ادبیات به لحاظ ایجاد یک زیرساخت فرهنگی برای یک کشور و ملت مهم است و می توان گفت بسیاری از هنرهای امروز که با آن مواجه هستیم مانند سینما، تئاتر، شعر و ... همه متکی به یک ادبیات توانمند هستند و اگر بخواهیم ارزشهای دفاع مقدس مثل تمام ارزشهای ما جاودانه و ماندگار شود ما نیازمند توجه ویژه به ادبیات هستیم چراکه این ادبیات سالها در فرهنگ یک کشور باقی می ماند و هویت ملت را به نسل های بعدی منتقل می کند.

دکتر محمدصالح اولیاء با اشاره به نقش ویژه دانشگاه ها در این امر گفت: ما نیازمند یک تحول ویژه در ادبیات کشور هستیم و  این مستلزم حمایت و همکاری استادان این رشته و همه مسؤولان است.

وی درخصوص دفاع مقدس گفت: این مفهوم امروزه بعد ملی، فرابخشی، فرارشته ای و فراجناحی گرفته است و نباید به بخشی از جامعه محدود باشد.

وی با اشاره به رویکرد ترویج ارزش ها در استان افزود: فراتر از نگاه خاص سیاسی، همه ارزشهایی که ما برای آنها ارزش قائلیم مقدس هستند و این مقدس بودن ایجاب می کند که آن ها را از محدوده نگاه های سیاسی خارج و سعی کنیم این مقدس بودن در جامعه باقی بماند و خوشبختانه ما در استان شاهد آن هستیم و این نگاه است که رشد و ترویج ارزشها را وسیعتر خواهد کرد.

دکتر اولیا تاکید کرد اگر ما بخواهیم ادبیات دفاع مقدس ترویج یابد و ماندگار شود مستلزم این است که همه نهادهای جامعه و همه افراد جامعه نه به عنوان یک وظیفه حکومتی و دولتی بلکه به عنوان وظیفه عمومی و مردمی آن را نشر دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه یزد نیز در این خصوص به وظیفه خود عمل خواهد کرد افزود: علاوه بر رشته ادبیات، بقیه رشته ها نیز می توانند در قالب طرح های پژوهشی و پایان نامه  در این زمینه کمک کنند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد نیز در ادامه این نشست با اشاره به شعار سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد گفت:  در استان یزد این شعار به خوبی تحقق پیدا کرده است و همانطوری که دوران دفاع مقدس با همکاری همه دستگاه ها و مردم صورت گرفت برای تداوم این امر این هم افزایی و تعامل صورت گیرد که در حال حاضر این امر صورت گرفته و هیچگونه مسأله سیاسی در دفاع مقدس وارد نشده است و باید همه دستگاه ها و نهاد ها تلاش کنند تا بحث دفاع مقدس به خوبی ترویج یابد و به نسل آینده منتقل شود.

سرهنگ پاسدار محمد رجبی با اشاره طرح السابقون گفت: برای اولین بار این طرح در کشور در استان یزد آغاز و کلیه آثار رزمندگان، جانبازان و آزادگان و خانواده های شهدای دفاع مقدس سراسر کشور جمع آوری شد و تاکنون رایزنی ها با دستگاه ها و نهادها صورت گرفته و امیدواریم تا ۳ سال آینده این مطالب در قالب کتاب و فیلم منتشر شود و در اختیار نسل بعدی قرار گیرد. همچنین مرکز فرهنگی دفاع مقدس نیز در استان یزد در حال آماده سازی است و امیدواریم تا یک سال دیگر آماده بهره برداری شود.

وی افزود: تعداد ۵۴هزار نفر دانشجو در شهر یزد در مراکز مختلف آموزش عالی و یا دانشگاهای مختلف مشغول به تحصیل هستند و تاکنون ۳۲هزار نفر از دانشجویان درس آشنایی با دفاع مقدس را گذرانده اند و این آمار قابل توجهی است و در حال رایزنی هستیم که در همه مراکز آموزشی و حوزه های علمیه این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طی تحقیقی که در دانشگاه یزد انجام شد بیش از ۷۵ درصد از دانشجویان خواستار اجباری شدن درس آشنایی با دفاع مقدس شدند و امیدواریم این امر به زودی میسر شود.

رجبی تصریح کرد: رشته ادبیات مقاومت از سال ۹۲ در دو مرکز دانشگاه یزد با پذیرش ۲۱ دانشجو و دانشگاه پیام نور اردکان با پذیرش ۳۰ دانشجو ایجاد شده است که این تعداد نسبت به تعداد دانشجوهای استان بسیار آمار کمی است و باید به این مساله رسیدگی شود.

در ادامه این نشست رییس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد با اشاره به اینکه دو دوره است که گرایش ادبیات مقاومت در دانشگاه یزد دانشجو می پذیرد تاکید کرد: یک آسیب شناسی جدی باید در کارگروه ها در خصوص سرفصل ها صورت گیرد و با نظر مدرسان این درس یک بار دیگر ارزیابی شود و تغییراتی در سرفصل های دروس داده شود.

دکتر مهدی ملک ثابت با تاکید بر ایجاد دوره دکترای ادبیات مقاومت در خصوص بحث کارآفرینی دانشجویان این رشته از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و همچنین دانشگاه ها خواست با رایزنی با آموزش و پرورش یا ایجاد پژوهشکده ای زمینه تقویت و کارآفرینی این دانشجویان فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کیفیت دانش آموختگان این رشته اظهار داشت باید به دانشجویانی که به این گرایش وارد می شوند در خصوص این گرایش اطلاعات و آگاهی داد تا دانشجویان با استعداد و با انگیزه بیشتری به گرایش وارد شوند.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه ادبیات تاکید کرد: دانشگاه ها باید یک کادر سازی جریان ادبیات دفاع مقدس برای آینده کشور داشته باشند.

دکتر ملک ثابت همچنین وجود یک کتابخانه تخصصی ادبیات دفاع مقدس در دانشگاه ها را بسیار ضروری دانست.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه ادبیات دفاع مقدس باید به دانشگاه ها راه یابد افزود: درحال حاضر فقط گرایش ادبیات دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد شده است و باید حداقل یک درس آشنایی با ادبیات دفاع مقدس در دوره کارشناسی داشته باشیم .

در ادامه دکتر محمدرضا سنگری رییس کمیته علمی – تخصصی و مدیر گروه پژوهش و ادبیات دفاع مقدس نیز در این نشست ضمن تشکر از برگزار کنندگان و دکتر محمدرضا نجاریان به عنوان دبیر اجرایی این نشست، به تقسیم استادان در کارگروه های چهارگانه و معرفی مدیران کارگروه ها و بیان اهداف آن پرداخت.

کارگروه های تالیف کتاب، پایان نامه ها، پژوهش و ادبیات  عنوان چهار کارگروهی است که وی عنوان کرد و توضیح داد صاحب نظران در این کارگروه ها در خصوص مباحث مطرح شده به بحث تبادل نظر می پردازند.

در این مراسم همچنین دو دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات پایداری اشعار خود را در خصوص دفاع مقدس قرائت کردند.

 




سایت خبری یزد فردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا