«محمود زماني قمي» در ديدار با سفير اتريش با طرح درخواست راه اندازي خط ايرلاين مستقيم بين اروپا و يزد، گفت: استان يزد براي توسعه همكاري ها با اتريش در زمينه انرژي خورشيدي، گردشگري و اجراي طرح انتقال آب آمادگي دارد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، روز شنبه 20 مردادماه، «محمود زماني قمي» استاندار يزد و «علي زيني وند» معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار و تعدادي از مسئولان استان با « اشتفان شولتز» سفير اتريش در جمهوري اسلامي ايران در محل مركز خدمات سرمايه گذاري استان يزد ديدار و گفت و گو كردند و زمينه هاي مشترك همكاري بين اتريش و استان يزد طرح و مورد بررسي قرار گرفت.
استاندار يزد در اين ديدار بيان كرد: جمهوري اتريش از روابط قديمي و دوستانه اي با جمهوري اسلامي ايران برخوردار مي باشد و  به عنوان كشوري بي طرف در روابط بين الملل بسياري از موفقيت ها را براي ساير كشورها نيز به ارمغان آورده است.
«محمود زماني قمي» با اشاره به ميزباني دفتر نمايندگي اروپايي سازمان ملل و آژانس هسته اي در اتريش، خاطرنشان كرد: اين امر ناشي از نگاه مثبت بين المللي به كشور و ملت اتريش است و مردم ايران همواره اقدام دوستانه اتريش را در مذاكرات و توافق هسته اي از ياد نخواهند برد.
زماني قمي ادامه داد: اميدواريم بسياري از مناقشات بين المللي در زمان رياست دوره اي اتريش به عنوان اتحاديه اروپا حل و فصل يابد و كاهش پيدا كند.
استاندار يزد با اشاره به ثبت جهاني يزد به عنوان اولين شهر خشتي جهان در يونسكو افزود: اين رخداد نشان از سختكوشي و ذوق هنري پيشينيان ما در يزد دارد و خوشبختانه تعداد گردشگران خارجي اين استان در پنج سال گذشته بيش از 6 برابر رشد داشته كه حوزه گردشگري يكي از محورهاي مورد تفاهم احتمالي استان يزد با اتريش است.
عالي ترين مقام اجرايي استان يزد گفت: اميدواريم اتحاديه اروپا با مطالعه و توجه بيشتر نسبت به اين مزيت ها راه اندازي خط ايرلاين مستقيم بين اروپا و يزد را نيز در دستوركار قرار دهد.
وي يادآور شد: استان يزد يكي از استان هاي صنعتي و معدني مهم ايران است و در توليد كاشي و سراميك رتبه اول كشور و رتبه دوم جهان را دارد و 50 درصد كاشي، 27 درصد نساجي و 15 درصد توليد فولاد ايران نيز در يزد صورت مي گيرد.
زماني قمي افزود: يزدي ها براي سازگاري با اقليم خشك و كم آب از گذشته برنامه ريزي كرده و در مرحله صنعتي شدن، نساجي را  به عنوان صنعتي كم آب خواه برگزيده اند.
نماينده هيئت دولت در استان يزد بيان كرد: اتريش نيز به عنوان كشوري توسعه يافته در حوزه صنعتي تمركز را بر صنايع كوچك و متوسط گذاشته و گرايش صنعتي استان يزد نيز در اين زمينه است.
استاندار يزد با بيان زمينه هاي صادرات يزد به اتريش اظهار داشت: البته ما نيز براي نوسازي و توسعه صنايع يزد براي واردات ماشين آلات در حوزه هاي مختلف با اتريش مراودات خوبي داشته و داريم.
وي با تاكيد بر توسعه روابط دو كشور بر اساس طرح و برنامه هاي جديد در ادامه گفت: در چند سال گذشته تصميم گيري شده است كه بين استان يزد و يكي از ايالت هاي اتريش، خواهرخواندگي برقرار شود و درخواست داريم تحقق اين مسئله پيگيري شود.
زماني قمي افزود: با توجه به اينكه استان يزد بهشت انرژي خورشيدي ايران است براي همكاري در اين زمينه از سرمايه گذاري نمايندگان اتريشي استقبال كرده و  شركت هاي اتريشي مي توانند در زمينه  پروژه هاي انتقال آب يزد به ويژه از دريا نيز همكاري داشته باشند.
استاندار يزد در پايان گفت: تمايل به ارائه مدل هاي مالي و سرمايه گذاري در حوزه هاي انتقال آب توسط شركت هاي اتريشي  در يزد وجود دارد و به زودي دستگاه هاي متولي جزئيات اين موضوع را در اختيار سفارت اتريش قرار مي دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا